منو
اخبار مؤسسه

مراسم بزرگداشت بانو مجتهده امین در اصفهان
1398/3/25 شنبه به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین برگزار شد؛ مراسم بزرگداشت بانو مجتهده امین در اصفهان مراسم بزرگداشت بانو مجتهده امین بعد با حضور اساتید و طلاب موسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در سالروز ارتحال ایشان در اصفهان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری تسنیم، به مناسبت سالروز ارتحال بانو امین، استاد زینت‌السادات قلمکاریان از شاگردان برجسته این بانوی مجتهده با اشاره به وحدت مردم ایران در سال 57، اظهار داشت: این وحدت باعث نجات مردم ایران از استعمار و گستردگی علم و فضیلت و در نتیجه باعث دین‌مداری و وحدت شیعیان شد.

وی افزود: بانو امین به قدری بزرگ و با عظمت هستند که ما نمی‌توانیم عظمت ایشان را بیان کنیم ولی در حد بضاعت و حضور در جلسات ایشان، می‌توان قطره‌ای از دریا را توصیف کرد. در منزل ایشان با کهولت سن به روی  بانوان باز بود و  آنها می‌توانستند قرآن بیاموزند.

این شاگرد بانو امین با بیان اینکه آن زمان علم و آگاهی بانوان به این اندازه نبود، گفت:  بانو اینقدر جلسات تفسیرشان جذابیت داشت که همه بانوان را علاقمند به حضور در جلسات می‌کرد.

وی تصریح کرد: شاید 200 الی 300 نفر در مجالس تفسیر بانو  امین شرکت می‌کردند و نحوه تفسیر ایشان در حد تفسیر عرفانی با بیانی ساده بود تا همه از عهده فهم آن بربیایند چون خانم‌های 50 سال قبل سواد مدرسه‌ای نداشتند.

قلمکاریان ادامه داد: همه علاقمندان به ایشان روزهای چهارشنبه در منزل بانو امین از دختر 14 ساله تا پیرزن 60 یا 70 ساله جمع می‌شدند و از علم بانوی مجتهده بهره می‌بردند.

وی خاطرنشان کرد: همه ما منتظر رسیدن روز چهارشنبه بودیم و لذت بخش ترین زمان عمر ما شرکت در جلسات بانو امین بود در آن زمان زمینه و بستر برای علم‌آموزی دانشگاهی یا حوزوی خانم‌ها وجود نداشت.

شاگرد بانو امین افزود: دو دهه عمر بانو در دوره قاجار و چند دهه دیگر عمرشان در زمان رضاشاه و محمدرضا شاه گذشت، آن زمان ایران در اوج استعمار انگلیس بود که می‌خواستند از سنت‌گرایی به مدرنیته شدن بروند، در بیان مدرنیته شدن چیز خوبی است که از تعصبات و خرافات بیرون بیاییم و به روز باشیم ولی استعمار شیطنت کرده بود که به این بهانه جامعه را به یک جامعه غیردینی، غیر اسلامی و غیر شیعی تبدیل کند و از آن حالت تقوا بیرون بیاورد تا به منابع ما و اهداف خودش دست یابد.

وی با اشاره به فرمایش  امام خمینی (ره) که گفتند: "از دامن زن مرد به معراج می‌رود"، اظهار داشت: این جمله به این معناست که اگر بانوان ما فهیم و فرهیخته باشند در اعتلای جامعه بسیار موثر هستند چون بچه‌ها در دامن مادران بزرگ می‌شوند و تربیت مادر بسیار در جامعه مهم است.

استاد قلمکاریان ادامه داد: بانو امین در چنین دورانی زندگی می‌کرد که استعمار دست دور گردن زنان انداخته بود و می‌خواست جامعه را از فضیلت‌ها دور کند، بانو امین در آن زمان مبارزه را آغاز کرد و موفق هم بود چون توانست شاگردان زیادی را زیر سایه قرآن تربیت کند و آنها را با خدا و کتابش مانوس کند.

وی خاطرنشان کرد: بانو امین در زمان قبل از ازدواج و بعد از ازدواج در یک خانه متمول زندگی می‌کردند، پدرشان امین‌التجار بود که در اصفهان از جمله 5 تجار ثروتمند آن زمان محسوب می‌شد، این بانو با پسرعمویش که ایشان هم فردی ثروتمند بود و چیزی از ثروت کم نداشت ازدواج کرد، ایشان تک دختر و ثروتمند بودند که بسیار در راه اعتلای قرآن و آموزش شاگردان و جذب آنان به خدا و پیامبر مکرم اسلام خدمات گسترده‌ای انجام دادند.

قلمکاریان با بیان اینکه چنین ویژگی فردی یک شخص در آن زمان با یک موقعیت مشابه در دنیای امروزی بسیار متفاوت است، گفت: تک دختر ثروتمند امروزی را در نظر بگیرید با تک دختر ثروتمند آن زمان به نام بانو امین که چگونه در جامعه‌ای که همه قدرت‌ها آمده بودند تا جامعه را مدرنیته بکنند و جریان بی‌حجابی را رواج دهند، توانست سربلند بیرون بیاید و هنوز که هنوز است نام ایشان بر سر زبان هاست.

به گزارش تسنیم مراسم بزرگداشت بانو مجتهده امین با اهدای تاج گل بر سر مزار ایشان و با سخنرانی خانم قلمکاریان از شاگردان برجسته بانو با حضور اساتید و طلاب در سالروز ارتحال ایشان برگزار شد.


مشاهده در خبرگزاری تسنیم
 









 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر


تعداد بازديد اين صفحه: 627
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما