سمینار گروه اسلام و معنویت؛

شیوه های مواجهه با افراد در معرض شبه جنبش های معنوی

پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (ایسکا): به همت گروه اسلام و مطالعات معنویت پژوهشکده اخلاق و معنویت، سمینار «شیوه های مواجهه با افراد در معرض شبه جنبش های معنوی» روز سه شنبه یکم مهر 99 برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار ایسکا: روز سه شنبه یکم مهرماه، گروه اسلام و مطالعات معنویتِ پژوهشکده اخلاق و معنویت، سمینار پروژه «شیوه های مواجهه با افراد در معرض شبه جنبش های معنوی» را با حضور مجری، ناظر، ارزیابان و شورای علمی این گروه برگزار می کند.

در این سمینار که از ساعت 11 تشکیل خواهد شد، حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا مظاهری سیف به‌ عنوان مجری این پروژه با اشاره به اقدامات انجام ‌شده، مسیر طی ‌شده در به سرانجام رسیدن پروژه یادشده را تبیین خواهد کرد.

این پروژه یکی از پروژه های گروه اسلام و مطالعات معنویت بوده که از سال 96 آغاز شده و در شرُف اتمام است. گفتنی است که آقای دکتر حمزه عبدی نظارت این پروژه را بر عهده داشته است.

شبه جنبش های معنوی فعالیت گسترده ای در متن جامعه دارند و افراد را به شکل های گوناگون و با جاذبه های متنوع تحت تأثیر قرار می دهند و در کنار جذابیت های شان، کم و بیش آسیب هایی را هم پدید می آورند. تفاوت میان شبه جنبش های معنوی، آسیب های ناشی از آنها را گوناگون می نماید و موضوع شیوه مواجهه با افراد در معرض این جریان ها را پیچیده و چند لایه می سازد؛ به طوری که زوایای مختلفی در مسأله ایجاد می شود. وقتی از پیشگیری سخن می گوییم، لازم است توضیح دهیم که از چه چیزی می خواهیم پیشگیری کنیم. شبه جنبش های معنوی آسیب های گوناگونی دارند و بی تردید هدف نهایی ما از پیشگیری، کاهش آسیب ها و یا جلوگیری از بروز آسیب هایی است که شبه جنبش های معنوی به وجود می آورند.

این تحقیق ماهیتی فرهنگی دارد و برای کاربرد در جامعه اسلامی سامان گرفته است. بنابراین منابع اسلامی و متون دینی معیاری برای تعیین معنویت راستین و تمایز پندارهای کاذب و برنامه های آسیب زای معنوی است.

این تحقیق از جهت یافتن علل گرایش و نقش عوامل تعیین کننده در گرایش به شبه جنبش های معنوی تبیینی است و از جهت ارائه اصول و شیوه های پیشگیری، ماهیتی خلاقانه و ایده پردازانه دارد.

سمینار یادشده در اتاق جلسات پژوهشکده اخلاق و معنویت برگزار می گردد.

منبع:
كلمات كليدي : پژوهشکده اخلاق و معنویت , سمینار اسلام و معنویت , مصاحبه مظاهری سیف

تاریخ خبر: 1399/6/27 پنجشنبه
تعداد بازدید کل: 147 تعداد بازدید امروز: 2
 
امتیاز دهی
 
 

[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 148
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مرکز اخلاق و تربیت اسلامی
مجری سایت : شرکت سیگما