پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403   21:33:39

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان مطرح کرد؛

نسبت منطقی بین جمهوریّت و اسلامیّت، لازمۀ استمرار نظام جمهوری اسلامی

  • خلاصه :رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: ایجاد نسبت منطقی بین جمهوریّت و اسلامیّت(تکلیف عام مردمی و تکلیف خاص فقیهان) و رسیدن به الگوی هم‌افزا و متوازن در جمع بین این دو تکلیف، لازمۀ استمرار نظام جمهوری اسلامی ایران است.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی در گفت و گویی اظهار داشت: بی‌تردید، نظریۀ ولایت فقیه، هم از نظر تاریخی و هم از نظر دامنۀ شمولِ موضوعی، تازه‌ترین و متعالی‌ترین نظریه در پهنۀ حکومت و حکم‌رانی است و حضرت امام خمینی رحمت الله علیه با اشراف فقهی، کلامی و تاریخی بر مبانی و نظریات پیشین کوشیدند در این نظریه بخش‌های مغفول و ناگفته را تبیین کنند.

وی اظهار کرد: در گذشته‌های دور فق‌ها می‌کوشیدند وظیفۀ اقامۀ دین و حدود الهی را متوجه سلاطین و حکّام بدانند و بار‌ها دیده شد که سلاطین به‌جز در اندکی از برش‌های تاریخی، عزمی بر اقامه و استقرار دین در جامعه ندارند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با یادآوری اینکه در برخی شرایط تاریخی بعضی از فق‌ها کوشیدند خود با تلاش‌های میدانی به اقامۀ دین و حدود الهی مبادرت ورزند گفت: بعضی از فق‌ها با تأسیس نهاد‌های مدنی و مذهبی تلاش کردند دست‌کم در جامعۀ تحت نفوذ خود حدود شرعی را اجرا و در برخی از عرصه‌های اقتصادی و اجرایی ورود کنند که البته توفیق کامل برای اقامۀ دین و اجرای حدود الهی در همۀ پهنۀ سرزمینی فراهم نیامد و گاه حتی مورد غفلت و سرکوب قرار‌گرفت.

حجت الاسلام قطبی با بیان این که امام خمینی (ره) در منظومۀ کوشش‌های فقهی خود توانست باب جدیدی را باز و تکلیف اقامۀ دین و حدود الهی در جامعه را علاوه بر سلاطین و فقها، متوجه آحاد جامعه و مردم کند، گفت: این نظریۀ جدید فقهی که لزوم تلاش برای اقامۀ دین را متوجه آحاد مردم می‌دانست، حرکت و شتابی در جامعه به وجود آورد که سرعت و گسترۀ آن بیش از پیش بود.

وی تصریح کرد: در این نظریه، همگان مکلفند برای اقامۀ دین تلاش کنند و حتی اگر لازم باشد در برابر جائران و ظالمان بایستند و قیام کنند. جاری‌دانستن تکلیف اقامۀ دین بر آحاد جامعه، مبنایی است بر اینکه جمهوریّت در حکومت اسلامی، یک ضلع و مقوّم حیات حکم‌رانی و روشی برای تجلّی این نظریۀ فقهی و میدانی برای عمل به تکلیف شرعی مردم شمرده می‌شود.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اظهار کرد: جمهوریت با این تفسیر، نه‌تنها الگو و روشی برای کشف مقبولیت است، بلکه در واقع، روشی برای عینیت‌بخشی به تکلیف شرعی مردم است که در شرایط فعلی در نظام جمهوری اسلامی ایران با مشارکت سیاسی و به ویژه در انتخابات اجرایی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی تصریح کرد: ایجاد نسبت منطقی بین جمهوریّت و اسلامیّت(تکلیف عام مردمی و تکلیف خاص فقیهان) و رسیدن به الگوی هم‌افزا و متوازن، لازمۀ استمرار نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی گفت: حضرت امام(ره) نقطۀ ثقل تکلیف خاص فقیهان را در کشف، ابلاغ، رهبری و صیانت از احکام الهی و نقطۀ ثقل تکلیف عام مردمی را در اطاعت، التزام و تلاش برای اقامۀ دین می‌دانست.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما