تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
حجت الاسلام و المسلمین اسماعیل آذری نژاد
1398/10/26 پنجشنبه تجربه جالب نشر اخلاق اسلامی با خواندن قصه‌ برای کودکان مبلغ و فعال فرهنگی گفت: هدف ما نشر معارف اهل‌بیت(علیهم السلام) و مکارم اخلاق است و باید بهترین راه را در موقعیت‌های مختلف برای رسیدن به این هدف انتخاب کنیم، حتی می‌توان از قصه و فیلم خوب خارجی هم به این منظور استفاده کرد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس، فرهنگ، کلید واژه‌ای مهم در ادبیات اسلامی و انقلابی ایران است که معنایی عام و عرصه‌ای وسیع دارد به‌طوری‌که رهبر معظم انقلاب از فرهنگ به «هوایی که در آن نفس می‌کشیم» تعبیر می‌کنند.

نظام سلطه  سال‌ها است که فهمیده‌اند مقابله نظامی و سخت با ملتی در قد و قواره ایران، کارایی ندارد، بنابراین به فعالیت گسترده در عرصه فرهنگی روی آورده‌اند که بتوانند قلب‌ها را تصرف کرده و با قدرت نرم، مخالفان سرسخت خود را به‌زانو درآورند.

جنگ فرهنگی قطعاً مقابله فرهنگی می‌طلبد که در این خصوص انقلاب اسلامی با داشتن جهان‌بینی مبتنی بر اسلام ناب و عقلانیت، دست پری در برابر هجمه‌های مدعیان آزادی و تمدن دارد، اما نکته مهم بازخوانی و تبیین این جهان‌بینی و اعتقادات برای نسل امروز و با زبان ایشان است.

بر همین  اساس اهمیت کار فرهنگی ظاهر و کار در این عرصه با تعابیری چون جهاد معرفی می‌شود، سلاح‌های این جبهه، عقل و بینش اسلامی است که جهادگر فرهنگی با روحیه خستگی‌ناپذیر، تک‌تک قلب‌های مردم را فتح می‌کند.

در همین راستا حجت‌الاسلام اسماعیل آذری‌نژاد، فعال و مبلغ فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان، پیرامون الزامات موفقیت در کار فرهنگی میدانی اظهار کرد: هنگامی که به درخواست پدرم از قم به کهگیلویه و بویر احمد برگشتم، زمینه‌های زیادی برای کار فرهنگی یافتم و با اینکه در قم زمینه کاری و اقتصادی خوبی داشتم، اما کار فرهنگی برکات خوبی برایم داشت.

این مبلغ فرهنگی ادامه داد: اگر بخواهیم منتظر ارگان‌های مربوطه بمانیم، هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم، باید وارد کار شویم و باید حتماً هزینه‌های مالی را بپردازیم تا بتوانیم کار را شروع کنیم، چراکه هرکدام از نهادهای دولتی معذوریت‌ها و قوانین و بروکراسی خاصی دارند و نمی‌توان معطل آن‌ها شد.

وی صبر در برابر مصائب کار فرهنگی را بسیار مهم دانست و متذکر شد: یقیناً همواره در هرجایی افرادی هستند که به دلایل مختلف در برابر کار فرهنگی مقاومت می‌کنند و خود من را بارها از مکان‌ها و روستاهای مختلف بیرون کرده‌اند و همیشه افرادی هستند که روش و شیوه کار را قبول نداشته باشند که اگر بخواهیم در برابر این ناملایمات کم بیاوریم نمی‌توانیم کار فرهنگی انجام دهیم.


سعی کنیم در یک حیطه از کار فرهنگی متخصص شویم
آذری‌نژاد تصریح کرد: نکته مهم دیگری که باید در نظر بگیریم، انجام کار تخصصی است، به این معنی که اگر در یک حیطه‌ای وارد شدیم، مرتب از شاخه‌ای به شاخه دیگر نپریم و در همان حیطه کاری موردعلاقه خودمان متخصص شویم و سعی کنیم تا همان کار را باکیفیت بیشتر ادامه و گسترش دهیم.

این مبلغ فرهنگی افزود: من در زمینه قصه‌خوانی برای کودکان وارد شدم و حتی وقتی از من خواستند که در زمینه قصه‌خوانی برای نوجوانان ورود کنم، در جواب گفتم که بنده تخصصی در این زمینه ندارم و فقط برای کودکان کار می‌کنم.


لزوم عدم جناح‌بندی سیاسی در کار فرهنگی
وی عدم دخالت در جناح‌بندی‌های سیاسی را سبب اعتماد و همراهی بیشتر مردم برای کمک به کار فرهنگی دانست و بیان داشت: ضمن اینکه همیشه نظرات سیاسی دارم و در انتخابات هم برای یافتن کاندیداهای اصلح تلاش می‌کنم، اما هیچ‌گاه این مسائل را در کار فرهنگی دخالت ندادم و همین موضوع سبب موفقیت بیشتری شد.

آذری‌نژاد بابیان آن‌که در هر محلی باید ابتدا مشکلات آن منطقه را بشناسیم، گفت: وقتی با مشکلات مردم آشنا شویم می‌توانیم کار خودمان را به نحوی تنظیم کنیم که در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی و حتی اقتصادی اهالی منطقه باشد و از این طریق می‌توانیم اقبال بیشتری برای تبلیغ دینی و فرهنگی کسب کنیم.

این مبلغ فرهنگی در مناطق محروم ابراز داشت: وقتی‌که دیدم زن‌های منطقه در طول سال مدت زیادی لباس سیاه برتن دارند، به فکر افتادم تا در کنار کار قصه‌گویی، افراد منطقه را متوجه فواید استفاده از رنگ‌های متنوع در زندگی کنم و به همین منظور در برابر کشک و روغن به اهالی پارچه‌های رنگی و رنگ برای دیوار منازل می‌دادم.

آذری‌نژاد اضافه کرد: بهتر است وقتی به مردم محروم کمک مالی می‌کنیم، همه کمک را به‌ صورت رایگان در اختیار آن‌ها قرار ندهیم و حداقل بخش کوچکی از هزینه را در ازای انجام یک کار و یا دریافت کالا از آن‌ها بگیریم تا خدای ناکرده به کمک رایگان عادت نکنند.


درخواست ما به ازاء فرهنگی در قبال کمک مالی به نیازمندان
مبلغ فرهنگی خاطرنشان کرد: می‌توان در ازای کمک مالی به افراد از آن‌ها تقاضای انجام کار فرهنگی داشت. مثلاً من در قبال بسته غذایی یا محصولات دیگر به بعضی از افراد، از آن‌ها می‌خواستم تا ساعاتی معین در طول هفته برای بچه‌های منطقه خود قصه بخوانند و از این طریق آن‌ها را جذب کار فرهنگی می‌کردم و کارم را گسترش می‌دادم.

وی با اشاره به انتقاداتی که از سوی مردم و برخی روحانیون به کارش مطرح می‌شد، تصریح داشت: باید انتقادات را بشنویم. حتی از افرادی که انتقاد می‌کنند می‌توان برای پیشبرد کار استفاده هم کرد، اما برخی مرا متهم می‌کردند که چرا برای بچه‌ها کتاب قرآن و حدیث و احکام نمی‌خوانی و چرا قصه‌های خارجی می‌خوانی که در جواب آن‌ها باید بگویم که هدف ما نشر معارف اهل‌بیت(علیهم السلام) و مکارم اخلاق است و باید بهترین راه را در موقعیت‌های مختلف برای رسیدن به این هدف انتخاب کنیم.


با یک قصه خوب می‌توان به بهترین نحو یک رذیلت اخلاقی را از کودکان دور کرد
آذر‌ی‌نژاد در ادامه بیان داشت: می‌توان با انتخاب یک قصه خوب و آموزنده و فهماندن و نهادینه کردن نکته اخلاقی مطرح‌شده در آن قصه در شخصیت کودکان، آینده‌ای روشن را برای آن کودک و جامعه خود رقم بزنیم و جامعه‌ای به دور از رذیلت‌های اخلاقی داشته باشیم، حتی می‌توان از قصه خوب و فیلم خوب خارجی هم به این منظور استفاده کرد و هیچ اشکالی هم ندارد.

این مبلغ فرهنگی در مناطق محروم با انتقاد از کیفیت پایین قصه‌های ایرانی و داخلی برای کودکان، گفت: این نقطه‌ضعف بزرگی برای کشور ما است که باید برای رفع این مشکل تلاش جدی به خرج دهیم.
وی استفاده از بستر فضای مجازی برای تبلیغ فرهنگی و جذب کمک‌های خودجوش مردمی برای ادامه و گسترش کار فرهنگی را یکی از رموز موفقیت خود دانست و تأکید کرد: وقتی مردم بدانند که پولی که پرداخت می‌کنند واقعاً برای رفع مشکلات اقتصادی و فرهنگی جامعه صرف می‌شود، باجان و دل کمک می‌کنند و خیلی نیازی به تأکید و یادآوری و درخواست از مردم نیست.


مشاهده در خبرگزاری فارس





 
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 321
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما