بهبهانی
انتخاب پایان نامه عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به عنوان پایان نامه برتر به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(ایسکا)، پایان نامه حجت الاسلام دکتر عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی، عضو هیئت علمی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، با عنوان تصحیح انتقادی مقصد چهارم، پنجم و ششم شرح تجرید الاعتقاد قوشچی، به عنوان پایان نامه برتر سطح چهار حوزه علمیه انتخاب شد.

بر اساس این گزارش موضوع این رساله، تصحیح انتقادی مباحث نبوت، امامت و معاد مطرح شده در شرح ملاعلی قوشچی - از متکلمان برجسته اشعری- بر کتاب تجرید الاعتقاد خواجه نصیر الدین طوسی است.

شایان ذکر است که قوشچی در این شرح - که به "شرح جدید" معروف است - در موارد اختلاقی ( به ویژه مباحث امامت) از موضع یک متکلم اشعری مواضع محقق طوسی را به نقد کشیده است.

مهمترین ویژگی های این رساله دکتری عبارت است از :

1- رعایت آخرین استانداردهای مربوط به تصحیح نسخ خطی، مانند: تحقیق نص کتاب بر اساس نسخه های معتبر و متعدد، تعیین مصادر قوشچی و احصاء موارد اقتباس و میزان نوآوری های وی، مستند سازی موارد انتسابی به اشخاص و فرقه ها، افزودن عناوین اصلی و فرعی، ذکر برخی حواشی توضیحی، ترجمه اعلام و فرقه ها، فهارس فنی (شامل: فهرست آیات و احادیث و منقولات، فهرست اشخاص و فرقه ها و اشیاء و اماکن و کتاب ها، فهرست مصطلحات)

2- مقدمه ای علمی در "روش شناسی شرح قوشچی در مواجهه با مباحث امامت و نقد آن"

3- افزودن تعلیقات مشروح بر مقصد پنجم (مباحث امامت) و نقد مواضع قوشچی با استناد به براهین عقلی و نقلی.

 

انتهای پیام/ 115

منبع: سایت مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی
 
امتیاز دهی
 
 

  • مطالب مرتبط
  • پربازدیدترین مطالب

خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز اطلاعات و مدارك اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما