تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
حجت الاسلام و المسلمین شفیعیان
1399/4/22 يكشنبه تعامل تبليغ و پژوهش، راهي براي يافتن موضوع و ارائه راهكار مسائل جامعه رئیس اداره امور پژوهشی اداره کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: وقتی به تعریف پژوهش می نگریم، مشاهده می کنیم که به جای رفتن به سمت محصول و خروجی به سراغ فرآیند رفته اند، اگر با این نگاه به پژوهش بنگریم می توانیم تعداد زیادی از مبلغین را به عنوان پژوهشگر معرفی نماییم.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد شفیعیان در گفت وگویی اظهار داشت: وقتی درباره پژوهش صحبت می شود، معمولا اذهان به سمت مقالات علمی، طرح های پژوهشی یا کتابهای علمی سوق پیدا می کنند.

وی بیان کرد: این مطلب مبیّن آن است که در پژوهش، نگاه به خروجی فعالیت پژوهشی است؛ ما  در تحقیق  و پژوهش می توانیم درباره خروجی و محصول صحبت کنیم، همچنین می توانیم درباره فرآیند تحقیق و پژوهش نیز سخن بگوییم.

رئیس اداره امور پژوهشی اداره کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: اگر نگاه به سمت خروجی رفت باید دنبال افرادی بگردیم که بتوانند این خروجی را تامین کنند که براین  اساس تعریف پژوهشگر  کسی می شود که توانسته باشد کتاب علمی یا مقاله ای در یکی از رتبه های علمی مقالات ارائه داده باشد.

وی بیان کرد: اگر در علوم فنی مهندسی، تجربی و ریاضی باشد خروجی کار یک قطعه، دستگاه، فرمول ریاضی، فیزیک یا شیمی است.

حجت الاسلام شفیعیان تصریح کرد: وقتی به تعریف پژوهش می نگریم، مشاهده کرده که به جای رفتن به سمت محصول و خروجی به سراغ فرآیند رفته اند، جمع بندی تعاریفی که درباره تحقیق و پژوهش بیان شده عبارت است از «پژوهش یا تحقیق یک روند هوشمندانه، هوشیارانه، خلاقانه برای یافت، بازگویی و بازنگری پدیده‌ها، رخدادها، رفتارها و انگاشته‌ها است.»، بنابراین می بینیم که در این تعریف حرفی از قالب ارائه محصول یعنی کتاب، مقاله یا طرح پژوهشی و... نیست، اگر با این نگاه به پژوهش بنگریم می توانیم تعداد زیادی از مبلغین را به عنوان پژوهشگر معرفی نماییم.

رئیس اداره امور پژوهشی اداره کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان عنوان کرد: مبلغین افرادی هستند که در مناسبت های مذهبی به امر تبلیغ و ترویج دین می پردازند و برای آمادگی و مجهز شدن از مدت ها قبل به مطالعه هدفمند می پردازند، اگر چه نتیجه زحمات و مطالعات و تحقیقات ایشان مقاله یا کتاب نیست اما ثمره این تحقیقات، منابر و محتوای عالمانه ای است که یک مبلغ دینی در قالب سخنرانی برای مردم ارائه می نماید.

وی افزود: مبلغان هم به نوعی در جرگه پژوهشگران جای دارند؛ در فرآیند انجام یک سخنرانی دینی فرآیند تحقیق و پژوهش طی می شود.

حجت الاسلام و المسلمین شفیعیان اذعان کرد: یک مبلغ ابتدا باید موضوع یابی کند، اینکه این موضوع تا حدودی نو  و جدید باشد، چینش محتوا از مقدمات، ارائه اصل بحث، تا نتیجه و اینکه بتواند محتوای خود را در مدت چند جلسه ارائه نماید هنر یک مبلغ است که با نگاه به تعریف تحقیق، می بینیم تمام یا اکثر فرایند تحقیق اینجا هم اتفاق می افتد.

وی در توضیح بعدی که ارتباط پژوهشکده ها با بخش فرهنگ و تبلیغ است، گفت: همانگونه که می دانید در مناسبتهای مختلف خصوصا در مناسبتهای بزرگ مثل ماه مبارک رمضان یا محرم الحرام تعداد زیادی از مبلغین برای امر ترویج دین به مناطق مختلف اعزام می شوند، هرکدام از مبلغین در تلاشند به نوعی موضوع جدیدی را در ایام تبلیغ به عنوان موضوع بحث خود انتخاب کنند.

رئیس اداره امور پژوهشی اداره کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان  عنوان کرد: بخش پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان می تواند از طریق تعامل با فرهنگ و  تبلیغ این موضوعات را احصا و مواردی که قابلیت دارند را به عنوان موضوعات جدید در  منظر پژوهشگران گذاشته تا این موضوعات در دایره تحقیقات رسمی نیز قرار گیرند.

وی خاطرنشان کرد:  فرهنگ و تبلیغ به محتواهای عالمانه و جدید احتیاج دارد تا بتواند مبلغان را در جریان جدید ترین دستاوردهای علمی دینی جامعه قرار دهد، لذا می تواند با برگزاری نشست ها  و جلسات متعدد آخرین تحقیقات را در حوزه های مختلف علوم دینی به اطلاع مبلغان برساند.


مشاهده در خبرگزاری حوزه

 

 
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 1031
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما