تبلیغات


























 
:: یادداشت

چایی
مجلس مذهبی با چاشنی صبحانه
مجلس مذهبی با چاشنی صبحانه


یکی از زمینه های عمده در ترویج شعایر دینی جلسات و مراسمی است که به صورت مناسبتی از یک روز تا یک دهه و بلکه بیشتر برگزار شده و از نظر استمرار هم مواردی  تا سالهای سال سابقه استمرار دارند.این جلسات دارای زیر مولفه ها وآداب و رسوم متعددی است که در این جا تاثیر انتخاب زمان برگزاری مراسم مورد تامل قرار گرفته است.

امروزه عموم مراسم برای شب و بعد از نماز مغرب و عشا بوده و یک بخش محدودتری از نماز صبح برنامه ریزی می شود.

در مراسم شب پذیرایی در آخر مجلس بوده و نوعا شلوغ ترین مجلس ، مجلس آخر خواهد بود. هرچند نیت همه از شرکت کننده تا بانی و سخنران و مداح همه به نیت تعظیم و ترویج شعایر مذهبی در این اقدام مشارکت می کنند اما همه نا خواسته از نوع برنامه ریزی متاثر می شوند مثلا برجسته ترین سخنران و مداح برای مجلس آخر است و بیشترین تجمع وتوجه مخاطبان هم برای مجلس آخر خواهد بود و مجلس آخر هم به جای توجه به محتوای فکری جلسه متوجه کم وکیف پذیرایی است.


اما در برنامه هایی که صبح تدارک دیده می شود:
1- همراه با سحرخیزی است.
2- شروع برنامه با نمازجماعت صبح است که با هر تعداد که باشد هر چند کم احیا فریضه ای بسیار پرارزش است.
3- در مجالس صبح مخاطبان از نظر روحی برای مطالب محتوی محور  حتی برای مداحی آمادگی بهتری دارند.
4- کثیرا دیده شده افراد بعد از نماز صبح و ورزش صبحگاهی در مجلس سخنرانی و مداحی حاضر شده اند و بعد هم با روحیه ای معنوی سرکار خود می روند که همه این موارد احیا معروف است. (در مجالس بعد از نماز مغرب وعشا عموما با خستگی کاردر مجلس حاضر شده و طولانی شدن مراسم، نشاط و آمادگی برای سحر خیزی ونمازصبح ونوافل آن را هم تحت تاثیر قرار داده کم می کند)
5- در مجالس صبح برای پذیرایی مراجعه کنندگان را معطل نمی کنند و به محض ورود پذیرایی می شوند وهمه با فراغ خاطر در مجلس شرکت می کنند و عموما هم یک منبر یا بیشتر مستمع می شوند.(به علت شلوغی هر مجلس رسم عمده نو شدن مخاطبان با هر منبراست یعنی مناسب با وقت وسلیقه از یک منبرکامل بهره می برند)
6- از نظر هزینه هم پذیرایی مراسم صبح نوعا ساده و اقتصادی تراز مراسم شبانه خواهد بود در حالیکه تاکید وسفارش به خورد صبحانه هم از نظر روایات شرعی و هم بهداشتی بسیار بیشتر از شام بوده و این موضوع هم احیا معروف دیگری که با توجه به مضررات زیادی که هم اکنون از بی توجهی به وعده غذایی صبحانه گریبان گیر عموم افراد جامعه است در جای خودش بسیار ارزشمند است.
امید است متولیان مجالس مذهبی با سنجش درست وبا بهترین مهندسی فرهنگی و انتخاب زمان مناسب برای مجالس بتوانند بهترین استفاده را از کمترین امکانات داشته باشند.


حمید گلچی، عضو گروه فرهنگی تبلیغی رَیّان زیر نظر دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان


مشاهده در پایگاه اینترنتی ندای اصفهان


 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر


تعداد بازديد اين صفحه: 431
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما