تبلیغات


























 
:: یادداشت

شورای نگهبان
شورای نگهبان و صیانت از قوه عاصمه نظام

شورای نگهبان و صیانت از قوه عاصمه نظام

 

انتخابات یکی از لوازم حاکمیت در متن جمهوری اسلامی و مسیری برای گزینش مسئولین در نقش های عضویت در شورا، مجلس، ریاست جمهوری و...  است.

نظام جمهوری اسلامی نسبت به انتخابات هم مبداء است و هم مقصد؛ از این باب که انتخابات بر اساس قانون اساسی برگزار می شود، نظام جمهوری اسلامی در حکم مبداء آن است به گونه‌ای که پیش از انقلاب اسلامی، جمهوریّت و مشارکت سیاسی مردم در حاکمیّت وجود نداشت. و از این باب که انتخابات برای گزینشِ مسئولین نظام است، نظام در حکم مقصد آن محسوب می‌شود، به گونه‌ای که مسئولینِ منتخب از مسیر انتخابات در مدار استمرار نظام جمهوری اسلامی فعالیت خواهند داشت.

بر این اساس انتخابات در درون نظام قرار گرفته و نظام جمهوری اسلامی ایران چترِ گسترده و حاکم بر آن محسوب می‌شود، به همین دلیل باید نهادی قانونی نسبت به تایید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی اظهار نظر کند و با شاخص های ناظر به قوه عاصمه نظام، نامزدها را سنجش نماید. قوه عاصمه نظام همان قانون اساسی است که سیطره کامل بر همه امورِ نظام و حکومت دارد از این رو شورای نگهبان موظف است نسبت به التزامِ نامزدها به قانون اساسی و مفاد محوریِ آن از جمله ولایت فقیه، اسلامیّت، استقلال، آزادی و... احراز صلاحیت نمایند، در واقع عاقلانه نیست که کسی بخواهد در درون یک نظام مسئولیت بپذیرد ولی به قوه عاصمه و حاکمه ی آن نظام التزام عملی و رفتاری نداشته باشد.

محمد قطبی جشوقانی



 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر


تعداد بازديد اين صفحه: 2707
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما