محمدی
1393/4/4 چهارشنبه هماوردنمایی با قرآن/ بیش از یک میلیون معنی مختلف از یک آیه قرآن قابل دریافت است ایسکا (پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی): یکی از مباحثی که در مورد قرآن مطرح بوده و قرآن هم همیشه بر آن تاکید داشته بحث معارضه و هماوردطلبی قرآن است. این موضوع از صدر اسلام تاکنون مطرح بوده و در هر زمانی عده ای به دنبال آوردن کتابی مانند قرآن هستند. یکی از این افراد شخصی است به نام انیس سرش نویسنده کتاب فرقان الحق. برای شناخت بیشتر او و کتابش گفتگویی را با حجت الاسلام و المسلمین محمدی مدیر گروه تفسیر موضوع مرکز فرهنگ قرآن انجام داده ایم.

قرآن کریم در سوره های فراوانی از قرآن تحدی کرده و فرموده اگر در حقانیت قرآن شک دارید یک سوره، برخی جاها فرموده ده سوره و برخی جاها فرموده یک قرآن مانند این قرآن بیاورید. یک موضوع بحث تحدی است در این موضوع عده ای به مبارزه برخواسته اند و گفته اند یک سوره یا یک قرآن مانند قرآن کریم می آوریم.

اول باید ببنیم هماوردنمایی یعنی چی؟

لطفا به عنوان اولین سوال بفرمائید معارضه یا تحدی که در قرآن به آن اشاره شده یعنی چه؟

معارضه در اصطلاح ارائه متنی است که تمام ویژگی های قرآن یا حداقل برخی از ویژگی های قرآن را داشته باشد. اگر کسی بتواند متنی ارائه کند که همه یا بخشی از ویژگی های قرآن را بیاورد می گوییم با قرآن معارضه کرده است. پس متنی که می آورند نباید صرفا یک متن عربی باشد بلکه باید ویژگی های قرآن را داشته باشد.

ویژگی های قرآن چیست و کتابی که می خواهد با قرآن معارضه کند باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟  ویژگی های قرآن همان وجوه اعجاز قرآن است که آن کسی که متنی می خواهد بیاورد باید وجوه اعجازی قرآن یا همه یا بخشی از وجوه اعجازی قرآن را بیاورد. این وجوه اعجازی به چند بخش قابل تقسیم است:

1. اعجاز بیانی قرآن: یعنی فصاحت و بلاغت قرآن. به عنوان مثال اگر کسی یک حرفی یا یک شعری بگوید که دو جور بتوان آن را معنی کرد می گویند عجب حرف قشنگی زد که به دو صورت می توان آن را معنی کرد، حال اگر کسی حرفی بزند که سه جور بتوان معنی کرد می گویند خیلی زیباست، حال اگر کسی حرفی بزند که ده جور بتوان آن را معنی کرد می گویند این متن عالی است و این فرد اعجوبه است، اما اگر کسی بتواند حرفی بزند که بتوان آن را صد جور معنی کرد می گویند دیگر نمی توان مثل آن آورد و عادتا محال است که کسی بتواند مثل آن رابیاورد. اگر کسی بیاید نصف صفحه حرف بزند و بتوان 1260000 نوع معنی کرد اینجا دیگر همه می ایستند و همه سخنوران می گویند دیگر نمی توانیم مثل آن بیاوریم. قرآن این گونه است نصف صفحه حرف زده که می توان آن را 1260000 نوع معنی کرد و آن آیه 102 سوره بقره است. جدول ضرب این معانی را علامه طباطبایی آورده است.

نکته جالب در اینجا این است که اگر کسی بخواهد همه این احتمالات را در این آیه در آورد و برای هر احتمال یک ساعت وقت بگذارد باید 1260000 ساعت کار کند و اگر فرض کنیم هر روز 8 ساعت و در کل طول سال کار کند این فرد باید حدود 437 سال بنویسد که تمام معانی آن را در آورد. اگر بخواهد برای هر احتمال یک صفحه بنویسد باید 1260000 صفحه کتاب بنویسد به عبارتی دیگر باید 3150 جلد کتاب 400 صفحه ای بنویسد تا بتواند همه احتمالات این آیه را بیاورد.

آیه این است: وَاتَّبَعُوا مَا تَتْلُو الشَّیَاطِینُ عَلَىٰ مُلْکِ سُلَیْمَانَ.......

وَاتَّبَعُوا: یعنی پیروی کردند، حال چه کسانی پیروی کردند؛ یک معنی این است که یهودیان عصر پیغمبر هستند که از شیاطین عصر سلیمان پیروی کردند. معنی دوم یهودیان زمان حضرت سلیمان است که پیرو شیطان بودند. معنی سوم این است که مطلق یهودیان پیرو شیاطین هستند.

تَتْلُو: معنی اول پیروی کردن است. پس یهودیان پیروی کردند از راه شیاطین. معنی دوم خواندن و به زبان جاری کردن است. پس یهودیان عصر پیغمبر می خواندند وردهای شیاطین را. معنی سوم شیطانی کردن و تکذیب کردن است. و تا آخر آیه به همین صورت ادامه دارد.

نمونه دیگر از اعجاز بیانی قرآن تاکید بر حرف است. مثلا وقتی در فارسی می خواهیم تاکید بر یک معنی را برسانیم از کلمه حتما استفاده می کنیم مثلا می گوییم حتما تو پیروزی حال اگر بخواهیم تاکید بیشتر داشته باشیم می گوییم حتما حتما تو پیروزی. اما اگر بخواهیم بیش از این تاکید را برسانیم سخن زیبا نیست و تمی توانیم مثلا بگوییم حتما حتما حتما تو پیروزی. حال خداوند در قرآن سه کلمه به کار برده که در آن 6 بار تاکید را آورده در حالی که فصاحت جمله نیز رعایت شده است. آن آیه این است:

«قُلْنَا لَا تَخَفْ إِنَّکَ أَنتَ الْأَعْلَی» (طه/68).

2. اعجاز علمی قرآن. مثلا در یک آیه گفته است: «وَالسَّمَاء بَنَیْنَاهَا بِأَیْدٍ وَإِنَّا لَمُوسِعُونَ» (ذاریات/47)

 که هنوز هم دانشمندان نفهمیده اند که منظور از لموسعون چیست و این تا کجا ادامه دارد. یا مثلا گفته است خورشید حرکت می کند یا زمین حرکت می کند.

پس مثل قرآن آوردن یعنی متنی که این ویژگی های اعجازی قرآن را داشته باشد نه اینکه فقط جای کلمات را عوض کند یا کلمه ای را به جای کلمه دیگر استفاده کند.

اینکه قرآن فرموده انا اعطیناک الکوثر حالا یک نفر بگوید انا اعطیناک الجوهر یا انا اعطیناک الجواهر این هماوردنمایی نیست یا به جای الحمد الله رب العالمین بگوید الحمد الله الرحمن رب الاکوان، بنابراین باید متن ارائه شده ویژگی های اعجازی قرآن را نیز داشته باشد.

 

ادعای هماوردی با قرآن از چه زمانی مطرح شده و چه کسی اولین بار ادعای هماوردنمایی با قرآن داشته است؟

اولین کسی که می گویند ادعای هماوردی با قرآن را داشته مسیلمه کذّاب است. اما به نظر بنده مسیلمه ادعای هماوردنمایی با قرآن را نداشته بلکه ادعای پیغمبری داشته است. و وقتی از او می پرسند که معجزه تو چیست او هم کلماتی را مانند آیات قرآن به زبان می آورد. به همین خاطر برخی دانشمندان فکر کرده اند او ادعای هماوردنمایی با قرآن را داشته است، در صورتی که چنین نیست. او برای ادعای پیغمبری خود برخی کلمات مسجع نیز می خواند و می گفت خداوند به من وحی کرده است که فلان کار را بکن.

در حال حاضر نیز کسانی هستند که ادعای معارضه با قرآن را داشته باشند؟

بله، در قرن اخیر به ویژه بعد از سال 2000 حقیقتا تمام غرب در برابر تمام اسلام ایستاده است. چندین نفر نیز در این مبارزه علم هماوردنمایی با قرآن را به دست گرفته اند و ادعا دارند آیاتی مانند قرآن آورده اند. یکی از این افراد فردی است به نام انیس سرش نویسنده کتاب فرقان الحق. کتاب این فرد خیلی در غرب گسترش پیدا کرده و خیلی از او حمایت می کنند. این کتاب به دو زبان عربی و انگلیسی نوشته شده است. نویسندگان این کتاب مشخص نیست و این آقای انیس سرش می گوید این کتاب را المهدی و الصّفی آورده اند. ابتدا از سال 1999 چهار سوره بر روی اینترنت آوردند تا بازخورد مسلمانان را ببینند و بعد ادامه دادند.

 کتاب فرقان الحق 77 سوره دارد که ابتدای سوره ها با حروف مقطعه شروع می شود. نویسنده ادعا می کند که خداوند او را برای نبوت در قرن 21 نازل کرده و به او وحی کرده و کتاب او فرقان الحق متمم و مکمل انجیل الحق است.

این فرد زاده شهر ناصره فلسطین اشغالی است. اصالتا عرب است ابتدا به شدت ضد یهود بود و با آنها مخالف بود ولی بعدا یهودیان او را خریدند و در دامان خود پرورش دادند. به حدود 77 کشور برای تبلیغ مسیحیت مسافرت کرده بیش از 10 کتاب نوشته و مقالات فراوانی نیز دارد و دو مدرک دکتری نیز دارد.

غربی ها از نگارش این کتاب چه اهدافی را دنبال می کردند؟

اینها اهداف مختلفی را دنبال می کنند و برای آن هم برنامه ریزی گسترده ای انجام داده اند.

1. یکی از مهمترین اهداف این افراد این است که انجیل را تبلیغ کنند. اینها اگر می خواستند بدون مقدمه انجیل را تبلیغ کنند کسی جذب نمی شد اما وقتی مخاطب این کتاب را می خواند کنجکاو می شود ببیند در انجیل چه چیزهایی نوشته شده است، به این صورت غربی ها آموزه های مدنظر خود را تبلیغ و ترویج می کنند و این همان هدفی است که آنها دنبال آن هستند.

2. هدف دوم آنها شبهه افکنی در احکام قرآن است مانند ایجاد شک در زکات، بهشت، نماز، حج، ازدواج، جهاد، طلاق، روزه و هر چه در مورد اسلام است. برای اینکه در این احکام اسلام شبهه افکنی کنند  از این راه وارد شده اند. به همین خاطر مثلا سوره ای دارند که ارتباط دارد به جهاد و آن را زیر سوال برده است یا یک سوره نماز را زیر سوال برده است.

3. هدف سوم آن ها جلوگیری از پیشرفت عجیب و  روزافزون اسلام است. الان می بینند اسم محمد در غرب اولین نام است. یکی از نویسندگان ایرانی مقیم غرب که از مجریان شبکه های فارسی است عکسی انداخته بود در واگن های متروی انگلیس و در آن عکس گفته بود آیا اسلام  انگلستان را تسخیر کرده است و در همان جا گفته بود تنها زن بدحجاب در این واگن من هستم.

این کتاب که ادعای معارضه با قرآن را دارد آیا توانسته متنی مثل قرآن بیاورد و اساساً چه اشکالاتی به محتوای این کتاب وارد است؟

به هیچ وجه، چنین چیزی نه از این کتاب و نه از هیچ شخص دیگری ساخته نیست، چند نکته در قرآن وجود دارد که همان طور که گفتیم باید در کتابی که ادعای هماوردی با قرآن دارد نیز رعایت شود. اول اینکه باید وجه اعجازی داشته باشد و مانند قرآن دارای اعجازهای بیانی و علمی باشد. دوم اینکه عربی آن باید عاری از غلط باشد و غلط های نگارشی و اعرابی نداشته باشد. سوم اینکه باید متناقض نباشد و کل مطلب باید یک موضوع را برساند نه اینکه صدر و ذیل آن با هم متناقض نباشد. اما این کتاب هیچ کدام از این اصول را رعایت نکرده است که به چند مورد آن اشاره می کنم:

1. ایراد اول به این کتاب این است که اولین شرط نبوت و کسی که ادعای پیامبری دارد این است که طرف شناخته شده باشد نه اینکه ناشاس باشد. در حالی که انیس سرش ناشناس است نه مکان او و نه مدارک علمی او مشخص نیست. و وی ادعا دارد که نویسنده این کتاب نیست و نمی گوید که چه کسی این کتاب را نوشته است.

2. اشکال دوم این است که در همه سوره ها در اول سوره می گوید بسم الاب الکلمه الواحد الاوحدی اما در جای دیگر در این کتاب می گوید موحد التثلیث مثلث التوحید یگانه سه گانه، سه گانه یگانه. این یعنی چه؟ اول حرف از وحدت می زند بعد می گوید سه گانه یگانه و یگانه سه گانه. خدا یا سه گانه است و یا یگانه و نمی تواند هم یگانه باشد و هم سه گانه.  این تناقض باید حل شود یا طرف یگانه پرست است و یا سه گانه پرست و نمی تواند هم یگانه پرست باشد و هم سه گانه پرست. حال در جواب می گویند این سری از اسرار خداوند است. جواب این مطلب هم این است که سرّ باید منطق داشته باشد نه هر حرف بدون منطقی را به اسرار خدا ربط دهیم.

مثال دیگر از تناقضات کتاب این است که از سویی می گوید آخرین پیغمبر حضرت عیسی است و آخرین کتاب انجیل است و از سوی دیگر می گوید آخرین پیغمبر منم و آخرین کتاب فرقان الحق است. این تناقض را چگونه حل می کنید.

تناقض بعدی این است که خیلی جاها آمده وحی را شیطانی در نظر گرفته. وحی یا الهی است یا شیطانی و نمی شود وحی هم الهی باشد هم شیطانی. این تناقض را چگونه حل می کنید.

مشکل بعدی در مورد نبوت است که در کتاب گفته است پیغمبری که فرستاده شیطان است در حالی که محال است که کسی پیغمبر خدا باشد و فرستاده شیطان باشد. یا از آن طرف ادعا کردی پیرو مسیحیت هست اما بسیاری از مواقع مطالبی که در فرقان الحق است در تنافی با انجیل و مسیحیت است.

3. اشکال سوم غلط های صرفی و نحوی زیادی است که در جای جای کتاب وجود دارد. مثلا ما در عربی می خوانیم که خبر کان منصوب است کان زید قائماً ولی این قاعده اولیه در کتاب فرقان الحق رعایت نشده است. مثال دیگر این است که در عربی می خوانیم کل فاعل مرفوع در حالی که در این کتاب در جایی فاعل را منصوب می آورد. مورد بعدی این است که بین جمع سالم و مکسّر خلط کرده است. یا می خوانیم که مضارع مرفوع است اما ایشان مضارع آورده و آن را منصوب کرده است.


انتهای پیام/113

منبع: ایسکا: (اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
  • مطالب مرتبط
  • پربازدیدترین مطالب

خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز فرهنگ و معارف قرآن
مجری سایت : شرکت سیگما