پژوهشکده اخلاق و معنویت

درآمدی بر مبانی و روش های روان‌شناختی- تربیتی عفاف و حجاب

نویسندگان:‌ محمدرضا سالاری‌فر، مهدی بیاتی، سیدجمال‌الدین رضوی و حسن سالاری‌پور



درآمدی بر مبانی و روش های روان‌شناختی- تربیتی عفاف و حجاب
نویسندگان:‌ محمدرضا سالاری‌فر، مهدی بیاتی، سیدجمال‌الدین رضوی و حسن سالاری‌پور
ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

 تهیه: پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت

چاپ اول: 1397

در همه ادیان الهی از جمله آیین آسمانی اسلام و آیات نورانی قرآن، به عفاف، امر و به رعایت آن توصیه اکید شده و در سخنان پیشوایان معصوم و اولیا، رعایت عفاف از بالاترین عبادت ها شمرده شده است.  عفاف در متون اسلامی به معنای بازداشتن شکم و دامن از خواسته‏ها آمده است؛ رعایت عفاف در روابط انسانی، به‌ویژه زن و مرد نامحرم، نیازمند چارچوب‌هایی در پوشش، رفتار و گفتار است. در چارچوب روابط زن و مرد نامحرم از نگاه اسلامی، می‌توان به ابعاد ده‌گانۀ حریم ارتباطی مرد و زن، با این عناوین پرداخت: پوشش بدن، تماس چشمی، حالت چهره، وضعیت و حرکات بدن، آهنگ صدا، طرز صحبت کردن، محتوای گفتگو، تماس بدنی، فاصله فیزیکی زن و مرد و بوی بدن.

عفاف و حجاب از آموزه‌های مهم دین اسلام است که امروزه به چالش مهم فرهنگی نظام اسلامی و جامعه ایران تبدیل شده‌ است. تحلیل روان‌شناختی ابعاد عفاف و بررسی شیوه‌های درونی‌سازی آن از ضرورت‌های علمی جوامع اسلامی امروز و از جمله ایران است که این پژوهش در پی آن است. این تحقیق به جای نگاه صرف به حجاب، مفهوم وسیع‌تر عفاف را موضوع بررسی قرار داده است و حجاب شرعی را به‌عنوان یکی از ابعاد عفاف در نظر می‌گیرد.

این پژوهش آموزه عفاف و حجاب را براساس اصطلاحات دانش روان‌شناسی بررسی می‌کند و به تحلیل روان‌شناختی ابعاد آن به‌عنوان چارچوبی برای روابط زن و مرد نامحرم می‌پردازد. منحصر کردن روابط جنسی به روابط زناشویی در محیط خانواده، کاهش نمودهای جنسی از محیط جامعه، تقویت روابط عاطفی در خانواده‌ها، ارتقای معنویت افراد جامعه، حفظ سلامت روانی و جسمی زنان و فراهم شدن زمینه شکوفاسازی استعدادهای زنان از دیگر مبانی عفاف است که در این پژوهش بررسی می‌شود.

این کتاب با تلاش جمعی از محققان پژوهشکده اخلاق و معنویت در هفت فصل به شرح زیر سامان یافته است:

فصل اول: کلیات و مفاهیم؛

فصل دوم: نگاه فقه اسلامی به ابعاد عفاف؛

فصل سوم: مبانی روانشناختی عفاف و حجاب؛

فصل چهارم: آسیب شناسی روش های ترویج عفاف و حجاب در ایران؛

فصل پنجم: ایجاد زمینه ها و شرایط لازم برای درونی سازی عفاف و حجاب؛

فصل ششم: روش‌های تربیتی برای درونی‌سازی عفاف و حجاب؛

فصل هفتم: روش های آموزش عفاف و حجاب.

نسخه دیجیتال این کتاب را از اینجا و نسخه چاپی را از اینجا تهیه کنید.

منبع:

تاریخ خبر: 1397/12/14 سه‌شنبه
تعداد بازدید کل: 1474 تعداد بازدید امروز: 2
 
امتیاز دهی
 
 


پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 1475
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مرکز اخلاق و تربیت اسلامی
مجری سایت : شرکت سیگما