پنجشنبه 8 مهر 1389
  رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار اعضاي هيئت امنا، رئيس و ديگرمسئولان دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (در تاريخ 28/6/84)، اين دفتر را نماد روشنفكري در حوزه برشمردند و تعميق محتوايي فعاليت ها، برخورداري از خصوصيات مثبت روشنفكري و پرهيز از آسيب هاي رايج روشنفكري را، شروط اصلي موفقيت اين مجموعه خواندند. مشروح سخنان ايشان درباره جنبش نرم افزاري و روشنفكري ديني از اين قرار است:

  جلسه خيلي خوبي است و اگر مي شد، همين طور بسط پيدا كند و من بتوانم از مسئولان بخش هاي مختلف، گزارش هاي خودشان را در مورد موضوعات مورد اهتمام بخش خودشان بشنوم، براي من خيلي مفيدتر مي بود؛ ولي گويا وقت كم است. عرض من به طور خلاصه يك جمله است؛ تفاصيل حاشيه اي را بعدا عرض خواهم كرد. متن مطلب اين است كه دفتر تبليغات اسلامي از نظر من نماد روشنفكري حوزه است .
  اين نماد بايد، هم پر مغز باشد، هم از خصوصيات روشنفكري برخوردار باشد، و هم از آسيب هاي روشنفكري رايج در كشور ما و كشورهاي اسلامي مصون و محفوظ باشد. شما بنشينيد روي اين موضوع فكر و مطالعه كنيد؛ اولاً پر مغز بودنش به چيست؟ به حرف نو و ميدان جديد و آفاق تازه داشتن. آقايان در بخش پژوهش، آموزش و تبليغ، اشاره هايي كردند كه بعد من هم به اين مطالب مي پردازم و برخي حواشي را آنجا عرض مي كنم.
دوم اينكه خصوصيات مثبت روشنفكري را داشته باشد؛ قوام روشنفكري به نگاه باز است. علت اينكه عصر روشنفكري مصطلح، يعني قرن 19 اروپا را به عنوان عصر روشنفكري مي گويند و اصطلاح روشنفكر و انتلكتوئل و اين حرف ها از آنجا به وجود آمده، اين است كه در آن قرن كه خودش داراي دوره هاي متعددي است، نگاه صاحبان فكر، از چار چوب هاي محدود و گرفته خارج شد و توانستند، آفاق جديدي را باز كنند. نكته روشنفكري اين است؛ آفاق و گستره هاي جديد را در زمينه هايي كه مربوط به نگاه روشنفكري است، جستن و ارائه كردن.
 
امتیاز دهی
 
 

تعداد بازديد اين صفحه: 1429
   

 

 

 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

مهر حوزه
مجری سایت : شرکت سیگما