صندوق
در نشست هم اندیشی فعالان و خیرین صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی مطرح شد؛ صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات اسلامی دارای قدمتی بیش از چهل سال نشست هم اندیشی فعالان و خیرین صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در آغاز این نشست  حجت الاسلام و المسلمین مسعودی رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با خیر مقدم به حاضرین و اشاره به آیه ی شریفه ی  إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ گفت: آنچه به اعتقادات ارتقا می بخشد عمل نیک و صالح است و این عمل صالح گاهی اهدای جان است برای دفاع از حریم اسلام و گاهی این جهاد مالی است و برگزیدن خدمت در راه رفع نیازهای بندگان خدا مخصوصا قشر گرانقدر روحانیت معظم که در خدمت اهداف اسلام و به عنوان سرباز حضرت ولیعصر خدمت می کنند.

+++++++++++++++++++++++++++++++++

حجت الاسلام و المسلمین واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی و رییس هیأت مدیره صندوق از دیگر سخنرانان این نشست بود که با تبریک ایام دهه ی فجر گفت: در جهان کمتر در طول تاریخ اتفاق افتاده است که مردم اینگونه از کسی استقبال کنند و اینگونه او را بدرقه نمایند ایشان در شاخه های مختلف معارف و فقاهت سرآمد بود شخصیتی ممتاز در هدایت سیاسی جامعه بود و امیدواریم بتوانیم قدردان مجاهدت های حضرت امام و شهدا و مردمی باشیم که این نظام را برپا کردند .

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه در آستانه ی ایام بعثت رسول اکرم هستیم بعثت هم اهداف فردی دارد و هم اجتماعی طبق آیه ی 25 سوره ی حدید هدف بعثت اقامه ی عدل است و تزکیه و پاکیزگی نفس و رشد و شکوفایی حقیقت فطری انسان هدف فردی بعثت است

در زمینه ی شکوفایی و تزکیه نفس با توجه به آیات سوره ی شمس گفت: کسی که نفس را که هدیه الهی است تزکیه کند و رشد به دهد به فلاح و رستگاری می رسد

یکی از حقایقی که قرآن در آیه 103 سوره توبه نیز به آن اشاره می نماید مساله ایثار و گذشت مالی و انجام خدمات مالی از اسباب تزکیه و تطهیر و سعادت شمرده شده است و در ادامه می فرماید خداوند خودش صدقات و خدمات مالی را اخذ می کند که این بشارتی است برای کسانی که ازخودگذشتگی می کنند و مساله قرض الحسنه در میان خدمات مالی جایگاه خاصی دارد و جایگاه قرض دادن از صدقه بالاتر شمرده شده است.

حجت الاسلام و المسلمین واعظی در ادامه با تقدیر از زحمات پرسنل صندوق دفتر تبلیغات اسلامی خدمات آنها به قشر طلبه را بسیار ارزشمند ارزیابی نمود و گفت: شما به سربازان حضرت ولی عصر خدمات ارائه می دهید که این افراد معمولا در هر جا که هستند پرچم دین خدا را بلند کرده اند و در خدمت اعتلای کلمه الله و دین و مکتب اهل بیت هستند.

+++++++++++++++++++++++++++++

حجت الاسلام و المسلمین شهیدی پور مدیرعامل صندوق  قرض الحسنه دفتر تبلیغات اسلامی در خصوص نقش فعالان و خیرین در مشارکت با صندوق جهت گره کشایی از مشکلات معیشتی طلاب گفت: صندوق به عنوان یکی از موسسات مالی که به طلاب ارائه خدمت میکند، مقدورات و منابع محدودی دارد و از طرف دیگر نظر به وضعیت اقتصادی و معیشتی طلاب چون عموما از اقشار آسیب پذیر هستند و مخارج و هزینه های معاش، بسیار برای آنها سنگین است، جلب مشارکت افراد خیر برای کمک هرچه بیشتر در رفع مشکلات طلاب یکی از اولویت های صندوق قرار گرفته است.

 حجت الاسلام و المسلمین شهیدی پور در ادامه گفت: صندوق به منابع مردمی تکیه دارد و جهت پرداخت وام هیچ گونه بودجه، کمک یا وجهی جهت پرداخت وام از نهادهای کشوری دریافت نمیکند، لذا توان صندوق در پرداخت وام محدود است. ما یک سری تکالیف مصوب داریم که بعد از عمل به آن بر اساس مانده ی در گردش جاری صندوق میتوانیم به عنوان مثال هشتاد درصد یا هفتاد درصد این مبلغ را وام بدهیم و با توجه به محدودیت و از طرفی کثرت مراجعه طلاب و اینکه ما قائل نیستیم که طلاب را در نوبت بگذاریم مجبوریم این مبلغ منابع وام را به درخواست های جاری تقسیم بکنیم مثلا برای وام ازدواج یک طلبه مبلغی حدود بیست میلیون تومان پرداخت می کنیم و البته می دانیم این مبلغ کفاف هزینه های اولیه فرد را هم نمیدهد.

 مدیرعامل صندوق دفتر تبلیغات اسلامی از کسانی که دغدغه ی معیشت طلاب را دارند دعوت کرد تا با آوردن منابع خود به صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات این نهاد را که در زمینه ی ارائه تسهیلات دارای سابقه ی بیش از چهل سال است را یاری نمایند.

صندوق در طی سالهای اخیر از همراهی و مشارکت افراد خیر استفاده کرده است به عنوان مثال در پنج سال اخیر وامهای پرداختی صندوق در کل شعب حدود 12360 میلیارد ریال بوده که از این مبلغ حدود 8760 میلیارد ریال از منابع صندوق بوده و 3500 میلیارد ریال توسط خیرین تأمین شده است که این نسبت یک چهارم است. همچنین در صندوق شعبه ی خراسان رضوی 1880 میلیارد ریال وام پرداخت شده است که  1500 میلیارد ریال آن از منابع صندوق و 340 میلیارد ریال آن از منابع خیرین بوده است.

صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات اسلامی با هدف گره گشایی از مشکلات مالی باسرمایه ی حضرت امام خمینی تاسیس شد و قریب به نیم قرن در پرداخت وام های بدون کارمزد فعالیت دارد

براساس آیه من ذالذی ... صندوق در فرایند ده ساله ی پرداخت وام قرض الحسنه و نمونه ای از بانکداری اسلامی و پرداخت وام های غیر ربوی و بدون کارمزد بوده است بنا بر آماری که موجود است از سال 1390 تا 1402 هر ساله این وام های قرض الحسنه افزایش داشته است و توانسته است گام موثری در کاهش مشکلات معیشتی طلاب بردارد این گامهای مثبت با مشارکت افراد حقیقی و حقوقی خیر و دفتر مقام معظم رهبری و سایر دفاتر مراجع تقلید محقق شده است.

++++++++++++++++++++++++++++++++++

در ادامه ی این نشست حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید محمد کاظم رجایی (عضو هیأت مدیره) موضوع قرض را دارای قدمتی بیش از دو هزار سال دانست و گفت: طبق آیات و روایاتی که از ائمه معصومین بیان گردیده است قرض الحسنه باعث ارتقاء سطح معنویت جامعه و تعمیق ایمان و ارتقای تقواست

وی در ادامه افزود: به موضوع قرض الحسنه در تمام کتب آسمانی اشاره شده است و طبق بیان آیات و روایات این عمل باعث جلوگیری از ربا و تزکیه اموال و برکاتی همچون تقوای الهی می گردد .

حجت الاسلام والمسلمین رجایی در ادامه سخنان خود به موضوعاتی چون مولد بودن قرض و سایر برکات قرض الحسنه اشاره نمود.

+++++++++++++++++++++++

آقای عباسی فر عضو هیأت مدیره  نیز با اشاره به فعالیت های متنوع و خدمات گوناگون صندوق قرض الحسنه ی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان نقش خیرین در این صندوق را بسیار ارزشمند دانست و گفت: صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات اسلامی به کمک خیرین توانسته است در زمینه ی توسعه ی معیشت طلاب گامهای مثبتی بردارد از جمله اینکه به فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی طلاب و همچنین به فعالیت های فرهنگی که طلاب متولی آن هستند کمک می شود.

وی احیای سنت قرض الحسنه و توسعه امر به معروف در این حوزه را از دیگر اقدامات این صندوق برشمرد و افزود: علاوه بر این اقدامات در زمینه ی رفع مشکلات ازدواج طلاب و تامین جهیزیه فرزندان آنها نیز گام های موثری برداشته ایم.

عباسی فر هزینه های درمانی و خرید برخی وسایل و ملزومات اولیه را ازدیگر خدماتی برشمرد که صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات اسلامی به طلاب ارائه می دهد و همچنین کمک به فعالیت های آموزشی و تبلیغی طلاب نیز در دستور کار این صندوق قرار دارد.

+++++++++++++++++++++++++++

حجت الاسلام والمسلمین روستا آزاد عضو هیئت مدیره صندوق دفتر تبلیغات اسلامی در حاشیه برگزاری نشست هم اندیشی فعالان و خیرین صندوق گفت: برگزاری این همایش در این ایام که مزین به نام حضرت امام است را به فال نیک می گیریم و یکی از باقیات و الصالحات حضرت امام خمینی تاسیس صندوق قرض الحسنه ی دفتر تبلیغات اسلامی است که جزو معدود صندوق هایی است که هیچ گونه کارمزدی دریافت نکرده است و با تکیه بر منابع مردمی اداره می شود.

وی در ادامه کار صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات را بسیار ارزشمند برشمرد و گفت: در سفرهایی که به نقاط مختلف کشور داشته ام طلاب و فضلای زیادی را دیده ام که از این صندوق قرض الحسنه به نیکی یاد می کنند زیرا در مقاطعی، گره هایی را از زندگی این عزیزان گشوده است.

این عضو هیئت مدیره صندوق کار در این نهاد را از کارهای پرارزش و در عین حال پر مشقت دفتر برشمرد که با همت کارکنان صندوق انجام می شود ولی همین توجه به آثار و برکات قرض الحسنه است که این سختی ها را برای این عزیزان آسان می کند.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما