1

2
بازخورد پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی در مراکز دانشگاهی: چارچوب ادغام اطلاعات در سیستم‌های مدیریت اطلاعات مبتنی بر اصطلاحنامه بررسی شد. پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی، موضوع پایان نامه ارشد کارشناس مدیریت دانش و علم سنجی گروه اشاعه اطلاعات و دانش بود که با عنوان چارچوب ادغام اطلاعات در سیستم‌های مدیریت اطلاعات مبتنی بر اصطلاحنامه موفق به کسب نمره عالی شد.
دکتر علی میرعرب، مدیر گروه اشاعه اطلاعات و دانش پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی، با اعلام این خبر افزود: رشد سریع تولید، دسترسی و پردازش اطلاعات، نیازمند ایجاد و بکارگیری روش‏ها و ابزارهای جدید تبدیل اطلاعات به دانشی مفید، ساختارمند و هوشمند در سیستم‌های مدیریت اطلاعات است که اصطلاح‌نامه‌ها از جمله این ابزارها می‌باشد.
عضو شورای فناوری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ضمن بیان مهم‌‌ترین عوامل اعتماد در این گونه‌‌ سیستم‌‌ها، گفت:‌ یکپارچگی اطلاعات شامل عدم وجود ساختارهای تکراری و مشابه بین اصطلاحات و نحوه مدیریت آن‌ها است که مهم‌‌ترین پیامد آن، بی‌‌نظمی، سربار اطلاعاتی، حجیم شدن و عدم شفافیت اطلاعات است که می‌‌تواند منجر به تحلیل‌های ناصحیح، بازیابی نامطمئن، نادرست و پایین آمدن سرعت مدیریت اطلاعات شود.
وی در ادامه عنصر عامل انسانی در رفع یکپارچگی بین داده و اطلاعات، را پیچیده، زمان‌‌بر و هزینه بر توصیف کرد و تاکید کرد: خطای بالای انسانی در این موارد برای سازمان مخاطره آمیز است لذا محققان و متخصصان، روش‌‌های مختلفی برای تجمیع، تلفیق و ادغام اطلاعات معرفی نموده‌‌اند، اما رویکردهای آن‌‌ها در حوزه سیستم‌‌های مدیریت اطلاعات ساختارمند، الگوی مشخصی را ارایه نداده است.
مدیر گروه اشاعه اطلاعات و دانش پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی در بخش دیگر با معرفی ویژگی های این پایان نامه تصریح کرد: نگارنده در این تحقیق سعی در معرفی چارچوب تلفیق و ادغام اطلاعات، برای سیستم‌های مدیریت اطلاعات مبتنی بر اصطلاح‌نامه برای تشخیص شباهت‌های ساختاری، مفهومی و مدیریت تاثیرات آن‌ در سایر بخشهای مرتبط کرده است. بررسی چندین مدل در حوزه تلفیق وئ ادغام اطلاغعات مانند ... .و مدل‌هایی مانند گردش کار و فعالیت Omnibus و  مبتنی بر نقش‌ها و عملکرد موجودیت‌ها Endsley's به عنوان مدل‌های انتخابی با توجه به مدل پایه JDL جهت ارایه چارچوب پیشنهادی انتخاب شده‌اند در نهایت برای ارزیابی این چارچوب از تنها سیستم برخط مدیریت اطلاعات مبتنی بر اصطلاح‌نامه‌‌‌ در ایران با عنوان "پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی" به دلیل دارا بودن ارتباط با سایر بخشها ماند فرهنکنامه و نمایسه سازی استفاده گردید.
قابل ذکر است، نتایج این پایان دوره کارشناسی ارشد که حاصل تلاش مهندس محمد کریمی، کارشناس مدیریت دانش و علم سنجی، با همراهی استاد مشاور آقای دکتر شهیدی و  راهنمایی دکتر اسماعیلی و با همکاری گروه اشاعه اطلاعات و دانش این پژوهشکده بوده است، بیان کننده این مطلب است که چارچوب پیشنهادی در سیستم‌های مدیریت اطلاعات ساختارمند و کارآمدتر عمل می‌نماید و امکان بازیابی اطلاعات، در صورت تصمیمات اشتباه کاربری که در مدل‌های تلفیق و ادغام اطلاعات دیده نشده، به خوبی مدیریت می‌شود.

 
منبع: تولید محتوای پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی, پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی, دکتر علی میرعرب, گروه اشاعه اطلاعات و دانش پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 2299
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما