وبینار
برگزاری کرسی ترویجی روش ‌شناسی فقهی شهید سیدمحمدباقر صدر کرسی ترویجی «روش شناسی فقهی شهید سیدمحمدباقر صدر ره» به عنوان بخشی از طرح ملی روشمندسازی تحقیقات علوم اسلامی موسوم به مشق اجتهاد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضویکرسی ترویجی روش شناسی فقهی شهید سیدمحمدباقر صدر ره به عنوان بخشی از طرح ملی روشمندسازی تحقیقات علوم اسلامی موسوم به مشق اجتهاد با همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام قم و مشارکت گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی و مرکز تخصصی آخوند خراسانی ره با حضور اساتید درس خارج فقه و اصول و سطوح عالی حوزه عملیه مشهد و قم برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام و المسلمین علی رحمانی رئیس و عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی ره و استاد سطوح عالی حوزه علمیه مشهد، به ارائه بحث درباره روش شناسی فقهی شهید صدر ره پرداخت و گفت: روش شناسی شهید صدر ره را می توان در دو مرحله نظریه و تطبیق پیگیری کرد

وی افزود: آنچه در روش شناسی فقهی شهید صدر در مرحله نظریه که همان عناصر مشترک در استنباط است، دخالت دارد را می توان در دو حوزه نظریات و ابتکارات ایشان (نظریه های ناظر به فقه مد نظر است) و آراء خاص وی در مسائل اصولی دربرابر آراء دیگران بر شمرد.

حجت الاسلام و المسلمین رحمانی بیان کرد: در حوزه نظریات مطرح شده از سوی شهید صدر نیز چهار طیف مسأله را می توان مورد مداقه قرار دارد: پیشینه نظریه؛ ابعاد و زوایای مطرح در نظریه؛ تأثیرات نظریه در دانش اصول فقه و تأثیرات آن در دانش فقه. اما در مرحله تطبیق شهید صدر به عناصر خاص مؤثر در استنباط فقهی مانند مسائل مطرح در حوزه علوم قرآنی، علوم حدیث، تاریخ و سیره و … توجه دارد.

وی سپس برای هر یک از مراحل مطرح شده نیز نمونه هایی از کلمات و تطبیقات شهید صدر را بیان کرد.

در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین مجتبی الهی خراسانی از اساتید درس خارج فقه و اصول مشهد و عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی ره و حجت الاسلام و المسلمین علی اکبریان از اساتید درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقد و بررسی مطالب مطرح شده پرداختند.

ایشان ضمن ارج نهادن به تلاش های اساتید حوزه علمیه و توجه ایشان به مسائل مربوط به روش شناسی فقیهان، این حرکت را حرکتی مثبت ارزیابی کرده و در ادامه برخی نکات کلی و جزئی را برای تقویت و رفع اشکالات احتمالی در این مسیر و بخصوص تقویت اثر ارائه شده در این نشست بیان کردند.

 
امتیاز دهی
 
 


























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما