دوشنبه 3 آبان 1389
 
نواب: نگران طلاب تندرو و سوپرانقلابي هستيم
اغلب آن دسته‌يي كه كارهايي از جمله كفن‌پوشي و... را انجام مي‌دادند، همان طلاب تندرو و سوپرانقلابي امروز هستند كه به آنها اشاره كردم و همان‌ها حالا جزو طرفداران دولت به حساب مي‌آيند كه ما در حوزه علميه قم، از همين طلاب تندرو و فعاليت‌هاي‌شان نگرانيم. توصيه ما نسبت به اين افراد اين است كه فعاليت‌هاي خود را در چارچوب قانون و با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري دنبال كنند و از هرگونه تندروي بشدت بپرهيزند.
كدخبر: ۱۲۶۶۵۵
تاريخ: ۰۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۵
رهبر معظم انقلاب در سخناني كه در جمع حوزويان استان قم بيان داشتند بر نكات مهمي از جمله بحث استقلال حوزه و نيز لزوم خودداري طلاب جوان از افراط‌گري تاكيد كردند.

در اين باره حجت‌الاسلام ابوالحسن نواب عضو ارشد جامعه روحانيت مبارز در گفت‌وگو با «ملت ما» ضمن تحليل سخنان رهبر انقلاب براين نكته تاكيد كرد كه يكي از كاركردهاي مهم حوزه اين است كه نگذارد دولت به انحراف كشيده شود.

وي همچنين از فعاليت طلاب تندرو يا سوپر انقلابي اظهار نگراني مي‌كند و مي‌گويد كه همين افراد هستند كه ممكن است نسبت به مراجع معظم تقليد بي‌احترامي‌هايي را صورت دهند.

حجت‌الاسلام نواب هم‌اكنون مسوول دفتر سياسي جامعه روحانيت مبارز است و رياست دانشگاه اديان و مذاهب را برعهده دارد.

يكي از دغدغه‌هايي كه از سوي رهبر معظم انقلاب در سخنراني‌شان در جمع طلاب و روحانيون عنوان شد، بحث استقلال حوزه است؛ تحليل شما از اين دغدغه ايشان چيست؟

برخي عنوان مي‌كنند كه استقلال حوزه، يعني جداكردن حوزه از دولت و نظام، حال آنكه معني اصلي اين مهم، جدايي حوزه از سياست نيست؛ معني استقلال حوزه اين نيست كه حوزه نصيحت‌كننده دولت نباشد، بلكه معني‌اش اين است كه حوزه در اختيار دولت قرار نگيرد؛ حوزه نبايد زيرنظر دولت باشد، اما لازم است كه پشتيبان آن باشد و نگذارد دولت به انحراف كشيده شود.

حال كه بحث حوزه و ارتباط آن با سياست پيش آمد، نظر خود را راجع به سخن ديگر رهبري معظم انقلاب كه در روز نخست سفر به قم آن را عنوان كردند، مبني بر اينكه عده‌يي در تلاشند كه در ابتدا تفكر اسلام منهاي روحانيت و سپس اسلام منهاي سياست را ترويج كنند، بيان كنيد؟

اين خطري است كه حوزه علميه را تهديد مي‌كند؛ مقصود كساني كه شعار جدايي اسلام از روحانيت را مي‌دهند، جز جدايي اسلام از سياست نيست و اين شايد مانند تفكر حجتيه باشد كه امروز به گونه‌يي جديد، در حوزه‌هاي علميه نيز، در حدي ظهور و بروز پيدا كرده است؛ تفكر حجتيه چه از نوع قديم و چه از نوع جديد، يك نسخه غيرسياسي از اسلام را ارايه مي‌كنند و بايد گفت كه با گذشت سال‌ها از فعاليت‌هاي پررنگ آن، هنوز هم ريشه‌هاي اين جريان در حوزه ما وجود دارد و آنها مي‌خواهند به هر نحوي كه شده اين تفكر را به حوزه بازگردانند، بنابراين حوزه علميه بايد بيش از پيش، هوشيار باشد.

حفظ حرمت مراجع معظم تقليد از مسائلي است كه با مشاهده برخي حوادث در كشور در چند وقت اخير، نگراني‌هايي را براي برخي دوستداران جايگاه مرجعيت به‌وجود آورده است و رهبر معظم انقلاب نيز در ديدار با طلاب و روحانيون، دغدغه خود را نسبت به موضوع بسيار مهم حفظ حرمت و شأن اساتيد حوزه علميه بويژه مراجع معظم تقليد بيان كردند، تحليل شما از اين گفته‌هاي رهبر معظم انقلاب، چيست؟

برخي طلاب تندرو يا سوپرانقلابي يا خيلي تيزرو هستند كه به اسم دفاع از اسلام و انقلاب، اگر مرجعي كوچك‌ترين اظهارنظري كرد يا چيزي گفت، ممكن است حدود و شؤون او را رعايت نكرده و شروع به بي‌ادبي يا تهاجم لفظي به ايشان كنند و يك نوع هتك‌حرمت و كارهاي غير اخلاقي درباره مراجع صورت بگيرد كه اين امر از نظر ما امري ناصحيح است؛ رهبر معظم انقلاب علاوه بر سخنراني اخير خود، همواره اينگونه كارها را نفي كرده‌اند؛ امام راحل هم در اين مورد بسيار حساس بودند و مي‌گفتند: «كسي كه حدود مرجعيت را رعايت نكند از عدالت و دايره ولايت خارج است.»

حال كه بحث طلاب تندرو پيش آمد، بد نيست اشاره‌يي به فعاليت برخي افراد كنيم كه به اسم جمعي از طلاب در زمان دولت قبل، در بعضي مواقع كفن‌پوش به خيابان مي‌آمدند، اما مشاهده مي‌كنيم كه همين افراد در زمان فعلي درباره برخي مسائلي كه اتفاقا بزرگان حوزه نسبت به آن واكنش نشان دادند بي‌تفاوت بودند، فكر نمي‌كنيد كه اين موضوع هم مصداقي از افراط و تفريط باشد كه رهبر معظم انقلاب هم دغدغه خود نسبت به اين موضوع را بيان كردند؟

اغلب آن دسته‌يي كه كارهايي از جمله كفن‌پوشي و... را انجام مي‌دادند، همان طلاب تندرو و سوپرانقلابي امروز هستند كه به آنها اشاره كردم و همان‌ها حالا جزو طرفداران دولت به حساب مي‌آيند كه ما در حوزه علميه قم، از همين طلاب تندرو و فعاليت‌هاي‌شان نگرانيم. توصيه ما نسبت به اين افراد اين است كه فعاليت‌هاي خود را در چارچوب قانون و با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري دنبال كنند و از هرگونه تندروي بشدت بپرهيزند.

 

 
امتیاز دهی
 
 

تعداد بازديد اين صفحه: 1356
   

 

 

 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

مهر حوزه
مجری سایت : شرکت سیگما