پنجشنبه 9 فروردين 1403   16:56:05

(مهار تورم، رشد تولید)

print

دبیر قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی دفتر تبلیغات اسلامی تبیین کرد:

شاخص ترین نقاط ضعف رسانه های دینی/ ضرورت پرهیز رسانه های دینی از حرکت های انفرادی

  • خلاصه :دبیر قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی قطب های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی، شاخص ترین نقاط ضعف رسانه های دینی را عدم شناخت مخاطب، حرکت لاکپشتی و رغبت به کار فردی دانست.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا فجری در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان این که اکنون در دورانی زندگی می کنیم که رسانه های تبلیغ دین در حال تغییر هستند، اظهار داشت: اگر در گذشته تنها رسانه تبلیغ دین، منابر و مساجد و تبلیغ های چهره به چهره بود، اکنون با رسانه های نوظهوری مواجه هستیم که هم هزینه کمتری دارند و هم دارای مخاطب بالایی هستند.

وی با اشاره به ضرورت آشنایی حوزویان با رسانه ها گفت: اگر مبلغان و حوزویان نتوانند با این رسانه ها علقه برقرار کنند و با سازو کار آن آشنا نشوند، بخش زیادی از مخاطب جامعه را از دست خواهند داد و به تبع آن، امر تبلیغ با مخاطرات جدی مواجه خواهد شد.

دبیر قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه هر چند معتقدیم که رسانه‌های نوین و نوظهور که در بستر فضای مجازی شکل گرفته اند، دارای اقتضائات و محدودیت های بسیاری هستند که به آنها کارکردهای خاص و منحصر می‌بخشد، تصریح کرد: ظهور اولیه رسانه‌های نوین و نوظهور در یک فضای کاملاً سکولار بوده و بالطبع متأثر از فرهنگ غربی هستند. 

وی با بیان این که رسانه های نوین و نوظهور برای امر تبلیغ دین یک محدودیت به شمار می‌روند، افزود: اما این محدودیت ها به اندازه ای نیستند که جلوی فعالیت های تبلیغی را بگیرند.

حجت الاسلام والمسلمین فجری اظهار داشت: در حال حاضر رسانه های در بستر فضای مجازی بهترین بستر برای امر تبلیغ دین به شمار می روند، البته حضور در این عرصه بسیار ظریف و پیچیده است که نیازمند آگاهی و هوشیاری مبلغان دینی می باشد. 

وی نقاط ضعف رسانه های دینی را در سه محور برشمرد و گفت: محور اول، عدم شناخت مخاطب است که بیشتر مخاطبین ما در فضای مجازی، جوان‌ها هستند، لذا پیام‌های ما در این رسانه‌ها باید متناسب با این مخاطب تهیه شود، در حالی که ادبیات حوزویان بسیار ثقیل و علمی است و مخاطب با آن انس برقرار نمی کند.

دبیر قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: محور دوم، حرکت لاکپشتی است که جریان‌های ضد فرهنگی در برخی رسانه ها، لحظه به لحظه اقدام به انتشار شبهه و تولید محتواهای خلاف دین می‌کنند و اگر ما نتوانیم در لحظه پاسخ آنها را بدهیم، آن شبهه ها جای خودش را در ذهن مخاطب می گیرد و به عنوان امری ثابت شده مورد قبول مخاطب قرار می گیرد؛ نهایتاً مخاطب با خود می پندارد که اگر غیر از این بود، حتماً باید صدایی از حوزه و علمای دین بلند می شد. 

وی با اشاره به ضرورت ارائه پاسخ سریع و قاطع در قبال شبهات افزود: ما معمولاً پاسخ‌ شبهات و محتواهای ضد دین را با تأخیرهای غیرقابل قبول و در زمانی که دیگر مخاطب رغبتی به خواندن آنها ندارد، می دهیم؛ چرا که در زمانی که باید پاسخ داده می شد، پاسخی از سوی ما ارائه نگردید.

حجت الاسلام والمسلمین فجری، محور سوم را رغبت به کار فردی دانست و خاطرنشان کرد: رسانه های دینی نوعاً به حرکت های انفرادی بیشتر از حرکت های گروهی و برنامه ریزی شده، علاقه نشان می دهند؛ اگر جریان های ضد دین و نظام را نظاره کنیم، درمیابیم که وقتی یک خبری منتشر می شود، همه به صورت متحد و هماهنگ، آن خبر را پوشش می دهند اما این مسئله در جریان های دینی و انقلابی کمتر مشاهده می شود.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما