پنجشنبه 9 فروردين 1403   21:08:15

(مهار تورم، رشد تولید)

print

در نشستی صورت گرفت؛

قراردادهای الکترونیکی از دیدگاه فقه و حقوق بررسی شد

  • خلاصه :نشست دیدار با اصحاب قلم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی با بررسی قراردادهای الکترونیکی از دیدگاه فقه و حقوق برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، نشست دیدار با اصحاب قلم با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی خادمی کوشا «مدیرگروه دانش‌های وابسته به فقه پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی» درباره کتاب «قراردادهای الکترونیکی از دیدگاه فقه و حقوق» به همت حوزه ریاست و روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

در این نشست، حجت الاسلام والمسلمین خادمی کوشا ضمن بیان تعریف از قراردادهای الکترونیکی اظهار داشت: هر نوع قرارداد با استفاده از تجهيزات رايانه‌اي و وسائل مخابره‌ از راه دور را كه در آن نیازی به بهره گیری از اوراق كاغذي نباشد قرارداد الكترونيكي گويند.

وی با بیان این که حجم اينگونه قراردادها پيوسته در حال افزايش است، گفت: دولت جمهوري اسلامي ايران با توجه به درك مزاياي اين نوع قراردادها، در مردادماه 1381 مقرره‌ای با عنوانِ «سياست تجارت الكترونيك» را به تصويب رساند و مجلس شوراي اسلامي نيز در بهمن ماه 1382 قانون تجارت الكترونيكي را تصويب كرد.

مدیرگروه دانش‌های وابسته به فقه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: اكنون با وجود تصويب قانون، مباحث و مسائل زيادي در اين زمينه مطرح است، از جمله اينكه: اساساً معاملات الكترونيكي از نظر فقه اسلامي چه حكمي دارد؟ ادله اثبات معاملات الكترونيكي تا چه حد مي تواند براي قضات قابل اعتماد باشد؟ امضاي الكترونيكي از منظر فقه و حقوق ايران تا چه اندازه اعتبار دارد؟ خيارات مذكور در قانون مدني تا چه حد در معاملات الكترونيكي كاربرد دارد؟

وی در خصوص پیشینه مسئله افزود: ‌ظهور اينترنت و تجاري شدن آن در دهه اخير، شيوه‌هاي متعارف و كهن تجارت را تا حدود زيادي دگرگون ساخته است و تجارت الكترونيكي به دليل سرعت، كارايي، كاهش هزينه و بهره‌برداري بهينه از فرصت ها، عرصه جديدي را در رقابت گشوده است، به گونه‌اي كه عدم اتخاذ اين شيوه در يك كشور نتيجه‌اي جز انزواي آن كشور در عرصه اقتصاد جهانی در برنخواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین خادمی کوشا اظهار داشت: دراواخر دوره مجلس پنجم، بحث تدوين قانوني براي تجارت الكترونيكي و حقوق محيط ديجيتالی مطرح شد و سرانجام با تلاش مجلس ششم در تاريخ 17/10/1382 قانون تجارت الكترونيكي به تصويب رسيد؛ اكنون لازم است نقاط قوت و ضعف اين قانون توسط فقها و حقوقدانان، واكاوي و تشريح شود تا توفيق حضور جدي در زندگي مردم را پيدا كند و درجه هماهنگي آن با مباني حقوقي ما روشن شود؛ به دليل تازگي موضوع، به نظرمي رسد در ايران تاكنون كار فقهی و حقوقی جدي در اين زمينه انجام نشده است.

لازم به ذکر است کتاب «قراردادهای الکترونیکی از دیدگاه فقه و حقوق» حجج اسلام والمسلمین رسول مظاهری و محمدعلی خادمی کوشا اثر در پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تألیف شد و توسط نشر این پژوهشگاه منتشر گردیده است.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما