منو
تبليغات

اخبار پژوهشکده الهیات و خانواده

احمد خیری، رییس اداره کتابخانه و اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
احمد خیری، رییس اداره کتابخانه و اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
1398/10/8 يكشنبه ضرورت ایجاد انگیزه به کتابخوانی در جامعه رئیس اداره کتابخانه و اطلاع‌رسانی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در یادداشتی نوشت: کتاب و کتابخوانی از جمله مقوله های فرهنگی ست که همواره ازسوی مسوولین و نهادهای فرهنگی بر نیاز و ضرورت آن تاکید شده است و رشد فرهنگی جامعه و توسعه کشور را مشروط به گسترش این فرهنگ می دانند.
آمار و اطلاعات ارائه شده از سوی مجامع بین المللی و نهادهای داخلی در مورد میزان و سرانه مطالعه در ایران چندان رضایت بخش نیست و همگی بر این نقیصه اذعان و اعتراف دارند.

رهبر معظم انقلاب چندین بار ضمن ابزار ناخشنودی از این وضعیت از مسوولین مربوطه مطالبه داشتند که با سیاست های فرهنگی و برنامه ریزی مناسب زمینه لازم را بیش از پیش برای گسترش این مقوله در جامعه فراهم نمایند  چرا که نفع آن علاوه بر شخص متوجه اجتماع، فرهنگ و پیشرفت مملکت خواهد بود.

در گرایش به کتابخوانی عوامل  و علل متعددی نقش دارند  که بارها شنیده ایم اما مهم ترین آنها که کمتر به آن توجه می شود انگیزه سازی، ایجاد علاقه و نیازمندی به کتاب است.اگر تمام زیر ساخت ها و امکانات و منابع در خصوص کتاب و کتابخوانی به وفور دراختیار قرار گیرد اما انگیزه ای برای مطالعه نباشد و افراد جامعه  نیازی در درون خویش احساس نکنند وضعیت کتابخوانی روز به روز اسفناکتر و ازین وضعیتی که هست بدتر خواهد شد.

انگیزه و احساس نیاز به کتاب و کتابخوانی زمانی به فعلیت می رسد و بصورت یک فرایند شرطی در می آید که  فرد نسبت به مطالعه نگرش مثبت و مطلوبی داشته باشد. دانشمندان علم روانشناسی بر این باور هستند که علاقه و اشتیاق به انجام کاری زمانی اتفاق می افتد و تداوم دارد که نگرش مطلوب و انگیزه هر دو وجود داشته باشد. علاقه و میل سبب شروع کاری می شود اما عاملی که باعث ادامه ی کار می شود نوع نگرشی است که به آن فعالیت داریم.

نگرش های ما از باورها و اعتقادات ما نشئت می گیرند .اگر باور داشته باشیم که برای افزایش سطح اگاهی و رشد در مسیر کمال و سعادت نیازمند به کسب دانش و معلومات هستیم این نوع نگاه ما را به سمت مطالعه و کتابخوانی سوق می دهد.

انسان موجودی جست وجوگر و حقیقت جو است و همواره در تلاش است که پاسخی برای سوالات خود پیدا کند و زندگی شخصی و اجتماعی اش  را بر اساس یافته ها و دانشی که کسب می کند بنا می کند. قرار نیست که ما در مسیر زندگی ثابت بمانیم بلکه قصد داریم پیشرفت کنیم و کیفیت زندگی  فردی و اجتماعی خود را ارتقا و بهبود ببخشیم و از طریق خودشکوفایی شیوه زندگی بهتری را انتخاب کنیم. بنابراین اگر بخواهیم سطح زندگی را بالا ببریم ناچاریم یادگیری مان را افزایش دهیم . فهم معنای زندگی برای تعامل بیشتر و بهتر با خانواده، جامعه و محیط مستلزم  خودشکوفایی ست و حرکت در مسیر خودشکوفایی نیازمند کسب دانش و ارتقای آگاهی است .

آبراهام مزلو از اندیشمندان و نظریه پردازان انسان گرا مفهوم خودشکوفایی را در ذیل نیازهای ذاتی انسان مطرح می کند و اعتقاد دارند که هر انسانی بصورت فطری با نیازهایی به دنیا می آید که رفتار او را شکل و به او جهت می دهد. در مقابل رفتارهای دیگری نیز وجود دارد که غریزی نیستند بلکه اکتسابی هستند . افرادی که خود شکوفا هستند سعی می کنند در جهت سلامت روحی و روانی خویش تلاش کنند در لحظه لحظه زندگی شخصی و اجتماعی به تکامل و رشد گرایش دارند وهمواره تلاش می کنند .این نوع پیشرفت و رشد نیازمند کسب آگاهی و ارتقای سطح معلومات ست که به برکت کتاب و مطالعه صورت می پذیرد.

عطش به فهمیدن معلومات و دانش باید در وجود ما نهادینه و به یک نیاز عمومی تبدیل شود و این چشاندن لذت مطالعه و اشتیاق باید به رفتار کتابخوانی بصورت ثابت تبدیل گردد. این اتفاق نیازمند به تغییر نگرش به مقوله کتاب و کتابخوانی در تفکر جامعه ایرانی دارد.

باید پذیرفت که مطالعه جزء نیازهای  فردی و اجتماعی است.و باید بگونه ای جا بیفتد که درصدد حل  مسائل به وسیله کتاب برآییم و به عنوان ابزاری کارکردی به آن نگاه کنیم. مطالعه و انس با کتاب شبیه دیگر رفتارها و عادات نیاز به انگیزه دروني دارد و اين مهم به عنوان یک هنجار و رفتار نهادینه  نمی شود مگر با ایمان به  تاثیر پذیر بودن و مفید بودن آن.


مشاهده در خبرگزار ایبنا
 






 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر


تعداد بازديد اين صفحه: 551
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما