اندیشه کلامی نوبختیان
انتشار کتاب: کتاب اندیشۀ کلامی «نوبختیان ابوسهل و ابومحمد» تالیف آقای سید علی حسینی خضر آبادی منتشر شد ایسکا ( پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی): کتاب «نوبختیان ابوسهل و ابومحمد» به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.

به گزارش ایسکا، کتاب «نوبختیان ابوسهل و ابومحمد » توسط پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامیِ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر گردید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی، این کتاب به قلم فاضل ارجمند آقای  سیدعلی حسینی زاده خضرآباد در 304 صفحه و در پنج فصل به نگارش درآمده است. نویسنده تلاش نموده با تکیه بر گزارش‌های پراکندۀ برجای‌مانده از اندیشه‌های نوبختیان در منابع و با توجه به  عناوین آثار آنان که در اختیار نیست تا حد ‌امکان مجموعه‌ای از اندیشه‌ها و آرای کلامی آنان را بازیابی نماید و نسبتِ آن اندیشه‌ها را با مدرسۀ کلامیِ کوفه و مدرسة کلامیِ معتزله بسنجد.

ابو‌سهل و ابو‌محمد نوبختی از برجستهترین متکلمان امامیه در عصر غیبت صغرا هستند. آنان پس از افول مدرسۀ کلامیِ کوفه، در محیط معتزلیِ بغداد، مدرسۀ کلامیِ امامیه را پایه‌گذاری کردند که رونق دوبارۀ کلام امامیه را در‌پی‌داشت. کلام نوبختیان در روش و محتوا تفاوت‌هایی با مدرسه کلامیِ کوفه داشت. آنان سر‌آغازی بر مدرسۀ کلامیِ امامیه در بغداد ‌هستند که به دست شیخ مفید، شاگرد با واسطۀ آنان، و در ادامه با سید‌مرتضی به بلوغ کامل رسید. روش و محتوای فکری این مدرسه سال‌ها  کلام رسمیِ امامیه را نمایندگی می‌کرد. از‌این‌رو، شناخت زندگی و آثار آنان در درک بهتر تاریخ کلام امامیه به‌خصوص در دوران غیبت صغرا یاری‌رسان است.

نویسنده در فصل اول خاندان نوبختی را مورد بحث و بررسی قرار داده است. فصل دوم به ابوسهل اسماعیل‌بن‌علی و فصل سوم به ابومحمد حسن‌بن‌موسی اختصاص دارد. در فصل چهارم کتاب، آراء و اندیشه های ابوسهل و ابومحمد نوبختی مورد  کاوش قرار گرفته است و در نهایت فصل پنجم به رویکرد نوبختیان در مواجهه با اندیشه های متکلمان معتزلی و امامی پرداخته شده است. در انتها نیز نویسنده جمع بندی خود را ارائه نموده است.

لازم به ذکر است چاپ اول این کتاب در تابستان 1393 در 304 صفحه توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر گردیده است و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

انتهای پیام120

منبع: ایسکا
کلمات کليدي
اخبار
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

مطالب مرتبط

تعداد بازديد اين صفحه: 6950
   
   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما