جمعه 10 فروردين 1403  
آرشیو مطالب

محمدتقی سبحانی در «پیش‌همایش کنگره بین المللی علامه آیت الله شیخ محمد الحسین آل کاشف الغطاء»؛

مرحوم کاشف الغطا احیاگر سنت امامیه بود

پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(ایسکا): عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مرحوم کاشف الغطا را احیاگر سنت امامیه توصیف کرد و گفت: در چهره و سنت او می‌توانید شخصیت متکلمان قرون نخستین را بازشناسی کنید.

 حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی در «پیش‌همایش کنگره بین المللی علامه آیت الله شیخ محمد الحسین آل کاشف الغطاء» با موضوع بررسی اندیشه‌های کلامی و رونمایی از مجموعه کلامی موسوعه که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، برجسته‌ترین محورهای رویکرد کلی مرحوم کاشف الغطاء را مورد اشاره قرار داد.
وی علامه کاشف الغطاء را شخصیتی توصیف کرد که زبان، قوم و منطقه را در نوردیده و خود را یک شخصیت جهان اسلامی معرفی کرده است و اظهار داشت: برای ما قابل توجه است که شخصیتی که هیچ گاه در ایران زندگی نکرده است، آنچنان بر میراث ادبی و علمی ایران مسلط است که در میان آثار عربی خود دائماً به شعرای ایران استناد کرده و آن را ترجمه می‌کند و توضیح می‌دهد.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بزرگترین ویژگی مرحوم کاشف الغطاء را متکلم بودن او برشمرد و ابراز داشت: ما امروز از دانش کلام برداشتی محدود داریم؛ شاید تصور شود که بسیاری از موضوعاتی که این علامه بزرگوار پرداخته است کلامی نیست، اما اگر به سنت قدیم و قویم خود برگردیم، می‌بینیم که متکلمان ما آنچنان حرکت می‌کردند که مرحوم کاشف الغطاء حرکت کرده است.
وی مرحوم کاشف الغطاء را قبل از اینکه احیاگر اندیشه‌های کلامی باشد، احیاگر سنت امامیه توصیف کرد و گفت: در چهره و سنت او بار دیگری می‌توانید شخصیت متکلمان قرون نخستین را بازشناسی کنید.
حجت الاسلام والمسلمین سبحانی با تشکر از دست اندرکاران انجام چهارده جلد از موسوعه مرحوم محمدحسین کاشف الغطاء اظهار داشت: هر کار بشری دارای نقصان‌هایی است ولی این کار انجام شده باید به صورت علمی نقد شود و ممکن است که همین اشکالات محدود را نیز بتوان در چاپ بعد برطرف کرد.
وی مرحوم کاشف الغطاء را دغدغه‌مند توصیف کرد و گفت: متکلمان دانش اندیش ما کسانی بودند که علوم عقلی را آموخته‌اند و آن را در قالب نظریه‌ها و آثار آکادمیک علمی عرضه کرده‌اند؛ اما گروه دوم میراث بلند اسلامی و شیعی را می‌شناسند اما نقش خود را به مصرف رساندن این‌ها، عرضه درست این‌ها و تأثیرگذاریشان می‌دانند؛ امروز تشیع مرهون هر دو گروه از متکلمان است اما نظر شخصی بنده این است که گروه دوم نقش بیشتری در تاریخ کلام ما دارند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: آثاری که در کتابخانه‌ها به عنوان سند علمی تلقی می‌شود، جای خود ارزشمند است؛ اما اگر این آثار به خیابان‌های جامعه اسلامی نیاید تمام زحمت‌های گروه اول از بین می‌رود.
وی علامه کاشف الغطاء را یک دانشمند و نابغه روزگار ما دانست و گفت: این شخصیت بزرگ که می‌تواند مانند یک دانشمند در گوشه‌ای از حوزه بنشیند و بدرخشد، به صحنه علمی می‌آید، جوانانی که درگیر دغدغه‌های انواع مکاتب است را دستگیری می‌کند.
حجت الاسلام والمسلمین سبحانی اظهار داشت: عصر کاشف الغطاء در سه چهار قرن گذشته پر مخاطره‌ترین روزگار شیعه است؛ عصر انحطاط جهان اسلام، نفوذ و حرکت استعمار است؛ جهان اسلام با خنجر فلسطین جریحه‌دار است، استعمار و استشراق ریز به ریز اندیشه شیعه را نقد می‌کند؛ اندیشه‌ها و مکاتب داروینیسم، الحاد، مارکسیسم وارد جهان اسلام شده‌اند.
وی از دغدغه‌مندی و ناآرامی مرحوم کاشف الغطاء در برابر مسائل جامعه خبر داد و گفت: این اولین ویژگی یک متکلم است؛ متکلمی که نتواند به پرسش‌های جامعه برسد و برای آن‌ها پاسخ تهیه کند، وارد حوزه اصلی دانش کلام نشده است.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی یکی از پایه‌گذاران تأسیس کلام جدید را مرحوم کاشف الغطاء ارزیابی کرد و اظهار داشت: رویکرد کلامی وی جدید است؛ محتوا را از میراث و پرسش‌ها را از اصل می‌گیرد و سعی می‌کند بین این دو حوزه به گونه‌ای هم آوایی و هماهنگی ایجاد کند.
وی مرحوم کاشف الغطاء را دارای رویکرد تمدنی توصیف کرد و ابراز داشت: آن مرحوم از هر نکته کلامی، فقهی، اسلامی در بحث‌های خود تفسیری تمدنی ارائه می‌کند؛ مثلاً در مسأله اختیار ایشان معتقد است که بنیادهای اندیشه مترقی ما بر دو پایه عقل و اختیار است و هم عقل و هم اختیار را به تفصیل توضیح می‌دهد.
منبع:روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

09:351396/10/30
تعداد بازدید: 1242
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دبيرخانه كنفرانس‌هاي بين‌المللي
مجری سایت : شرکت سیگما