جمعه 10 فروردين 1403   03:55:25

(مهار تورم، رشد تولید)

print

گزارشی از کمیسیون «چالش های مقاومت از نگاه قرآن کریم»

  • خلاصه :دبیر علمی کمیسیون «چالش های مقاومت از نگاه قرآن کریم» به ارائه گزارشی از چهار مقاله این کمیسیون پرداخت.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین علی اسدی در آیین اختتامیه همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» به بیان گزارشی از کمیسیون «چالش های مقاومت از نگاه قرآن کریم» این همایش که به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با همکاری قطب های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: در کمیسیون «چالش های مقاومت از نگاه قرآن کریم» 4 مقاله ارائه شد.

وی گفت: اولین مقاله این کمیسیون توسط حجت الاسلام والمسلمین آل نبی با عنوان «بازشناسی مفهومی و تبیین چالش ها و تنگناهای مقاومت از نگاه قرآن» ارائه شد؛ این نکته لازم به یادآوری است که وقتی یک جامعه اسلامی در شرایط فعلی بخواهد برای حفط هویت فکری و سیاسی، استقلال و موجودیت خودش تلاش و مقاومت کند، در مقابل دشمن هایی که موجودیت کشورهای اسلامی را تهدید می کنند، به صورت طبیعی، یکسری چالش ها و مشکلاتی را ایجاد می کنند.

دبیر علمی کمیسیون «چالش های مقاومت از نگاه قرآن کریم» تصریح کرد: ممکن است چالش هایی که علیه کشورها و جریان مقاومت اتفاق می افتد، سیاسی، امنیتی، اقتصادی و... باشد و امروزه شاهد هستیم که علیه کشورهای اسلامی اتفاق می افتد  و تهاجم فرهنگی هدفمند علیه کشورها صورت می گیرد و بازسازی و تقویت گروه های تروریستی انجام می شود که نویسندگان محترم مقالات سعی کردند این چالش ها را بیان و نحوه مقابله با آنها را تبیین کنند.

وی با اشاره به باز تولید شبهه ها و شایعه سازی افزود: دشمن تلاش می کند در زمینه های مختلف با ایجاد شبهه به کشورهایی که در جریان مقاوت هستند، ضرر بزند؛ مورد دوم در حوزه باورها، شبهه ایجاد و چالش مطرح می شود که از جمله آنها این است که "شما 40 سال مقاومت کردید و چرا خدا یاری نمی کند"؛ مورد سوم هزینه بر بودن مقاومت را مطرح کردند و به فرموده مقام معظم رهبری مقاومت هزینه دارد، اما سازش چه بسا هزینه بیشتری داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین اسدی با اشاره به مقاله بعدی که توسط مرتضی غرسبان ارائه شد، اظهار داشت: این مقاله با عنوان «چالش های سیاسی مقاومت اسلامی و راه حل های قرآنی مقابله با آن» ارائه شد و نویسنده چند چالش را با استناد به آیات قرآن از جمله نفوذ، جبهه سازی و تلاش برای ایجاد انزوا و تضعیف جریان مقاومت را مطرح کرد.

وی گفت: مقاله سوم را حجت الاسلام والمسلمین حسینعلی یوسف زاده با عنوان «نسبت سنجی قاعده لا ضرر و لاضرار با الزامات مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» را ارائه کرد، که شرعاً ضرر زدن به جان، مال و جامعه اسلامی شرعاً درست نیست، و وقتی مقاومت اتفاق می افتد، طبیعتاً ضرر می دهیم و آیا هر جایی و به هر قیمتی که ضرر اتفاق می افتدف باید به این قائده عمل کنیم؟ که ایشان نتیجه گیری کرد که مقاومت به خاطر حفظ دین و موجودیت جامعه اسلامی است و این نسبت ها درست نیست و ضررهایی که اتفاق بیافتد، در این باره مشکلی ندارد.

دبیر علمی کمیسیون «چالش های مقاومت از نگاه قرآن کریم» خاطرنشان کرد: مقاله آخر توسط حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین شفیعی دارابی و خانم فرزانه سبحانی چگینی با عنوان «واکاوی چالش های اقتصادی مقاومت اسلامی و راهکارهای قرآنی آن» ارائه شد و با رویکرد اقتصادی چالش ها را بیان و تلاش کردند با آیات قرآنی راهکارهایی برای این چالش ها مطرح کنند.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما