منو
تبليغات

اخبار پژوهشکده الهیات و خانواده

سبک زندگی اسلامی
1399/6/22 شنبه بایدها و نبایدهای پوشش طلبگی و نقش آن در سبک زندگی اسلامی کرسی آزاداندیشی «بایدها و نبایدهای پوشش طلبگی و نقش آن در سبک زندگی اسلامی» در مدرسه علمیه خدیجه کبری اصفهان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری حوزه، کرسی آزاداندیشی «بایدها و نبایدهای پوشش طلبگی و نقش آن در سبک زندگی اسلامی» که به همت دبیرخانه کرسی های آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و در مدرسه علمیه خدیجه کبری اصفهان برگزار شد.

در این کرسی آزاد اندیشی خانم همتی به عنون داور این جلسه و خانم صفاری به عنوان دبیر کرسی و تعداد ۳۲ نفر از طلاب به عنوان موافقین و مخالفین حضور داشتند، در ابتدای جلسه خانم صفاری دبیر جلسه به تبیین مسئله پرداخت و به نکات کلیدی این بحث بایدها، نبایدها و پوشش طلبگی اشاره کرد.

در ادامه جلسه خانم همتی به مفهوم پوشش و حد آن در آیات قرآن اشاره کرد و به شبهاتی که پیرامون حجاب و عفت بود پاسخ داد و از طلاب خواست که در مورد اصل حجاب و اثبات صحبت نکنند چون این یک اصل مهم است که همه آن را پذیرفتند بلکه جلسه امروز مربوط به بایدها و نبایدهایی است که طلبه موظف به رعایت آن می شود.

همتی در ادامه تصریح کرد: اینکه حجاب واجب و ضروری اسلام است و یک مبنای مشترک است اختلافی نیست و اختلاف در مورد حد و اندازه این مسئله است که باید طرفین شرکت کننده در آن برهان عقلی یا نقلی بیاورند. در آیه ۵۹ سوره احزاب مستقیما با کلمه امر، واجبش افاده می شود.

وی با بیان اینکه حجاب موجب آرامش روحی و روانی خانم محجبه است، زیرا تعدیل دهنده و کنترل کننده غریزه جنسی است و پیامش به دیگران  نشان دهنده این است که با من حریم نگه دارید، اضافه کرد: علاوه بر وجوب نقلی، وجوب عقلی هم این موضوع را ثابت می کند. شواهد تجربی و تحقیقات میدانی در دنیای امروز به کمک این مفهوم آمده است و تقریبا با عقل سلیم بدیهی است که حجاب تأثیرگذار در عفت فردی و اجتماعی است.

همتی متذکر شد: طلبه کسی است که آمده علوم دینی را فرا بگیرد تا هم خودش را به سعادت برساند و هم نقشی در دعوت دیگران به سعادت داشته باشد، پس طلبه دو نقش دارد یکی در رشد خودش و درک و بالا کشیدن خودش و یک نقش در تأثیرگذاری بر دیگران و راهنمایی به سمت مقصد.

 همتی به نتیجه گیری از مباحث ارائه شده پرداخت و گفت: انتساب به پیامبر به ما هو انتساب، فضل و کمال نیست، انتساب به شرط عمل صالح و تقوا نجات دهنده است، قرآن به زنان پیامبر می فرماید: «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ إِنْ کُنْتُنَّ تُرِدْنَ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا وَ زِینَتَهَا فَتَعَالَیْنَ أُمَتِّعْکُنَّ وَ أُسَرِّحْکُنَّ سَرَاحًا جَمِیلًا» اگر زینت دنیا را می خواهید از پیامبر جدا شوید و اگر پیامبر را می خواهید چشم از متاع دنیا ببندید، نمی توانید هم دنیا را انتخاب کنید هم زن پیامبر باشید.

وی ابراز داشت: طلبه با درسی که خوانده فهمیده دنیا موقت است، محل آزمایش است و هدف نیست و گذرگاهی برای آخرت است و هدف طلبه اصلاح آخرت و در عین حال زندگی خوب در دنیاست.

همتی افزود: نمی توانیم بگوییم چون می خواهیم جذب کنیم باید از یک سری اصول کوتاه بیاییم، جذب به وسیله تقوا، معنویت و صداقت است.

وی با بیان اینکه آنچه که انسان و طلبه را از پارسایی دور کند شأن او را زیر سؤال می برد، اظهار داشت: در پوشش اصل بر ستر است و حد واجبش در قرآن مشخص شده است، اگر لازمه شیک بودن تجملات است طبق معنای آیه با انتخاب آخرت سازگار نیست.

همتی با اشاره به اینکه تعلیم و الگو بودن طلبه باید عملی باشد، خاطرنشان کرد: طلبه باید یک منطق ثابت داشته باشد که مد در آن تأثیر نگذارد.


مشاهده در خبرگزاری حوزه



 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر


تعداد بازديد اين صفحه: 4337
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما