منو
اخبار مؤسسه

نشست علمی دو صاحب نظر شیعه و سنی
1399/8/15 پنجشنبه نشست علمی دو صاحب نظر شیعه و سنی/ وحدت قومی و مذهبی یا وحدت انسانیت؟ نشست علمی با عنوان «پیامبر؛ محور وحدت مسلمان» به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین اصفهان، با حضور دو تن از صاحب نظران شیعه و سنی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، همزمان با هفته وحدت، نشست علمی با عنوان «پیامبر؛ محور وحدت مسلمان» به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، با حضور دو تن از صاحب نظران شیعه و سنی برگزار شد.

در این نشست که در فضایی علمی و قرآنی میان ماموستا طیب مرادی از برادران اهل سنت شافعی مذهب و محمد سلطانی عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان و دکترای علوم قرآن و حدیث برگزار شد، ابتدا محمد سلطانی سخنان خود را با ذکر  آیه ۵۶ سوره احزاب آغاز و بر لزوم بزرگداشت پیامبر اسلام و پیروی عملی از ایشان تأکید کرد و اظهار داشت: با وجود تسلیم عملی است که تفاوت میان مؤمن متقی و منافق مدعی روشن می‌شود.

وی بیان کرد:  طبق آیه ۶۲ سوره بقره، ایمان به مبدأ، معاد و رعایت فضایل اخلاقی و عمل صالح موجب رستگاری است و همین امر نه تنها در میان پیروان ادیان گوناگون، بلکه در میان مسلمانان نیز جاری است و آنچه اهمیت دارد عملکردهاست نه ادعاها.

وحدت در انحصار جغرافیا نمی گنجد
در ادامه، طیب مرادی از اهل سنت، با اشاره به آیه ۱۳ سوره حجرات و با بیان اینکه اصل تفاوت‌ها یک امر طبیعی است، گفت: وجود تفاوت‌ها برای این است که تألف و شناخت میان انسان ها شکل گرفته و با آن اوصاف انسانی تکمیل شود.

وی اظهار کرد: وحدت، تعامل و همزیستی مسالمت آمیز در فرهنگ قرآن است و قرآن انسان‌ها را فراتر از وحدت قومی و مذهبی به وحدت انسانیت فرا می‌خواند و این مسئله منحصر به یک روز و یک هفته نیست و اساسا در انحصار تاریخ و جغرافیا نمی‌گنجد.

مرادی بیان کرد: وجود اختلافات میان انسان‌ها گریز ناپذیر است، اما نباید خروجی آن موجب تفرقه و تفرق شود، با شناخت و همزیستی و ارتباط نزدیک افراد، گروه‌ها و مجامع علمی بسیاری از اختلافات و سوء برداشت‌ها رفع می‌شود.

تعامل علمی دانشمندان شیعه و اهل سنت
سلطانی نیز با اشاره به تعامل علمی دانشمندان شیعه و اهل سنت در قرون گذشته بر لزوم ارتباط مراکز علمی‌، اساتید، طلاب و دانشجویان تأکید و عنوان کرد: باید پرچمداران و سخنگویان دین، عالمان دینی باشند نه نادانان و کسانی که فاقد احاطه علمی به دین هستند، زیرا اظهارات و سخنان آنان موجب تفرقه و کینه توزی و عداوت خواهد شد.

در پایان ماموستا مرادی گفت: لازمه ارتباط و تألف صحیح مورد انتظار قرآن، داشتن شرح صدر است و حتی با داشتن فضایلی نظیر امانت داری و علم، همزیستی مسالمت آمیز ایجاد نمی شود.

مشاهده در خبرگزاری حوزه

 


 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر


تعداد بازديد اين صفحه: 619
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما