وبینار
وبینار بررسی ساختاری شبکه های اجتماعی بر اساس تفکر انتقادی برگزار شد وبینار بررسی ساختاری شبکه های اجتماعی با نگاهی به مستند معضل اجتماعی به همت واحد فرهنگی تربیتی مرکز آخوند خراسانی و اداره ی فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی حجت الاسلام محمد جواد علیپور در این نشست با تاکید بر ضرورت نگاه واقع بینانه و شناخت و آگاهی نسبت به تغییرات اجتماعی و تاثیرات فضای مجازی بر جامعه ی مخاطبان گفت: امروز اگر بخواهیم یکسویه و به دلیل آسیب هایی که این شبکه ها به مخاطب وارد کرده اند آنها را نفی و ممنوع اعلام کنیم کار درستی نکرده ایم بلکه باید با توجه به فواید بسیار فضای مجازی و شبکه های اجتماعی باید نگاهی همه جانبه وچند وجهی به این مقوله داشته باشیم و فرصت ها و آسیب ها در نظر گرفته شوند.

این کارشناس رسانه در ادامه با اشاره به مستند معضل اجتماعی که توسط نتفلیکس ساخته شده است گفت: سالهاست افرادی که دغدغه ی دین و فرهنگ و اخلاق جامعه را دارند در خصوص محتوایی که به صورت کنترل نشده در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به جامعه ارائه می شود نظرات و انتقاداتی وارد می کنند که گاهی با مقاومت و حتی برچسب های تحجر و جمود مواجه می شوند اما شما در این فیلم مشاهده می کنید که مدیران ارشد و سازندگان و موسسین این شبکه ها نکات بسیار قابل تاملی را مطرح می کنند که باید تمام افراد جامعه و کاربران این شبکه های اجتماعی و فضای مجازی نسبت به آن آگاهی کامل داشته باشند.

مدیر سابق خبرگزاری رسا در خراسان با اشاره به حساسیت و جدی بودن روزافزون معضلات فضای مجازی و شبکه های اجتماعی گفت: تکنولوژی های مختلف از روزی که کشف شدند و در خدمت انسان قرار گرفتند باعث تغییرات محسوسی در زندگی بشر شده اند که برخی از این تغییرات مثبت و برخی منفی ارزیابی می شود.

وی در ادامه گفت: این مستند بر اساس مصاحبه‌هایی از کارکنان ارشد شرکت‌هایی مثل توییتر، فیسبوک و اینستاگرام و ... ساخته شده است و در کنار خدمات زیادی که شبکه های اجتماعی ارائه می دهند سازندگان این فیلم( که مدیران و موسسان برخی از این شبکه ها هستند) نیز به مشکلاتی رسیده اند که اسم مشخصی نمی توانند برایش انتخاب کنند اما از آنجا که انسانهای هوشمندی هستند کاملا درک می کنند که تغییراتی به وجود آمده و این تکنولوژی های نوین سبک زندگی ما را تغییر داده و می دهند.

این دانش پژوه حوزوی افزود: به عنوان کسی که مدتی است در عرصه ی رسانه تحصیل و تدریس می کند و فعالیت عملی دارد برایم بسیار جذابیت داشت مطالبی که در بسیاری از دوره ها عنوان کرده بودم حالا به شکل کامل تر در قالب فیلمی از زبان صاحبان و مدیران اینستاگرام و فیس بوک و توییتر و... بیان شود و واقعیت این است که بسیاری از این مطالب را همه ی ما نیز درک کرده ایم اما زمانی این مطالب اتقان بیشتری پیدا می کند که سندش به منابع اصلی برگردد.

وی گفت: به زبان ساده از دیدگاه این غولهای بزرگ رسانه ای انسان ها محصولاتی هستند برای تجارت و یکی از همین مدیران در مصاحبه ی خود تصریح می کند که: هرگاه شما برای خرید محصولی پولی پرداخت نمی کنید احتمالا آن محصول خود شما هستید و در بخش دیگری به صورت شفاف بیان می شود که اینها شبکه اجتماعی نیستند بلکه (business plan) هستند. به صورت بسیار نرم و نامحسوس در ارتباطات بین فردی تغییراتی ایجاد شده است و با انسان هایی مواجه هستیم که معناهای کلمات را رسانه برایشان رقم میزند و بسیاری از معانی در این میدان دچار تحول شده است ( البته ماهرانه، نامحسوس و موذیانه)

در این فیلم بیان می شود که تنها در دو صنعت مواد مخدر و شبکه های اجتماعی هست که مخاطبین (user)یوزر نامیده می شوند. همچنین و در کمال ناباوری اینکه ما موش آزمایشگاهی هستیم، شاید هم زامبی!! از دیگر نکاتی است که بدان اشاره می شود.

متاسفانه در این فیلم این اعتراف تلخ بیان می شود که این رسانه ها به دنبال نقطه ضعف و پاشنه ی آشیل در روانشناسی هستند و این رسانه ها هویت انسان ها را نشانه می گیرند و درنهایت آنها را خالی تر و پوچ تر رها می کنند.

تحقیقات دانشگاه ام آی تی می گوید خبرهای دروغ 6برابر زودتر از خبرهای واقعی در شبکه های اجتماعی منتشر می شوند و این شبکه ها بافت جامعه را فاسد می کنند و دمکراسی را به خطر می اندازند.

البته این فیلم نیز مانند بسیاری از سایر فیلم هایی که در آمریکا ساخته می شوند از توهم توطئه خالی نیست و انگشت اتهامات خود را به سوی روسیه و چین دراز می کند که جای تعجب نیست.از دیگر نکات مهمی که فیلم به آنها اشاره می کند این است که بر خلاف تصور این شبکه های اجتماعی هستند که کاربران خود را برنامه ریزی می کنند و برای آنها ذائقه سازی انجام می دهند و در همین راستا ممکن است ما در آینده با جنگ های شهری و نابودی تمدن بشری روبرو شویم!!

این کارشناس رسانه افزود: واقع گرایی و داشتن نگاه و تفکر انتقادی ضروری ترین ابزاری است که مخاطب شبکه های اجتماعی و رسانه های نوین باید آنرا دارا باشد در غیر این صورت تبدیل به چیزی می شود که صاحبان قدرت و ثروت که پشت این شبکه ها هستند می خواهند.

حجت الاسلام محمد جواد علیپور خاطر نشان کرد: ما با نسل های نو دچار چالش شده ایم و هر روز این چالش ها بیشتر می شود این چالش مربوط به فاصله ایست که بین فضای ذهنی ما و بچه های ما و نسل نو ایجاد شده است من فکر می کنم ما به عنوان نسلی که دوران بی رسانه بودن را تاحدی تجربه کرده ایم باید دست به تجربه نگاری بزنیم از تمام نوستالژی هایی که درک کرده ایم و برای نسل های آینده ی ما تکرار نخواهد شد...

بعضی از ما  در شرایط غیر ماشینی و غیر رسانه ای و در محیط های طبیعی رشد کرده ایم و اکنون تغییرات این محیط ماشینی و رسانه ای را کاملا احساس می کنیم. هر چه را که لازم می دانیم به نسل های بعد منتقل شود را باید تجربه نگاری کنیم.

 
امتیاز دهی
 
 


























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما