واسطی
در کارگاه آموزش تفکرگرا و پژوهش محور مطرح شد؛ آموزش تفکرگرا و پژوهش محور، آموزش های حوزوی را به یک محصول کاربردی تبدیل می کند کارگاه آموزش تفکرگرا و پژوهش محور به همت مرکز تخصصی طوبی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحمید واسطی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در کارگاه دو روزه آموزش تفکرگرا و پژوهش محور که از سوی مرکز تخصصی طوبی برگزار شد، گفت: در این کارگاه به این خواهیم پرداخت که چرا آموزش های حوزوی به یک محصول کاربردی تبدیل نمی شود؟ چرا افت کیفیت وجود دارد؟ چرا طلاب بعد از مدتی احساس می کنند که به صورت حافظه ای کار کردند و زحمات چند ساله آنها تحلیل رفته است؟ چگونه کیفیت افزایی در تحصیل را انجام دهیم؟

وی با بیان اینکه «آموزش تفکرگرا و پژوهش محور» کار اصلی تحصیل و آموزش و استاد به همراه متن انجام می شود، خاطرنشان کرد: اگر استاد بتواند کیفیت افزایی را رغم بزند، تحصیل ها ارتقاء پیدا می کنند، لذا در روش تدریس متمرکز باید شد. در این روش تدریس تلاش بر این است که آموزش با یک مساله کاربردی آغاز شود، افراد نسبت به آن مساله تفکر کنند، نسبت به آن مساله پاسخ تولید کنند، به بحث گروهی گذاشته شود و بعد هم متن کتاب یا پاسخ استاد کارگاه یا خبره آن فن، به عنوان یک بازخورد نهایی به افراد داده شود و با کار خود مقایسه کنند و نقطه نظرات خود را اصلاح یا تکمیل کنند.

وی افزود: اینگونه هم تفکرشان فعال می شود، هم میتوانند آن را به یک محصول تبدیل کنند، محصولی که در قدم شماره یک است و نه قابل مصرف نهایی برای مصرف کننده عمومی.

وی ادامه داد: در این کارگاه ابتدا آسیب شناسی کردیم، بعد هدف گذاری انجام دادیم؛ اینگونه که در علوم حوزوی چه اهدافی را باید به صورت مهارتی پیگیری کنیم، مثلا قواعد ادبیات برای این نیست که ما این قواعد را بدانیم صرفا حفظ و یا تجزیه و ترکیب کنیم، این قواعد را مطالعه می کنیم تا مهارت ترجمه متون مقدس (قرآن،روایات و ادعیه) را پیدا کنیم و این ها باید به گونه ای باشد که با احساس مخاطب درگیر شود.

حجت الاسلام واسطی در مثال دیگری بیان کرد: در علم منطق مهارت هایی مثل استدلال کردن، کشف مغالطات و نه صرفا، یادگرفتن اصطلاحات منطقی؛ که افراد اصطلاحات را یاد میگیرند، امتحان می دهند و بعد هم فراموش می کنند. ویا در بحث فقه معاملات، بایستی مهارت قرارداد نویسی ها آموزش داده شود. بنابراین تمرین دادن هایی که در درس ها انجام می شود، بایستی به صورت مهارتی انجام داده شود.

وی ابراز داشت: در کارگاه آموزش تفکرگرا و پژوهش محور به این پرداختیم که چگونه سوالات و مساله های مبتلابه تنظیم و طراحی شود و چگونه تفکر طلاب فعال شود و تمرین های کاربردی تولید شود و تحلیل محتوای متن کتاب که متن کتاب موضوعیت دارد و تمام این زحمت ها برای این است که این متن کاملا به دست بیایدو بعد به مهارت منتهی شود، به صورت عملی با شرکت کنندگان کارگاه تمرین شد.

 
امتیاز دهی
 
 


























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما