منو
اخبار مؤسسه

حجت الاسلام و المسلمین علی مخدوم، رییس مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی و دبیر قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی
حجت الاسلام و المسلمین علی مخدوم، رییس مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی و دبیر قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی
1397/9/21 چهارشنبه رییس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی: لازمه پیشرفت، ایجاد تغییرات و تطبیق با وضعیت زمانه ‏است حجت الاسلام و المسلمین مخدوم برداشتن گام های کوچک و هوشمندانه و ایجاد تغییرات به موقع در زندگی را لازمه رسیدن به موفقیت دانست و گفت: افراد موفق کسانی هستند که کارهای مهم و غیرفوری را در زمان خودش انجام می دهند و از بروز موارد متعدد مهم و فوری پیشگیری می کنند.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین علی مخدوم با بیان اینکه همواره در هر مرتبه و وضعیتی که هستیم سعی کنیم تا قدمی رو به جلو برداریم، گفت: امروز یادگیری عرصه فوق العاده ای را به خود اختصاص داده است و فرد یا سازمانی پیشرو است که می تواند الگوی یادگیری موفقی داشته باشیم و الگوی موفق بستگی زیادی به تغییر کردن با تغییرات جامعه و تطبیق دادن شرایط با حال و وضعیت زمانه دارد.

فرزند زمان خویشتن باش/ باید تغییر را از خود آغاز کنیم
وی با اشاره به حدیثی از امیرالمؤمنین(ع) مبنی بر لزوم ایجاد تغییر در کار و به روز بودن، تصریح کرد: امام علی(ع) فرمودند که «فرزند زمان خویشتن باش» و امروز باید این حدیث را در عمل به کار بگیریم.
حجت الاسلام و المسلمین مخدوم‏ از  آیه« اِنَّ اللَه لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتی یُغَیِّروا ما بِاَنفُسِهِم» به عنوان دستور خداوند به لزوم تغییر استفاده کرد و ابراز داشت: تغییری ایجاد نمی شود مگر اینکه بدانیم باید تغییراتی را در خود ایجاد کنیم تا اوضاع هم به نفع ما تغییر کند و منشأ تغییر خود ما هستیم.
دبیر قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی‏ مشاهده و کشف معضلات را امری ستودنی دانست و تصریح کرد: اما مزیت ما این است که بتوانیم تغییراتی را برای رفع معضل ایجاد کنیم، اما متأسفانه بیشتر برای تغییر دیگران تلاش می کنیم و منتظر هستیم تا با ایجاد تغییر در دیگران آن مشکلات از جامعه یا محیط کار ما رخت بر بندند.


در بسیاری از موارد کارکرد رفتار صحیح از امر کردن بیشتر است
وی افزود: البته همه باید برای تغییرات سازنده تلاش کنند، اما ما باید تغییر را از خود آغاز کنیم، عبارت قرآنی« عَلَیکُم اَنفُسَکُم» به همین نکته می پردازد، بسیاری از اوقات خودمان را به خاطر اعمال و کارهای انسان های دیگر آزار می دهیم و این موضع در بسیاری از حوادث روزمره زندگی برای ما اتفاق می افتد، در حالی که باید امر به معروف و نهی از منکر کنیم، اما باید رفتاری نشان دهیم که فرد خاطی رفتارش را اصلاح کند و همیشه نمی توان دستوری و با زور برخورد کرد و در بسیاری از موارد باید اینگونه باشیم.
حجت الاسلام و المسلمین مخدوم با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) مبنی بر دعوت مردم به خوبی ها با ابزاری غیر از زبان، اظهار داشت: باید این حدیث را در اعمال خود مد نظر قرار دهیم تا بتوانیم روند مثبتی برای اصلاح جامعه در پیش بگیریم.


رسیدن به موفقیت با برداشتن گام های کوچک و هوشمندانه/ به تأخیر انداختن تغییرات و عدم مداومت، معضل بزرگ جامعه
رییس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی‏ لازمه رسیدن به موفقیت را برداشتن گام های کوچک و صحیح و هوشمندانه دانست و بیان داشت: خداوند سعی و تلاش را سبب کسب موفقیت عنوان کرده است، اما امروز متأسفانه بسیاری از جوانان به دنبال ثروت های بادآورده و فوری مشابه آنچه در مسابقات لاتاری اتفاق می افتد، هستند. 
وی با بیان اینکه باید به فرزندان خود بیاموزیم که موفقیت از گام های کوچک تشکیل شده است، تصریح کرد: البته تصمیم به ایجاد تغییر باید هوشمندانه باشد، این خیلی بحث مهمی است و امروز یکی از معضلات جامعه این است که بسیاری از افراد همیشه می خواهند کاری را از فردا شروع کنند و در این کار مداومت ندارند.


امید کاذب سبب دوری از موفقیت می شود/ تکرار اموری که زمینه وقوع آن ها وجود ندارد، بی فایده است
حجت الاسلام والمسلمین مخدوم با اشاره به لزوم داشتن امید برای کسب موفقیت، ابراز داشت: اما گاه انسان ها بیش از عمل خود امید دارند، این افراد مانند کسانی هستند که هیچ حسابی در بانک ندارند و از طرفی هم انتظار دارند که بانک به آن ها وام بدهد، باید بدانیم که حرکات و گام های ما همواره با افت و خیزهایی همراه هستند و همواره در مسیر مطلوب ما قرار نمی گیرند.
دبیر قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی‏‏ تمرین و تکرار در برداشتن گام به سوی هدف را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: اما باید بدانیم که چه چیزی را تکرار و تمرین می کنیم، وقتی در کاری نتیجه ای وجود ندارد و زمینه برای انجام آن کار مهیا نشده است، در این موارد دیگر نباید آن کار را تکرار کرد و باید به فکر چاره دیگری باشیم و یا اینکه زمینه ها را فراهم کنیم، فردی که حسابی در بانک ندارد هر چقدر هم دعا کند نمی تواند از بانک وام بگیرد و باید از طریق دیگری اقدام کند.


افرادی که فقط کارهای مهم و فوری را انجام می دهند همواره در اضطراب هستند
وی با تقسیم بندی کارها به دو نوع مهم و غیر مهم و فوری و غیر فوری، اظهار داشت: بعضی کارها هم مهم و هم فوری هستند، برخی کارها نه مهم هستند و نه فوری، بعضی دیگر مهمند اما فوری نیستند و بالاخره برخی امور فوری هستند اما مهم نیستند. 
حجت الاسلام و المسلمین مخدوم افزود: یک عده از انسان ها همیشه در شرایط حساس کنونی به سر می برند و انگار همواره بر روی آتش قرار دارند و اصلاً هم کوتاه ‏نمی آیند و عمدتاً مضطرب هستند و فشار روحی را تجربه می کنند و باید برایشان تعیین تکلیف کرد، این ها افرادی هستند که همواره در حال انجام دادن کارهای مهم و فوری هستند.


می توان با انجام کارهای مهم و غیرفوری از بروز موارد متعدد مهم و فوری پیشگیری کرد
رییس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی‏ تصریح کرد: در بسیاری از موارد می توانیم از وقوع برخی حالات و کارها پیشگیری کنیم، به عنوان مثال کودکی که تب شدید دارد را باید به بیمارستان منتقل کنیم، اما می توانستیم با انجام کارهایی از تب کودک پیشگیری کنیم که آن کارها دیگر ضروری و فوری نبودند و با استرس بالا همراه نمی شدند.
وی با بیان اینکه کارهای فوری و غیر ضروری به توجه کوتاه مدت نیاز دارند، ابراز داشت: افراد موفق عمدتاً از کسانی هستندکه کارهای مهم غیر فوری را جدی گرفته اند و به موقع برای انجام آن ها اقدام کرده اند، افرادی که کارهایی که دیگران نمی خواستند انجام بدهند را پیگیری می کردند به موقعیت هایی می رسند که دیگران آرزو دارند در آن موقعیت ها بودند.


مشاهده در خبرگزاری تسنیم
 




برای مشاهده همه تصاویر اینجا کلیک کنید.


 





 
منبع: روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر


تعداد بازديد اين صفحه: 194
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما