sadeqi2
بحران سوريه و سفياني موعود پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا): سفياني به رغم روايات فراوان، موضوعي قابل تأمل است. برخي آن را نشانه‌اي سمبليك مي‌دانند و برخي معتقدند امويان براي بازگشت آل‌ابي‌سفيان در دوره بني‌عباس ايده سفياني را جعل كردند. مقاله «سفياني و مدعيان تاريخي» به قلم حجت‌الاسلام والمسلمين مصطفي صادقي، عضو هيئت علمي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي و مدير گروه تشيع پژوهشكدۀ تاريخ و سيرۀ اهل بيت(ع)، چند سفياني بر آمده از شام و شباهت آنها با روايات را مورد بررسي قرار داده است.

به گزارش ايسكا، سال‌ها پيش، از قول مرحوم بهلول بر زبان‌ها افتاد كه سفياني موعود در ارتش سوريه ديده شده و در پي آن شايع شد كه زمان زيادي از ظهور نمانده است. اما بعدها از زبان استاد كوراني شنيده شد كه در پاسخ سؤالي در اين باره فرمود: آقاي بهلول در ارتش سوريه شخصي را ديده كه دوستانش او را سفياني خطاب مي‌كنند و ظاهراً دليلش اين بوده كه سفياني در آن منطقه عنواني براي شوخي با افراد بوده است.

در بحران عراق و جنگ آمريكا با صدام، يكي از دوستان در تخصصي مهدويت، كتابي نوشت و رواياتي را جمع‌آوري كرد كه از آن نتيجه گرفت اين بحران به ظهور خواهد انجاميد و به زودي چنين و چنان خواهد شد! سال‌هاست از آن بحران مي‌گذرد و تنها سخن مرحوم آيت الله مرعشي نجفي براي ما معنا داد كه ما را از چنين پيش‌گويي‌هايي برحذر داشت.

اكنون آيا بحران سوريه ارتباطي به ظهور دارد؟ اين ارتباط مي‌تواند از آن رو قوي و مهم باشد كه اخبار زيادي درباره سفياني و ظهور او از شام (سوريه) وجود دارد و اين اخبار در منابع شيعه و سني نقل شده است.

به همين منظور بر آن شديم تا مقاله‌اي از حجت‌الاسلام والمسلمين مصطفي صادقي، عضو هيئت علمي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي و مدير گروه تشيع پژوهشكدۀ تاريخ و سيرۀ اهل بيت(ع) را مرور كنيم كه در مجله علمي ـ ترويجي مشكوة منتشر شده و به بحث از سفياني‌ و كساني كه با اين نام در تاريخ اسلام و دوره ائمه ظهور كرده‌اند، مي‌پردازد. خلاصه مطلب آن است كه سفياني به رغم روايات فراوان، موضوعي قابل تأمل است. برخي آن را نشانه‌اي سمبليك مي‌دانند و برخي معتقدند امويان براي بازگشت آل‌ابي‌سفيان در دوره بني‌عباس ايده سفياني را جعل كردند. اين مقاله، چند سفياني بر آمده از شام و شباهت آنها با روايات را مورد بررسي قرار داده است. براي مطالعۀ اين مقاله به لينك زير مراجعه كنيد.

 

URL : http://www.noormags.com/view/Magazine/ViewPages.aspx?ArticleId=101566

 

منبع: اختصاصي پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا)
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

مطالب مرتبط

تعداد بازديد اين صفحه: 14340
   
   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما