احمدزاده
سمینار پایانی پروژه دکتر سیدمصطفی احمدزاده با عنوان«گزارش و تحلیل کاربست روش¬های تحقیق در مقالات علمی- پژوهشی قرآنی (1390- 1397)» برگزار گردید. سمینار پایانی پروژه دکتر سیدمصطفی احمدزاده با عنوان«گزارش و تحلیل کاربست روش¬های تحقیق در مقالات علمی- پژوهشی قرآنی (1390- 1397)» به همت گروه قرآن و مطالعات اجتماعی پژوهشکده اسلام تمدنی؛ برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، سمینار پایانی پروژه دکتر سیدمصطفی احمدزاده با عنوان «گزارش و تحلیل کاربست روشهای تحقیق در مقالات علمی- پژوهشی قرآنی (1390- 1397)» به همت گروه قرآن و مطالعات اجتماعی پژوهشکده اسلام تمدنی روز دوشنبه 24 شهریور ۱۳۹۹ برگزار گردید.

اهم مباحث پروژۀ مذکور به شرح ذیل می‌باشد:

یکی از زمینه های دستیابی به نظریات جدید در ساحت مطالعات قرآن کریم، استفاده از روششناسی و روشهای نوین است. گزارش نتایج مطالعات قرآنی، در قالبهای متنوعی از جمله مقالات علمی- پژوهشی ارائه میشود. مقالات علمی- پژوهشی که بالاترین سطح مطالعات قرآنی را به خود اختصاص دادهاند، اعتبار علمی بیشتری نسبت به سایر قالبها دارند. یکی از شاخصهایی که داوران و هیئت تحریریه مجلات، برای انتخاب مقالات به عنوان مقالۀ علمی- پژوهشی در نظر میگیرند؛ روششناسی، روش و روشمندی مقاله است. بر این پایه، بررسی روشهای به کار رفته در مقالات علمی- پژوهشی قرآنی از زوایای گوناگون اهمیت پیدا میکند. در این پژوهش، نخست بر اساس متون تخصصی روششناسی و با کمک صاحب نظران این حوزه، روشهای معاصر مرتبط با مطالعات قرآنی، شناسایی و دستهبندی خواهند شد و سپس بر اساس آن، فراوانیِ روشهایِ به کار رفته و تصریح شده توسط نویسندگان مقالات علمی- پژوهشی قرآنی در بازۀ زمانی 1397- 1390 گزارش خواهد شد. در گام بعدی، بر اساس تحلیل فراوانی به دست آمده با کمک صاحب نظران این حوزه، چند روش پر کاربرد که انطباق بیشتری با مطالعات قرآنی دارند، به لحاظ بررسی ضعفها و قوتهای این مقالات در کاربست این روشها، تحلیل خواهند شد. بنابراین، مسئلۀ اصلی این پژوهش، به دست دادن گزارشی توصیفی از روشهای به کار رفته در مقالات علمی- پژوهشی قرآنی است تا راه را برای مطالعات روش-شناسانۀ بعدی هموار سازد.

در این جلسه پس از ارائۀ بحث توسط دکتر سیدمصطفی احمدزاده، مجری پروژه، جناب آقای دکتر حامد بخشی ناظر محترم نیز ضمن قدردانی از زحمات مجری محترم، نتایج به دست آمده را مفید فایده دانسته و اظهار امیدواری کردند از این طریق بستری برای تسهیل و غنای پژوهش در حوزۀ علوم قرآنی فراهم آید. در ادامه نیز اعضای محترم شورای علمی گروه قرآن و مطالعات اجتماعی و اساتید مدعو به مباحثه و گفتگو با مجری محترم پرداخته و نظرات خود را بیان کردند.

 
امتیاز دهی
 
 


























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما