معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم:

فعالیت های تمدن غرب نشان از عجز آنها در برابر تمدن اسلامی است

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم فعالیت های تمدن غرب در مقابله با تمدن اسلامی را نشان دهنده عجز تمدن غرب برای مقابله با تمدن اسلامی دانست.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در مراسم اختتامیه همایش بین المللی «گفتگوهای فرهنگی در چشم انداز تمدنی ایران و جهان عرب» که به همت مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سالن شیخ طوسی این پژوهشگاه برگزار شد، در زمینه نسبت فرهنگ و تمدن با جامعه اظهار داشت: براساس حکمت متعالیه، فرهنگ برای جامعه نقش روح و نفس را ایفا می کند و تمدن نقش جسم را.

وی گفت: در حکمت متعالیه همان گونه که از انسان ها بحث می شود، از نفس ها نیز سخن می گوید؛ به عبارت دیگر، از نظر حکمت متعالیه انسان دارای یک نوع نیست، چنانچه امام خمینی(ره) هشت نوع انسان را بیان می کند که به تبع آن، جوامع نیز مختلف می شود و می توانند متحرک های متنوعی داشته باشند.

معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این که حکمای متعالیه الگوی مبتنی بر عقلانیت و عدالت را می پذیرند، تصریح کرد: در حکمت متعالیه انسان دارای لایه های روح، نفس و جسم است که در درون، عقل بر نفس و در سطح جسم، عدالت باید حاکم شود؛ بنابراین، هم می توان از فرهنگ ها صحبت کرد و هم از تمدن ها و ظاهری که در میان جسم و روح برقرار است، می تواند میان فرهنگ و تمدن نیز برقرار باشد.

وی با بیان این که هر فرهنگی از تمدن خاصی برخوردار است، افزود: از مشکلات امروزی این است که در عرصه فرهنگ دچار اغتشاش شده ایم، در نتیجه در زمینه تمدن نیز گرفتار اغتشاش شده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی اظهار داشت: برای ایجاد تمدن با موانعی روبه روهسیتم که بزرگترین مانع، تمدن غرب است و فعالیت هایی که امروزه این تمدن انجام می دهد، نشان دهنده احساس عجز آن در مقابله با تمدن سازی در جهان اسلام است، در نتیجه به برخوردهای خشونت آمیز روی آورده است.

وی گفت: غرب علاوه بر این که نیروهای داخلی مانند تکفیری ها را علیه جهان اسلام می شوراند، خود نیز حضور ملموس تری پیدا کرده است؛ غرب احساس می کند در حال از دست دادن صحنه علم و فرهنگ است، به عنوان مثال، اگر سال جاری را با سال های گذشته مقایسه کنید، مشاهده خواهید کرد که امروزه جلوتر از گذشته هستیم که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم بیان کرده اند زمانی دغدغه ما خارج کردن آمریکا از ایران بود اما امروزه دغدغه این است که آمریکا باید از منطقه خارج شود.

معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم آرامش و انسجام نخبگان را برای تمدن سازی ضروری دانست و تصریح کرد: نخبه ای که می خواهد تولید کننده فکر، اندیشه و قدرت باشد، باید از آرامش و انسجام برخوردار باشد؛ گفت و گو در مرحله اهداف نیز قرار می گیرد و فقط ابزار نیست، یعنی اگر حاضر نباشیم که افکار خود را به اشتراگ گذاریم و آماده همکاری و همبستگی نباشیم، جامعه ای شکل نخواهد گرفت، چه رسد به شکل گرفتن تمدن؛ به عبارت دیگر، باید عناصر معنوی را فراهم کرد تا عناصر مادی ایجاد شوند.

وی با اشاره به اهداف برگزاری همایش بین المللی «گفتگوهای فرهنگی در چشم انداز تمدنی ایران و جهان عرب، خاطرنشان کرد: این همایش برای این است که همانگونه که در فرهنگ اسلامی از انسجام معنایی برخوردار هستیم، با بازگشت به استقلال علمی و باور به این که می توانیم تولید کننده دانش، ثروت و قدرت باشیم، بتوانیم فرهنگی مبتنی بر معنویت را ایجاد سازیم و در نتیجه جامعه ای داشته باشیم که بتواند عدالت را ایجاد کند و دولت هایی داشته باشیم که در خدمت تولید فرهنگ باشند.
منبع:پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )

19:151398/10/3
تعداد بازدید: 1165
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 1166
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما