قاسمی
هشتمین ویژه برنامه بزرگداشت علامه طباطبایی برگزار گردید؛ حجیت و کاربرد تورات و انجیل در تفسیر المیزان نشست تخصصی «حجیت و کاربرد تورات و انجیل در تفسیر المیزان» همزمان با سالروز بزرگداشت علامه طباطبایی و به ‌عنوان یکی از پیش‌نشست‌های کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه طباطبایی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، نشست تخصصی «حجیت و کاربرد تورات و انجیل در تفسیر المیزان» با ارائه مهدی قاسمی مدرس حوزه و پژوهشگر مطالعات اسلام و ادیان به همت اداره امور پژوهشی اداره کل پژوهش و با همکاری گروه حکمت و کلام جدید پژوهشکده اسلام تمدنی برگزار گردید.

قاسمی گفت: در دیدگاه علامه طباطبائی، عهدین به صورت مستقل در فهم مراد خداوند از آیات قرآن کافی نیست ولی این به معنای نفی استفاده از عهدین به عنوان شاهد یا مویدی بر یک احتمال تفسیری نمی باشد. این را می توان از بهره های متعدد ایشان از عهدین پی برد.

وی افزود: در مجموع نوع استفادۀ مفسران از جمله، علامه از عهدین را می توان به چند دسته کلی به عنوان مویّد و شاهدی بر محتوای قرآن؛ متنی تاریخی برای تفصیل قصص قرآن؛ شاهدی بر قبول یا ردّ برخی احتمالات در تفسیر آیه؛ فهم اشارات و لطایف قرآنی و معیاری جهت شناخت روایات جعلی و اسرائلیات تقسیم نمود.

پژوهشگر مطالعات اسلام و ادیان در پایان به بیان و تشریح مصادیق و موارد مرتبط پرداخت و گفت: ذکر برخی آیات تورات جهت ردّ یک فرضیه (ذیل آیات مربوط به گناه حضرت آدم و اینکه مار یا  طاووس، سبب اغوای حوا شدند)؛ نقد علمی تورات (در باب خلقت عالم در شش روز)؛ نقد تورات به دلیل مخالفت با قرآن (اختلاف مدت عمر نوح در تورات و قرآن)؛  نقد تورات در اتهامش به مادر حضرت سلیمان(ع) (داستان همسر اوریا)؛ تناقضات تورات (در مورد حضرت ابراهیم و اسماعیل(ع) و همچنین مؤیدی از مفاد اناجیل موجود که می‌توان آن را حمل به ولایت کرد نه تثلیث انحرافی از مصادیق مرتبط است.

شایان ذکر است کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه طباطبایی مقرر است سال آینده توسط مجمع عالی حکمت اسلامی و با همکاری بسیاری از مراکز و مؤسسات علمی و پژوهشی از جمله پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و پژوهشکده اسلام تمدنی برگزار گردد.
 
امتیاز دهی
 
 


























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما