جمعه 10 فروردين 1403   11:34:00

(مهار تورم، رشد تولید)

print

مدیر کتابخانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی تشریح کرد:

فعالیت های کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی شیخ بهایی در سال 1398

  • خلاصه :مدیر کتابخانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به تشریح فعالیت های کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی شیخ بهایی این دفتر در زمینه تأمین و آماده سازی منابع، خدمات مراجعین و فناوری و مدیریت دانش کتابخانه در سال 98 پرداخت.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، وحید شریفی در گفت و گویی اظهار داشت: منابع تهیه شده در کتابخانه به طور عمده منابع مرجع و در زمینه موضوعات علوم انسانی و اسلامی است؛ سفارش و تهيه منابع چاپي، دیجیتال و مطبوعات از بیش از 112 انتشارات معتبر انجام می شود. تعداد كتب تهيه شده 1579 جلد و نشریات جاری 78 عنوان، نشریات گذشته نگر نیز 819 عنوان، نشريات الكترونيكي 47 عنوان، همچنین جذب 6000 جلد كتاب و منابع اهدايي از خارج از سازمان بوده است.

وی گفت: در بخش آماده سازی، فهرست نویسی و مرمت منابع، ثبت و فهرست نویسی منابع چاپی و الکترونیکی در نرم افزار کتابخانه(کتب ثبت شده فارسی عربی لاتین 1713 جلد، کتب فهرست نویسی شده 1276 عنوان معادل 1281 جلد، کتب ایزو شده 318 جلد)، انجام شده است.

مدیر کتابخانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی درباره خدمات بخش امانت و سالن مطالعه کتابخانه تصریح کرد: امانت 1000 جلد كتاب و مجله، امانت 5000 جلد منابع به گروه هاي پژوهشي و 75000 مورد مطالعه در محل و 20 مورد بازديد ديگران از كتابخانه، خدمات ارائه شده توسط بخش امانت و سالن مطالعه کتابخانه بوده است.

وی درباره خدمات فناوري اطلاعات و مديريت دانش کتابخانه افزود: این خدمات در سال گذشته، 5687 مورد بوده که شامل دسترسی به انواع منابع دیجیتال از طریق پرتال کتابخانه، ارائه خدمات تحویل مدرك دیجیتال به مراجعان، ارائه خدمات جستجوهاي تخصصی در منابع دیجیتال، آموزش کار با نرم افزارهاي پژوهشی، راهنمایي در استفاده از بانک هاي اطلاعاتی، آموزش سواد اطلاعاتی، ارائه خدمات میز مشاوره مرجع الکترونیک و آموزش سواد اطلاعاتی می شود.

شریفی اظهار داشت: فعاليت هاي آموزشي کتابخانه شامل 5 مورد کارگاه ها و نشست های علمي، 7 مورد دوره های آموزشی، 5 مورد معرفی و نقد کتاب، 27 صفحه تولید کاتالوگ، 160 صفحه طراحي پوستر، 9 مورد بازدید داخلی و خارجی و 1 مورد تولید خبرنامه های ماهانه و سالانه می شود؛ همچنین، 22 جلسه شوراي عالی و داخلی كتابخانه جهت بررسی امور کتابخانه در سال 1398 تشکیل شد.

وی گفت: از طریق کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، ۱۵ هزار جلد کتاب‌های علوم انسانی و اسلامی در دسترس پژوهشگران قرار گرفته که گرایش کتاب‌های دیجیتال این دفتر در حوزه ادیان و فرق است، همچنین در سال 1398 تعداد 14657 رکورد کتاب دیجیتال فارسی و عربی که در اختیار کتابخانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان بود، در موضوعات متنوع علوم اسلامی و انسانی به کتابخانه قم انتقال یافت.

مدیر کتابخانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: به همت همکاران اداره کتابخانه این دفتر در خصوص تدوین آیین نامه جامع کتابخانه، تغییرات فیزیکی و بهسازی فضای مطالعه و قرائت خانه و تأمین فضای سبز طبیعی، افزودن مخزن نشریات و کتب لاتین به مخازن کتابخانه و سازماندهی مجدد آرشیو نشریات و کتب لاتین، وجین بیش از ۲۵۰۰ جلد کتاب و اهدا به مدارس و مراکز حوزوی توسط معاونت فرهنگی و تبلیغی، تأمین اقلام سرمایه ای مورد نیاز کتابخانه از قبیل قفسه، میز، صندلی، وب کیوسک اطلاع رسانی و...، تهیه نشریات و مطبوعات روزآمد و تکمیل نواقص آرشیو مطبوعات و ارتقای خدمات برخط نشریات با الصاق بارکد QR بر روی تمامی نشریات در سال 98 اقدامات مؤثری انجام شده است.

وی با بیان این که هم اکنون بانک اطلاعات کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی شیخ بهایی، جامع ترین بانک اطلاعات نرم افزارهای علوم اسلامی و انسانی خراسان رضوی می باشد، افزود: به ‌منظور تکمیل و بروز رسانی آرشیو منابع دیجیتال و نرم افزاری موجود در کتابخانه، تعداد 328 عنوان منبع دیجیتال(118 عنوان منابع دیجیتال نرم افزاری و 210 عنوان منبع صوتی و تصویری) جهت تکمیل آرشیو منابع دیجیتال کتابخانه خریداری و پس از انجام مراحل ثبت و سازماندهی به آرشیو مجموعه افزوده شد.

شریفی اظهار داشت: کتابخانه در سال 98، نشست تخصصی «کتابخانه‌های دیجیتال اسلامی شرق کشور» را با هدف توسعه همکاری ها و بررسی چشم انداز آینده با حضور نخبگان دانشگاهی و حوزوی مرتبط و دو کارگاه تخصصی در زمینه کتابداری را برگزار نمود.

وی درباره فعالیت های حوزه اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات پژوهشکده اسلام تمدنی خاطرنشان کرد: این بخش شامل سایت فارسی، انگلیسی، کانال ها و شبکه های مجازی پژوهشکده اسلام تمدنی، همچنین پرتال کتابخانه می باشد که شامل تهیه و به روز رسانی بخش های ثابت سایت، تهیه و تنظیم اخبار پژوهشکده، اخبار معرفی و نقد کتاب، آرشیو نشست ها، همایش ها، کرسی های ترویجی و تخصصی و نشریات پژوهشکده، معرفی اعضای هیأت علمی، آثار و فعالیت های ایشان، معرفی گروه های پژوهشی پژوهشکده و فعالیت های پژوهشی و آثار آنها، مصاحبه با اصحاب قلم و چهره ها و مسئولین حوزوی و دانشگاهی، ایجاد بانک اطلاعات تمدن نوین اسلامی، افتخارات پژوهشکده، آرشیو فایل های صوتی و تصویری، ایجاد کانال ها و شبکه های مجازی پژوهشکده(ایتا، واتساپ، سروش، اینستاگرام فارسی و انگلیسی و کانال آپارات) و درج اخبار پژوهشکده در آنها، تهیه و بروز رسانی اخبار پرتال کتابخانه و... می باشد. 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما