عیسی زاده
نقش خانواده در مقابله با جنگ نرم ایسکا (پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی): مطلب زیر یادداشتی است از حجت الاسلام و المسلمین عیسی زاده مدیر گروه فرهنگ نامه های قرآنی مرکز فرهنگ قرآن که در این یادداشت به بررسی نقش و جایگاه خانوداه به عنوان مهمترین نهاد اجتماعی، در مقابله با جنگ نرم دشمنان پرداخته است.

یکی از مقدس‌ترین مراکزی که متلاشی نمودن آن از اهداف مهم دشمنان اسلام در جنگ نرم به شمار می‌آید، کانون خانواده است، زیرا این کانون توانسته با تربیت صحیح فرزندان مؤمن و مجاهد، ضربات جبران‌ناپذیری را به دشمنان اسلام در طول تاریخ وارد کند و پدیده‌ای شگفت‌آوری همچون انقلاب اسلامی را در تاریخ معاصر به وجود آورد. هم اکنون دشمنان جنگ نرم تمام عیاری را آغاز نمودنده‌اند تا شاید بتوانند با هدف‌گیری کانون اصلی، یعنی خانواده‌های اسلامی، آن را متلاشی و اعتقاد جامع اسلامی را سست و با ترویج فساد و بی‌بند باری، روحیه جهاد، مبارزه، ایثار و شهادت‌طلبی را از ملت‌های مسلمانان مبارز بگیرند و بار دیگر بر سرنوشت آنان مسلط گردند. اما اگر مسلمانان با بهره‌گیری از فرامین نورانی و نجات بخش قرآن، در حفظ این کانون مقدس و تأثیرگذار، یعنی خانواده‌های خویش به توصیه‌های خداوند[1] و اولیای الهی گوش فرا داده و در عملیاتی نمودن آن در زندگی خویش تلاش نمایند، هیچ دشمنی قادر به شکست آنها نخواهد بود؛ زیرا با حفظ این سنگر مهم و کانون گرم خانواده‌ها، مهم‌ترین عامل پیروزی مسلمانان، یعنی ایمان و اعتقاد راسخ نیز از هر گونه خطر در امان خواهد بود و با حفظ ایمان، هیچ دشمنی قادر به شکست مسلمانان نخواهد بود.

در توصیه‌های قرآن کریم نسبت به کانون خانواده، دو نکته اساسی قابل توجه است، یکی توجه به جایگاه و عظمت خانواده و دیگری توجه به وظایف اعضای خانواده.

اما در مورد جایگاه و ارزش خانواده، خداوند با تشویق انسان‌ها به تشکیل این کانون ارزشمند،[2] دستیابی به آرامش، تکامل، تربیت صحیح فرزندان و بهره‌مندی از نعمت‌های بهشت را از ثمرات شیرین خانواده ایمانی برشمرده است.[3] و در مورد نکته دوم، در قرآن کریم، برای تک‌تک اعضای خانواده، پدر، مادر و فرزندان، وظایفی تعیین شده است[4] که اگر هریک از آنان به وظایف خویش عمل نمایند، از آثار و برکات فراوان دنیایی و آخرتی آن بهره‌مند خواهند شد. از بهترین آثار آن، تشکیل جامعه‌ای سالم و ایمانی و عاری از هر نوع فساد و تباهی خواهد بود، زیرا وقتی مؤثرین پایگاه سلامت جامعه، یعنی خانواده بتواند با بهره گیری از دستورات قرآن، فرزندانی مؤمن و سالم تحویل جامعه دهد، بی‌تردید آن جامعه در مقابل هر تهاجمی اعم از جنگ سرد و جنگ نرم بیمه خواهد شد. بهترین نمونه عینی، پیروزی ملت ایران در هشت سال دفاع مقدس بود، این پیروزی بزرگ، مرهون مجاهدت‌های مردانی بود که از خانواده‌های ایمانی برخاسته بودند نه از خانواده‌های بی بند و بار و بی ایمان.

اما آنچه در جنگ نرم، باید مورد توجه جدی خانواده‌ها قرار گیرد، چگونگی حفظ خانواده‌ها، خصوصاً فرزندان از توطئه‌های خطرناک دشمنان است. از میان توطئه‌های دشمنان که بیشترین تهدید برای خانواده‌هاست، استفاده آنان از ابزارهای پیشرفته رسانه‌ای مثل اینترنت و ماهواره است، چرا که اگر خانواده‌ها در استفاده از این ابزارها مدیریت صحیحی را به کار نبرند فساد و تباهی به سراغ آنها خواهد آمد.

از دیگر تهدیدات جدی که باید خانواده‌ها نسبت به آن توجه جدی داشته باشند، حضور فرزندان خویش در محیط‌های فاسد یا محیط‌هایی است که بعضی افراد فاسد در آن حضور دارند. جوانی به سبب ویژگی‌های خاص، نشاط، بالندگی، نوخواهی، سرکشی، و ناپختگی فکری، محلی مستعد برای تاخت و تاز انسان‌های فاسد و سودجو می‌باشد و از این‌رو خانواده‌ها باید تدبیر لازم را در این گونه موارد اتخاذ کنند تا به راحتی زحمات آنان به هدر نرود و با کمترین غفلت و بی توجهی، فرزندان آنها جذب نقشه‌های فاسد دشمنان نشوند.

یکی از آسیب‌های جدی که در عصر حاضر، خانواده‌ها را تهدید می‌کند، ضعف شدید ارتباط محبت آمیز بین اعضای خانواده‌هاست و گاه ریشه این امر به گسترش رفاه‌طلبی و چشم و همچشمی در دستیابی به امکانات بیشتر اقتصادی برمی‌گردد، زیرا هر خانواده‌ای می‌کوشد بیشترین وقت خود را صرف درآمد اقتصادی کند تا به آن رفاه مورد نظر برسد، و در نتیجه، دیگر زمانی برای ارتباط با اعضای خانواده و توجه به نیازهای روحی و روانی نمی‌ماند و حال اینکه افراد خانواده، بیش از نیازهای جسمانی و اقتصادی، به آرامش روانی و درک متقابل و ارتباط تنگاتنگ نیازمندند که اگر این نیازمندی‌های واقعی آنان در داخل خانواده، تأمین نگردد، زمینه آسیب‌پذیری جدّی و انحراف آنان فراهم خواهد شد. بنابراین برای مصونیت خانواده‌ها از هر نوع آسیبی، شایسته است نکات ذیل مورد توجه جدی قرار گیرد.

ـ آگاهی به خطرات و آسیب‌هایی که خانواده‌ها را تهدید می‌کند.

ـ باور به اینکه ممکن است هر خانواده‌ای در معرض آسیب‌ها قرار گیرد.

ـ نیازهای فرزندان، شناسایی و برای برطرف نمودن آن تلاش گردد.

ـ برای شناسایی نیازمندی‌های خانواده، با خود آنها مشورت گردد.

ـ همانگونه که کمبود امکانات می‌تواند سبب آسیب خانواده گردد، رفاه دایمی و برآوردن نیازهای کاذب نیز خطرناک است.

ـ از طریق افزایش آگاهی، باید خانواده را به سمت وفاق بیش‌تر هدایت کرد.

ـ کنترل غیر مستقیم اعضا، به ویژه نوجوانان و جوانان ضروری است.

ـ معاشرت با دوستان بد از یک سو و تنها نهادن فرزندان از سوی دیگر به یک اندازه می‌تواند خطرساز باشد.

ـ سعی شود تا والدین، بهترین دوست برای فرزندان خود باشند.

ـ باید مسائل خانواده با فرزندان در میان گذاشته شود و از آنها در ارائه راه حل کمک گرفته شود. این امر سبب بلوغ فکری و احساس تعلق فرزندان نسبت به خانواده می‌شود.

ـ میان عطوفت و سخت‌گیری بر کردار فرزندان، اعتدال برقرار گردد.

ـ بهترین تصمیم‌ها در بدترین شرایط اتخاذ گردد.

 


[1]. تحریم (66)، آیه 6.

[2]. نساء (4)، آیات 3 و 24 ـ 25؛ نور (24)، آیه 32.

[3]. اعراف (7)، آیه 189؛ روم (30)، آیه 21.

[4]. بقره (2)، آیات 83 و 215 و 233؛ نساء (4)، آیات 7 و 35 و 36؛ انعام (6)، آیه 151؛ اسراء (17)، آیات 23 و 24؛ مریم (19)، آیات 54 و 55؛ طه (20)، آیات 131 و 132؛ نور (24)، آیات 58 و 59؛ فرقان (25)، آیه 74؛ شعراء (26)، آیات 69 و 70 و 86؛ عنکبوت (29)، آیه 8؛ لقمان (31)، آیات 14 ـ 17؛ احقاف (46)، آیات 15 و 16؛ ممتحنه (60)، آیه 4.


انتهای پیام/113

منبع: ایسکا: (اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
 
امتیاز دهی
 
 

  • مطالب مرتبط
  • پربازدیدترین مطالب

خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز فرهنگ و معارف قرآن
مجری سایت : شرکت سیگما