تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
حجت‌الاسلام سید مهدی مجیدی نظامی، رئیس پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
1402/8/3 چهارشنبه رئیس پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطرح کرد: هوش مصنوعی ابزاری برای انجام دقیق‌تر، سریعتر و راحت‌تر کارهای انسان رئیس پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هوش مصنوعی را پدیده‌ای جدید و مدعی فهم و تحلیل با توانایی ارائه خروجی اطلاعات دانست.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، کارگاه علمی «راهکارهای بهره‌مندی از هوش مصنوعی در حوزه پژوهش» با ارائه حجت‌الاسلام سید مهدی مجیدی نظامی، رئیس پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به همت پژوهشکده الهیات و خانواده وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به صورت جلسه حضوری و آنلاین برگزار شد.

وی با بیان آیات ابتدایی سوره نحل، مخلوقات بشر را در اختیار انسان دانست تا به وسیه آن آسایش بیشتر را برای خود فراهم کند و گفت: نگاه ما به هوش مصنوعی همچون حیوان بارکشی است که در خدمت انسان است و سنگینی بسیاری از کارها و بارها را از دوش انسان برمی‏دارد. هوش مصنوعی، «دستیار آموزش» دیده ای است بدون اراده و احساس که با توجه به آموزش هایی که دیده، توانایی خدمات رسانی دارد.

رئیس پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به پدیده هوش مصنوعی (AI) اظهار کرد: این پدیده، یک هوش واقعی نیست بلکه هوش‌نما و صورت کارش هوشمندانه است.

وی ضمن اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص دوران هوش مصنوعی و کوانتوم و  با تأکید بر ضرورت استفاده از ابزارهای جدید که انسان را در انجام امور یاری می‌دهند، گفت: در دوران هوش مصنوعی، کوانتوم، اینترنت و امثال این‌ها نمی‌شود به شیوه‌های گذشته و تنها با ابزارهای قدیمی کار کرد و امروز برای پیشرفت، ابزارها باید متناسب با زمان انتخاب شوند.

حجت‌الاسلام و المسلمین مجیدی نظامی هوش مصنوعی را پدیده‌ای جدید و مدعی فهم و تحلیل با توانایی ارائه خروجی اطلاعات به صورت صدا، تصویر، متن و غیره عنوان کرد و محدودیت‌های سخت‌افزاری را علت کندی پروژه‌های هوش مصنوعی تاکنون خواند و تصریح کرد: هوش مصنوعی به رایانه‌هایی با CPU و GPU قوی احتیاج دارد که ضمن داشتن هزینه خیلی بالا (یک GPU حدود 800 میلیون تومان)، فعلاً شرکت‌های تولیدکننده ظرفیت ساخت انبوه این قطعات را ندارند.

وی گفت: هوش مصنوعی شاخه‌ای از علوم کامپیوتر است که به ساخت و توسعه سیستم‌های کامپیوتری که می‌توانند وظایفی را انجام دهند مانند یادگیری، تصمیم‌گیری، تشخیص گفتار، تحلیل متن، استفاده از زبان طبیعی در گفتگو، ترجمه زبان‌های خارجی و دیگر موارد مشابه می‌پردازد.

این استاد دانشگاه با اشاره به تفاوت‌های هوش طبیعی و هوش مصنوعی گفت: نداشتن احساسات و قدرت خلاقیت از اصلی‌ترین تفاوت‌های هوش مصنوعی با هوش طبیعی است و نام پیشنهادی برای پدیده هوش مصنوعی «دستیار مصنوعی آموزش‌دیده» می تواند باشد.

وی اذعان داشت: کارکردهای آموزشی، پژوهشی، نمایش داده، پیش‌بینی، اکتشاف پژوهشی، تبلیغات، سرگرمی و غیره از کارکردهای هوش مصنوعی بوده و ظهور آن در همه ابعاد زندگی انسان اثربخش است.

حجت‌الاسلام و المسلمین مجیدی نظامی سهولت، سرعت و دقت را از ویژگی‌های کار با هوش مصنوعی عنوان کرد  و گفت: این ابزار می‌تواند موجب افزایش بهره‌وری، ارتقاء سطح زندگی، کاهش هزینه‌ها، رقابت‌پذیری، درک بهتر داده‌ها، برنامه‌ریزی بهتر، سرعت بالاتر در واکنش به تغییرات و شناسایی تهدیدهای امنیتی سایبری و فیزیکی شود.

وی ترور شهید حسن فخری‌زاده و یا کاربرد این پدیده برای شناسایی افراد خاصی در یک جمع چند صد هزار نفره و ترور ایشان را از جمله کاربردهای خطرناک هوش مصنوعی در حوزه تهدیدات امنیتی عنوان کرد.

رئیس پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره ضرورت استفاده از هوش مصنوعی گفت: ویژگی‌های آن نظیر بهبود تصمیم‌گیری با تجزیه و تحلیل داده‌های زیاد و پیچیده، ابتکار و خلاقیت از طریق ارائه راه حل‌ها و ابتکارات جدید، ایجاد طوفان فکری، افزایش بهره‌وری و کارایی با تمرکز بر کارهای ارزشمند و خلاقانه و واگذاری کارهای تکراری و مکانیکی به ماشین، خدمات‌دهی بهتر به مشتریان با پیش‌بینی نیازهای مشتری و شخصی‌سازی خدمات و ارائه خدمات متناسب با آن، دقت و سرعت در پاسخ با توجه به مسئله مورد سوال و پاسخ دقیق و سریع، انعطاف‌پذیری در پاسخ به شیوه‌های متنوع در طرح سؤال برخلاف محتوی ثابت وبگاه‌ها، دسترسی به اطلاعات نهان و توصیه بر اساس آن، برتری در رقابت بازار و کاهش هزینه‌ها از جمله مهمترین دلایل ضرورت استفاده از هوش مصنوعی است.

وی در ادامه گفت: عدم توانایی در تجسم و تفکر انتزاعی، عدم توانایی در برقراری ارتباطات انسانی پیچیده، کمبود تفکر استراتژیک و تصمیم‌گیری در شرایط پیچیده، وابستگی به انسان برای تعریف و رفع خطا و محدودیت در یادگیری بدون نظارت را از محدودیت‌های و نقاط ضعف هوش مصنوعی است.

حجت‌الاسلام و المسلمین مجیدی نظامی با بیان نمونه‌های مختلف از کاربرد هوش مصنوعی در کارهای پژوهشی خاطرنشان کرد هوش مصنوعی می‌تواند برای این امور در بخش‌های تدوین مقاله، پایان‌نامه و طرح‌های پژوهشی، اخذ اصطلاح، نمایه‌سازی، گردآوری موضوعات مرتبط، ویرایش و تصحیح متن و غیره به کار رود.


مشاهده در پایگاه خبری صاحب نیوز
 


 
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 979
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما