منو
اخبار مؤسسه

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
1397/12/15 چهارشنبه لزوم ورود هنرمندان به معرفی شاخصه‌های زندگی فاطمی مدير مدرسه علمیه مجتهده امين(ره) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: روح بی اعتنایی به دنیا و حقیر شمردن مظاهر فریبندة آن، روح پارسایی و ساده زیستی و پرهیز از تجمّل گرایی منشاء رفتاری حضرت زهرا(سلام الله علیها) بود.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری حوزه، خانم قاسم پور در گفت وگویی، مهمترین هدف خلقت انسان را رسیدن به کمال دانست و گفت: خطوط اصلی زندگی انسان ها به گونه‌ای ترسیم شده که بدون الگو، دستیابی به کمال امکان پذیر نیست، بنابراین گرایش به الگو و تأثیر پذیری از آن هم فطری انسان است و از آنجایی که انسان کمال جوست؛ قرآن كریم‌ نیز که برای هدایت انسان نازل شده به نیازهای فطری او پاسخ داده و به صراحت، کامل‌ترین الگوها‌ را پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) و اهل بیت(علیهم السلام) آن حضرت معرفی کرده است.

وي افزود: حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) از جمله الگوهای معرفی شده از این خاندان مطهّر است که اسوه زنان و مردان عالم و گل سرسبد هستی و عصاره خلقت می‌باشد.

قاسم پور با بيان اينكه الگوپذيري از حضرت زهرا(سلام الله علیها) به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم است گفت: الگوپذيري مستقيم آن است كه گفتار و رفتار حضرت زهرا(سلام الله علیها) را عيناً برنامه و راه و رسم زندگاني خويش قرار دهيم و الگوپذيري غير مستقيم آن است كه روح و حقيقت گفتار يا كردار آن حضرت را درك نماييم و با تحليل و استنباط از سيرة علمي و عملي آن بزرگوار، وظيفة خويش را در همه ابعاد زندگاني دريابيم و آن را در شكل‌ها و كالبد‌هايي نوين، طبق اقتضاي شرايط زماني و مكاني خويش، تحقق دهيم.

وي افزود: از جمله نقش‌آفرينى‌هاى حضرت زهرا سلام الله علیها بالا بردن فرهنگ جامعه، رشد فكر و انديشه مردم و رفع مشكلات و شبهات آنان است. آن حضرت از مسائل ساده تا پيچيده‌ترين مشكلات را پاسخگو بود، و اين ميسّر نبود، مگر با احاطه علمى، قوت فكرى و همت بلند ايشان.

مدير مدرسه علمیه مجتهده امين(ره) يادآور شد: حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) اين بانوى بزرگ اسلام، در راه هدايت جامعه، نورافشانى كرده و با سوختن خود به دل و جان مردم، گرمى بخشيد و پاسدارى از ارزش‌ها و مبارزه با جهل، و ركود جامعه را خط مشى خود قرار داد. روح بی اعتنایی به دنیا و حقیر شمردن مظاهر فریبندة آن، روح پارسایی و ساده زیستی و پرهیز از تجمّل گرایی منشاء رفتاری ایشان بود.

وي با اشاره به ارزش مقام و منزلت بانوان در اسلام گفت: بسیاری از کارهای مهم انسان ها، بر عهده زنان قرار دارد. مثلا تربیت فرزند و فراهم آوردن آرامش و حرارت در محیط خانه، بر عهده زنان است.

قاسم پور افزود: انسان ها جامعه را می سازند و به تعالی می رسانند و زنان تربیت این انسان ها و زمینه سازی تعالی و رشد آن ها را بر عهده دارند. یکی از مهمترین ثمرات ایشان تربیت فرزندانی همچون حسن و حسین و زینب کبری علیهم السلام می باشد که عالم بشریت هنوز هم بر سر سفره آن بزرگواران نشسته است.

وی تصريح كرد: رفتارهای حضرت زهرا(سلام الله علیها) در عبادت، همسرداری، فرزندپروری همگی شاخصه‌های رفتاری زندگی فاطمی است.

مدیر مدرسه علمیه مجتهده امین(ره) بزرگ‌ترین تجلیّ اهل بیت(علیهم السلام) را مربوط به مسأله خانواده دانست و گفت: در حدیث شریف آمده، وقتی به معرفی اهل‌بیت پرداختـه می‌شود آنچه نِمود بیشتری دارد بحث خانواده و اهل‌بیت است. هنگامی که جبرئیل پرسید: «و من تحت الکساء»؟ جواب آمد: فاطمه است و پدرش و شوهرش و پسرانش یعنی مرکزیت با فاطمه است.

وی وظیفه کارشناسان دینی در اوضاع و شرایط کنونی را آگاه سازي جامعه نسبت به خطبه فدکیه حضرت زهرا «سلام الله علیها» بيان کرد و گفت: در این خطبه 23 محور اساسی وجود دارد که خود یک دوره کامل عقاید اسلامی است.

قاسم پور افزود: متولیان امور فرهنگی، کارشناسان دینی و طلاب که مبلغین و مروجین رسالت هدایت افراد جامعه را بر عهده دارند با برپایی کارگاه‌هایی پیرامون خطبه حضرت زهرا(سلام الله علیها)، برای بانوان به طرح مباحث فکری و عقیدتی حضرت زهرا(سلام الله علیها) بپردازند.

وی به راهکارهای مناسب و اثر گذار در اين زمينه اشاره كرد و گفت: هنرمندان ما بیش از پیش به عرصه‌های دینی ورود کنند و به گونه‌های مختلف مانند داستان‌نویسی و به تصویر کشیدن معارف و مفاهیم زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها درس‌هایی همچون ولایت‌مداری، ایثارگری، دوری از تجملات، بصیرت سیاسی حضرت زهرا سلام الله علیها را که زنان و دختران جامعه در زندگی شخصی و اجتماعی بدان نیازمندند را در قالب هنر فرا گیرند.


مشاهده در خبرگزاری حوزه
مشاهده در پایگاه خبری قم نیوز
پایگاه اطلاع رسانی مدیریت حوزه های علمیه خواهران استان اصفهان




 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر


تعداد بازديد اين صفحه: 141
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما