English | العربیة

ملکی راد
1393/4/9 دوشنبه نگاهی به پروژه «کارکردهای اجتماعی اعتقاد به مهدویت» در گفتگو با دکتر ملکی راد ایسکا (پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی): «کارکردهای اجتماعی اعتقاد به مهدویت» از پروژه های پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی است که توسط حجت الاسلام و المسلمین ملکی راد مدیر گروه فرهنگ مهدویت پژوهشکده مهدویت در حال انجام است، برای آشنایی بیشتر با این پروژه گفتگویی را ایشان انجام داده ایم.

به گزارش ایسکا حجت الاسلام و المسلمین ملکی راد در ابتدای گفتگو اظهار داشت: اندیشه مهدویت یکی از آموزه­های مهم دین اسلام است که از ظرفیت­های مطلوبی در زمینه­های گوناگون اعتقادی، اخلاقی، تربیتی، سیاسی و اجتماعی برخوردار است. کارکردهای این اندیشه هم ناظر به زندگی حال بوده و هم ناظر به آینده می­باشد.

وی ادامه داد: این اندیشه در فرهنگ اسلامی دارای اهمیت ویژه­ای بوده و یکی از فصول مشترک فرق اسلامی به­حساب می­آید. و در فرهنگ شیعی به علت گره خوردن آن با اعتقاد به امام حی و حاضر - امام غایب- از اهمیت و جایگاه ممتازی برخوردار بوده و دارای ظرفیت­ها و کارکردهای مطلوب و آثار ملموسی است؛ و در حوزه­های فردی و اجتماعی، آثار و کارکردهای بسیاری دارد که در این طرح کارکردهای اجتماعی آن مد نظر می­باشد.

دکتر ملکی راد در ادامه با اشاره به آثار اجتماعی باورداشت مهدویت، متذکر شد: آثار اجتماعی باورداشت امام غایب و انتظار ظهور امام زمان(عج) می­تواند در ساختن جامعه اسلامی و پویایی، انسجام و کنترل اجتماعی مؤثر باشد.

وی در ادامه به مهم­ترین کارکردهای اجتماعی باورگرایی به مهدویت اشاره کرد و افزود: مهم­ترین کارکردهای اجتماعی این اندیشه عبارتند از:

1. امیدبخشی و جلو گیری از انزوا و خمودگی در مردم.

2. اصلاحات اجتماعی

3. تکامل روحی و خود سازی اجتماعی.       

 4. مقاومت و فساد ستیزی.

 5. عدالت­خواهی و ظلم ستیزی.

 6. پویایی اجتماعی و تحرک‌بخشی به مردم برای ایجاد آمادگی­های لازم برای ظهور.

 7. انسجام‌بخشی و ایجاد همبستگی اجتماعی.

 8.  فرهنگ­سازی آینده­گرا.

9. ایجاد و گسترش امنیت در جامعه.

10. هویت بخشی.

11.تقویت قدرت اجتماعی جامعه.

12. حق طلبی.

13. احیای آموزه­های دینی برای اصلاح جامعه.

14. تقویت قدرت اجتماعی.

مدیر گروه فرهنگ مهدویت ادامه داد: بیشترین آثار و کارکردهای اجتماعی مورد اشاره، با بحث «انتظار» گره خورده است و به­ همین جهت انتظار در روایات بسیاری مورد تأکید واقع شده و حتی برترین اعمال امت و با فضیلت­ترین و بهترین عبادات برشمرده شده است. در این روایات، انتظار با لفظ «فرج» همراه و قرین شده و این همراهی در حقیقت بیان­گر آن است که در انتظار و چشم به راه بودن به فرج و گشایش، نگاه جامعه و سمت و سوی آن به تحول و دگرگونی مثبت و سعادت­آفرینی که مایه فرج و گشایش است می­باشد. ایده انتظار فرج، سبب ایجاد آمادگی جامعه در زوایا و حوزه­های مختلف اعتقادی و فکری، اخلاقی و تربیتی، فرهنگی و اجتماعی، و سیاسی بوده و باعث می­شود تا آرمان­گرایی و نشاط و پویایی و وظیفه­شناسی و روح امید در افراد زنده شود و جامعه را در این زمینه به کوشش و تلاش مضاعف وا ­دارد.

وی افزود: این امر موجب می­گردد تا برای ایجاد و تحقق جامعه موعود و آرمانی اسلامی که در اندیشه اسلامی از آن به حکومت جهانی امام مهدی(ع) یاد می­شود، جامعه منتظر از همه ظرفیت و پتانسیل خود استفاده نماید. زیرا در جامعه موعود اسلامی، امامت و حاکمیت از آن امام معصوم(ع) بوده و حکومت و وراثت در زمین از آنِ صالحان خواهد بود. بنابراین جامعه­ای که به امام غائب(ع) معتقد است و در انتظار ظهور او به­سر می­برد لازم است با آرمان­ها و اهداف بلند جامعه موعود اسلامی نزدیک بوده و با آن سنخیت داشته باشد و در آن مسیر گاه نهد. دست­یابی به این هدف بزرگ تنها از راه معرفت و شناخت کارکردهای اعتقاد به امام غائب و انتظار ممکن و میسور است. و این امر در گرو انجام پژوهش و تحقیق پیرامون باور به امام غائب و انتظار می­باشد.

وی در پایان اظهار داشت: پروژه ای که در گروه فرهنگ مهدویت توسط اینجانب در حال انجام است، نیز به دنبال این بسط و گسترش این نگرش و باور است و امیدواریم توانسته باشیم قدمی هرچند کوچک در این مسیر برداریم.

 

انتهای پیام/113

منبع: ایسکا: (اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر


آخرین به روزرسانی:
شنبه 7 فروردين 1400 12:09:44

تعداد بازديد اين صفحه: 3816
مطالب مرتبط پربازدیدترین اخبار

ALI

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) می‌باشد
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما