تبليغات





















اخبار فرهنگی
آیت الله جوادی آملی
آیت الله العظمی جوادی آملی: محدوده زندگی برخی‌ها فقط دنیاست حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: محدوده زندگی برخی ها تنها در دنیا است؛ افرادی که دنیایی زندگی می‌کنند، هنگام مرگ دست خالی خواهند بود.
به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این مرجع تقلید در نخستین جلسه درس اخلاق در سال جدید که در محل نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد اظهار داشتند: محدوده زندگی برخی ها تنها در دنیا است؛ افرادی که دنیایی زندگی می‌کنند، در پوچی، وهم و خیال زندگی می کنند؛ «اهل دنیا» کسی است که در اوهام و خیالات زندگی کند، این افراد هنگام مرگ نیز با دست خالی دنیا را ترک می کنند.
ایشان ادامه دادند: افرادی که تنها در محدوده دنیایی خود فکر و زندگی می کنند در حقیقت در وهم و خیال زندگی می‌کنند و قرآن کریم از اینها به عنوان «مختال» یاد می‌کند؛آنچه حقیقت دارد کوثر است نه تکاثر, آن‌که دنبال تکاثر می‌گردد مختال است و آن‌که به دنبال کوثر می‌رود عاقل است.
معظم له با اشاره به فرمایشی از حضرت امیر علیه السلام اذعان داشتند: این از بیانات نورانی حضرت امیر(ع) در نهج‌البلاغه است که فرمود در درون انسان یک قدرت الهی به نام فطرت و عقل است، اما هوس، شهوت و غضب هم در درون انسان هست که اگر تعدیل نشود طغیان می‌کند، غضب یک نعمت خوبی است منتها باید تعدیل شود نه تعطیل, اگر تعدیل نشود و طغیان کند با عقل درگیر می‌شود و این همان جهاد درونی است که به آن بارها اشاره شده است.
حضرت آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کردند: بنابراین ما اگر بخواهیم از واقعیت علمی و عینی برخوردار شویم، باید در نظام طبیعی که زیرمجموعه نظام فراطبیعی است زندگی کنیم و غیر از خدا را در امور خود موثر ندانیم. این ایام فرصت‌های خوبی است برای بازیابی و درون‌نگری و موحد شدن خودمان که ان‌شاءالله امیدواریم همه ما این توفیق را داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری حوزه
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 8298
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما