پنجشنبه 9 فروردين 1403   15:10:35

(مهار تورم، رشد تولید)

print

در دومین جلسه نشست آنلاین «کودک و رفتار سالم» تبیین شد:

ارکان تربیت کودک/ نقش تعامل مثبت والدین با کودکان در تربیت آنها

  • خلاصه :روانشناس بالینی مسائل کودک و نوجوان گفت: برای تربیت کودکان و انتظار رفتار سالم از آنان در بزرگسالی، باید با کودکان خود تعامل مثبت داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام نصیر عابدینی در دومین جلسه نشست آنلاین «کودک و رفتار سالم» که به همت مرکز آموزش های کاربردی معاونت فرهنگی و تبلیغی برگزار شد، به بیان نکاتی در خصوص راه و روش درست تربیت و مواجهه صحیح در قبال رفتارهای کودکان پرداخت.

وی با بیان اینکه هر انسانی روزی در جایگاه پدر یا مادر قرار خواهد گرفت، گفت: برای رفتار سالم در کودکان باید اساس ایجاد کنندهِ رفتار سالم در کودک را به خوبی محکم کرد؛ زمان پی ریزی جهت ایجاد رفتار سالم در کودک همان سه سال اول زندگی بوده که زمانی طلایی است.

روانشناس بالینی مسائل کودک و نوجوان تصریح کرد: در سه سال مذکور، ما دو فاز رشدی در کودکان داریم؛ فاز اول از نوزادی تا یک سالگی است، فاز دوم از سن یک تا سه سالگی می باشد؛ در فاز اول، شش ماه اول آن خیلی مهم است، چرا که طرحواره ذهنی کودک با توجه به محیط شکل می گیرد.

وی افزود: به دلیل آن که مادر در شکل گیری طرحواره ذهنی کودک مؤثر است، در صورت عدم بر طرف شدن نیازها، یک تصویر در ذهن کودک شکل می گیرد که «من خواستنی نیستم».

* شکل گیری اختلال مهرطلبی در کودکان با برطرف نشدن نیاز عاطفی آنها

حجت الاسلام عابدینی اظهار داشت: کودکانی که نیاز عاطفی آنها برطرف نشود، اختلالی به نام مهر طلبی یعنی «مرا باید بخواهد» در رفتارشان شکل می گیرد؛ این کودکان نیاز دیگران را به نیاز خودشان ترجیح می دهند، برای رفع این اختلال که موجب رفتار ناسالم می شود، یک آنتی ویروس به نام «دلبستگی ایمن» داریم که باید کودک را دوست داشت و برای شکل گیری دلبستگی ایمن باید دو کار کرد؛ اول، مادر در دسترس باشد، یعنی در سه سال اول فقط خودش کودک را در اختیار داشته باشد و دوم نیازهای کودک را به خوبی بشناسد.

وی گفت: مهم ترین نیاز، نیاز ارتباطی است یعنی برای کودک بستری فراهم شود که نیازهای ارتباطیش شکل بگیرد؛ در این صورت، طرحواره ذهنی کودک مثبت می شود و دیگر احساس نمی کند من بی ارزش هستم یا من خواستنی نیستم یا دنیا جای خطر ناک است یا مادرم بد است.

* دنیا را با زاویه دید کودک ببینیم/ انواع نیازهای ارتباطی کودکان

روانشناس بالینی مسائل کودک و نوجوان با اشاره به انواع نیازهای ارتباطی، نقش والدین در خوشبختی فرزندان را امری مهم برشمرد و تصریح کرد: مادر باید آینه باشد؛ آینه تصویر را بازتاب و انعکاس می دهد، اگر کودک ذوق می کند؛ مادر هم ذوق کند، اگر بچه گریه می کند؛ مادر نباید بی خیال باشد؛ دنیا را با زاویه دید کودک ببینیم، مثلاً در بازار بچه گریه می کند؛ می گوییم بچه چقدر بد خلق است، در صورتی که باید بازار را از دید کودک بنگریم.

وی، تعامل مثبت را مهم ترین نیاز کودکان دانست و خاطرنشان کرد: تعامل مثبت با انجام سه کار به دست می آید؛ اول اینکه محبت فیزیکی مثل در آغوش گرفتن فرزند را فراموش  نکنیم؛ گام دوم، محبت کلامی است، یعنی والدین از جملات عاطفی در ارتباط با کودکان خود استفاده کنند و سوم اینکه در زمان های طلایی مانند زمان بازی کردن که به کودک خوش می گذرد، مطالب تربیتی خود را به او ارائه دهیم.

 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما