پنجشنبه 9 فروردين 1403   22:45:35

(مهار تورم، رشد تولید)

print

در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی صورت می گیرد:

بررسی خلقت ثبوتی و تدریجی انواع موجودات

  • خلاصه :عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از تدوین پروژه «نظریه تکامل انواع» خبر داد و گفت: در این پروژه به بررسی خلقت ثبوتی و تدریجی انواع موجودات پرداخته می شود.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی فیروزمهر در گفت و گو با رسا با اعلام این خبر اظهار داشت: در علوم طبیعی عده ای انواع را به عنوان یک فرضیه می شناسند و به صورت تدریجی است و در مقابل، عده ای معتقدند که انواع موجودات زنده به صورت دفعی خلق شدند.

وی افزود: خاستگاه این بحث در غرب است و در ایران نیز کتاب هایی توسط اندیشمندان و بزرگان در این موضوع نوشته شده است.

عضو هیئت علمی گروه تفسیر پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: در مجموع دو دیدگاه کلی برای خلقت وجود دارد، یک دیدگاه این است که خلقت موجودات دفعی بوده که دیدگاه سبوطی می باشد و در دیدگاه تکاملی، معتقد هستند که موجودات در اثر تحولات زیادی که در میلیون ها سال اتفاق افتاده، بحث انواع شکل گرفته است.

وی افزود: در دائره المعارف قرآن کریم جنبه قرآنی دو نظریه "خلقت ثبوتی" و "خلقت تدریجی" بررسی می شود که آیا قرآن به این دو نظریه پرداخته و تأیید یا رد می کند و یا نسبت به آن ساکت است.

حجت الاسلام والمسلمین فیروزمهر با اشاره به پیروان دو نظریه فوق اظهار داشت: عده ای از صاحب نظران معتقد هستند که نگاه قرآن نسبت به خلقت مخصوصاً خلقت انسان، خلقت دفعی از قرآن قابل استفاده است و در مقابل آنهایی که معتقد به نظریه تکامل انواع هستند، به آیات برای اثبات دیدگاه خودشان استناد می کنند.

وی با بیان این که در قرآن کریم آیه ای در خصوص خلقت دفعی یا تکاملی موجودات وجود ندارد، گفت: در قرآن آیه صریح در خصوص خلقت که دفعی یا تکاملی است، نداریم و یک عده در اثبات نظر خود، به ظاهر آیات استناد می کنند و عده ای دیگر نیز با توجه به ظاهر آیات استناد می کنند که تدریجی است.

مؤلف این مقاله با بیان این که پیش بینی می شود مرحله تحقیق این پروژه تا شهریورماه تکمیل شود، خاطرنشان کرد: در خصوص چاپ آن باید گفت که طبق الفبای دائره المعارف پیش خواهد رفت و این پروژه در حدود 40 صفحه خواهد بود.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما