دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی بر اساس الگوی تعالی سازمانی

دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی بر اساس  الگوی تعالی سازمانی

معیار1-  راهبری  سازمان

معیار رهبری نشان می‌دهد که رهبران به ویژه رهبران ارشد ضمن تعیین جهت‌گیری کلی سازمان، چگونه از طریق سامانه‌های مدیریتی، سازمان را در جهت تحقق اهداف و پایداری آن هدایت می کنند. این معیار همچنین به چگونگی رفتار رهبران در ایفای نقش به عنوان الگوهای اخلاقی و ارزشی سازمان، الهام بخشی، توسعه فضای اعتماد، انعطاف پذیری، مراعات قوانین و مقررات، مسؤولیت پذیری اجتماعی و تعامل فعال با ذی نفعان کلیدی می‌پردازد.

الف-رهبران ماموریت ، چشم انداز و ارزش های سازمان را تعیین کرده وخود به عنوان الگوی ارزشی واخلاقی عمل می کنند .

*مدیران ارشد و اعضای هیات امنای دفتر تبلیغات اسلامی، (حجج اسلام محمد جعفری گیلانی،محمدی عراقی ،احمد واعظی ، سید عباس صالحی ، عبدالرضا ایزد پناه، حمید پارسانیا، احمد عابدی ، علی رضا امینی، عبدالحسین خسرو پناه) و نیز مسؤولین مراکز و شعب تمامی از اساتید برجسته و شخصیت های ممتاز علمی حوزه ودانشگاه با ده‌ها سال سابقه مدیریت در عرصه های فرهنگ دینی  بوده و الگویی  عملی ، ارزشی و اخلاقی برای دانش پژوهان وپژوهشگران مرتبط وپرسنل و ذی نفعان کلیدی دفتر به شمار می آیند .  

*  مدیران ارشد دفتر جهت گیری کلی فعالیت های علمی پژوهش و تبلیغی سازمان را با تعیین ماموریت آن مشخص نموده و این نهاد  را  به  عنوان  نهادی حوزوی انقلابی تبلیغی و علمی  مامور  ایفای نقش واسط فعال میان حوزه های علمیه با نیازهای دینی مردم و نظام اسلامی درعرصه  تبیین و گسترش باور ،بینش و ارزش های اسلامی و انقلابی و تعمیق و توسعه دانش و معرفت اسلامی معرفی می نماید .

* مدیران ارشد دفتر سند چشم انداز  بیست ساله دفتر را در سال های گذشته تدوین نموده و این دفتر رادرافق چشم انداز بیست ساله کشور اصلی ترین تامین کننده نیازهای معرفتی و انسانی (نرم افزاری) عرصه فرهنگ جهت توسعه و تعمیق دین مداری تعریف کرده و به صورت مستمر در قالب همایش ها و نشست ها وکلاس های آموزشی چشم انداز دفتررا برای مدیران میانی و پرسنل دفتر هم چنین دی نفعان کلیدی  تبیین نموده است . 

* مدیران ارشد سازمان با استناد به آیات قران کریم ، آموزه های نبی مکرم ( ص) و اهل بیت اطهار(ع) و ارشادات مقام معظم رهبری ( دامت برکاته) نظام ارزش های حاکم بر دفتر را شناسایی ، تعریف و اجرا نموده است . 

* دفتر در تعامل  با ادارات و دستگاهها و نهادهای دولتی کشوری و استانی  و سازمان های فرهنگی  به نحو مطلوبی تعامل داشته و در نزد این دستگاهها خوش نام است .

* مدیران ارشد دفتر در نشست های فصلی با  پرسنل خود و ذی نفعان کلیدی  دفتردر همایش ها و شوراها وکمیته ها و کار گروه ها  ضمن  تاکید برسند  چشم انداز و حرکت در مسیر  ماموریت های ذاتی،  اهداف دفتر را پیگیری نموده اند .

* مدیران ارشد دفتر، نقش الگویی برای درستی و  پای بندی به ارزش های سازمانی و قوانین و مقررات مصوب کشور را دارند .

* مدیران ارشد دفتر، مسئولیت های اجتماعی خویش را به صورت کارشناسی شده شناسایی و  در تنظیم راهبردهای کلان، ماموریت های دراز مدت و میان مدت وکوتاه مدت و فعالیت های روزانه خود مورد توجه قرار دارند .

* رفتار اخلاقی در کل دفتر  اهمیت داشته و مدیران ارشد آن در جهت تبیین و ترویج  اخلاق سازمانی می کوشند و سازکار های لازم برای تعامل اخلاقی با ذی نفعان راپیش بینی و اجرا نموده است . 

* مدیران ارشد دفتر از طریق ارزش های مشترک ،پاسخگویی ، اخلاقیات و فرهنگ اعتماد و گشودگی و توسعه سازمانی را پرورش می دهند .

ب- رهبران، سامانه جامع مدیریت و عملکرد سازمان را تعریف ، پایش و بازنگری کرده ، بهبود می دهند .

* نمایندگان دفتر با شرکت مستمر در جلسات شورای عالی فرهنگی  دفتر مقام معظم رهبری ،  شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور ، کمیسیون فرهنگی مجلس،   شورای فرهنگ عمومی کشور ، دیدار با مراجع تقلید  و  نمایندگان محترم  مردم در مجلس شورای اسلامی، مدیران استانداری و شهرداری  و نمایندگان کمیسیون فرهنگی شورای شهر ، اولویت های بلند مدت و کوتاه مدت فرهنگی کشور بویژه منطقه شرق کشور را  شناسایی و در مدیریت  فعالیت های  شعبه در نظر دارند.

*  مدیران ارشد دفتر با ارزیابی مستمرمدیران میانی،  اعضای هیات علمی،  کارشناسان و مجریان پروژه های علمی، قابلیت سازمان نفرات خود را به خوبی می شناسند وسازمان نفرات را به شکل مطلوبی  در پست های متناسب با استعداد و ظرفیت  و دانش ومهارت شان بکارگیری می کنند.  

* مدیران ارشد دفتر از تمامی دانش در دسترس برای تفسیر عملکرد جاری و قابل پیش بینی در تصمیمات خود بهره می گیرند .

* تصمیمات کلان و راهبردی  مدیران ارشد دفتر با تکیه بر آمار و اطلاعات معتبر درون سازمانی و پژوهشهای مورد تایید نهادهای علمی کشور ودیدگاههای کارشناسان و صاحب نظران ونخبگان واساتید معتبر  مراکز دانشگاهی و حوزوی  اتخاذ گردیده است  و فرآیندهای جاری و در دست اقدام دفتر  نیز بر این مبنا ارزیابی و تحلیل می گردد.

* مدیران ارشد دفتر با بکارگیری نرم افزار های پیشرفته مالی و اتوماسیون  الکترونیک اداری دفترو ممیزی اسناد  حسابرسان دفتر مرکزی  از شفافیت عملکرد مالی واداری دفتر اطمینان حاصل نموده و  پیوسته  پاسخ گوی  حسابرسی های مستقل هستند .

ج - رهبران، ذی نفعان بیرونی سازمان را می شناسند و فعالانه با آنها در تعامل هستند .

* مدیران ارشد دفتر،  در تعامل با مدیران مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان ،اعضای محترم  شوراهای آموزشی و پژوهشی  مراکز آموزش عالی ، مدیران  مدارس علمیه برادران و خواهران ، مدیران اداره کل تبلیغات اسلامی،مدیران  اداره کل ارشاد اسلامی،مدیران اداره اوقاف و امور خیریه استان ،  مدیران امور اجتماعی استانداری، مدیران اداره کل آموزش و پرورش استان ، معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد ، مرکز رسیدگی به امور مساجداستان ، شورای هماهنگی ائمه جمعه ، معاونت فرهنگی اداره زندانهای استان و سایر نهادهای فرهنگی  استانی  گروه‌های مختلف ذی نفعان را شناسایی کرده اند و  رویکردهای  آموزشی پژوهشی و تبلیغی خود را برای درک پیش بینی و پاسخ گویی به ذی نفعان انتخاب می کنند .

* دفتر با خلاقیت و ایده پردازی در عرصه فرهنگی ومشارکت و همکاری سازنده در اجرای  کلان پروژه های فرهنگی استان به تقویت خوشنامی و ارتقاء ضریب نفوذ خود اهتمام نموده و  تصویری فاخر و قابل اعتماد از ظرفیت های  شعبه ارائه کرده اند.

*مدیران ارشد دفتر پیوسته نسبت به نهادهای حاکمیتی نظام اسلامی خود را پاسخگو دانسته و در صورت مطالبه گزارشات شفافی را به ذی نفعان ، از جمله نهادهای نظارتی ارائه می نمایند .

* مدیران ارشد دفتر در طول مدت فعالیت خود پیوسته از توسعه همکاری‌ها و تعاملات با سازمان ها وادارات فرهنگی ، انجمن ها ، کانونها و ستادهای فرهنگی ، موسسات  مردم نهاد و نهادهای غیر دولتی،  استقبال نموده و در حد مقدورات و اعتبارات خود  از فعالیت های مرتبط با ماموریت های ذاتی دفتر حمایت های گسترده می نمایند .

د - رهبران با همراهی کارکنان سازمان ، فرهنگ تعالی را تقویت می کنند .

*  مدیران ارشد دفتر با کارکنان ارتباط دوسویه داشته و همیشه در دسترس پرسنل وذی نفعان بوده و درخواست ها پیشنهادت انتقادات و گلایه گذاری های ذی نفعان خود  به دقت گوش سپرده و پاسخگوی انتظارات منطقی ایشان در حد مقدورات و شرح وظایف خود هستند.

*مدیران ارشد دفتر با وقت گذاری مناسب و حضور مستمر در پست سازمانی خود و توجه کافی  به  نیازها وانتظارات ، تعلق سازمانی خود را به دفتر به اثبات رسانده و الهام بخش پرسنل و ذی نفعان مرتبط با دفتر هستند .

* مدیران ارشد دفتر، برای گسترش و تعمیق فرهنگ تعلق سازمانی در تمامی سطوح از تلاش های پرسنل به موقع و به طور مناسب تقدیر به عمل می آورند.  

* مدیران ارشد دفتر از خلق وتوسعه ایده های جدید و راه های نوین تفکر برای توسعه سازمانی استقبال و حمایت می کنند.

* مدیران ارشد دفتر فرهنگ یادگیری سازمانی و توسعه فردی  را ترویج  نموده وارج می نهند .

ه  - رهبران از چابکی  و انعطاف پذیری سازمان اطمینان دارند و با مدیریت تغییر ، از پایداری سازمان اطمینان حاصل می کنند.

* مدیران ارشد دفتر محرک های درونی و بیرونی اثرگذار در تغییر سازمانی را به روش های علمی شناسایی وتغییرات مورد انتظار را در فرایندهای آموزشی پژوهشی وتبلیغی  مدیریت می نمایند .

* مدیران ارشد دفتربا بهره گیری از اطلاعات روز آمد و تجارب ارزشمند فرهنگی خود  از توان لازم برای اتخاذ تصمیم مناسب و به موقع را دارند .

* مدیران ارشد دفتر، جهت گیری فعالیت های دفتر رادر مقاطع هر سه سال یکبار بازنگری و تعدیل می نمایند.

* مدیران ارشد  پیوسته مورد اعتماد پرسنل و ذی نفعان دفترهستند. 

* مدیران ارشد دفترنسبت به جمع آوری اطلاعات لازم برای تغییرات کلیدی فرآیندها و برنامه  های کلان دفتر اهتمام دارند.

*مدیران ارشد دفتر با بازنگری ساختار دفتر در سال های اخیر، آزاد سازی و تعدیل نیرو در واحدهای تابعه، چابک سازی و انعطاف پذیری سازمانی را در اولویت اصلاحات بنیادین  این نهاد دیده اند.

*با توجه به ضرورت پاسخ گویی به انتظارات حوزه ونظام اسلامی از دفتر و توسعه فضاهای کالبدی و ظرفیت منابع انسانی، بخشی ازاعتبارات دفتر، به تامین نیازهای بلند مدت دفتر تخصیص داده شده است.

معیار2- راهبردها و مدیریت فرآیندها

معیارراهبردها و مدیریت فرایندها نشان می‌دهد که سازمان‌های متعالی چگونه استراتژی‌ها و خط‌مشی‌های پشتیبان را به منظور برآورده‌کردن نیازها و انتظارات ذی نفعان تدوین، بازنگری و به روز می‌کنند. این سازمان‌ها برای تحقق استراتژی‌ها، آنها را با ذی نفعان در میان گذاشته و در جهت دستیابی به موفقیت پایدار، ساختار سازمانی را طراحی کرده و فرایندها را مدیریت می‌کنند.

الف- راهبردها مبتنی بر ارزیابی، تحلیل و درک نیازها و انتظارات ذی نفعان و محیط بیرونی است .

* مدیران ارشد دفتر درتدوین راهبردهای جدید و خط مشی های پشتیبان آن نیازها و انتظارات حال وآینده ذی نفعان را شناسایی و مورد توجه دارد .

* توجه به تحولات محیطی عمومی و عوامل و متغیرهای اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی وفرهنگی  درتنظیم  راهبردهای جدید دفتر مد نظر است.

* مدیران ارشد دفتر تحولات محیطی حوزه فعالیت این نهاد،شامل تغییر ذائقه و نیازهای آموزشی پژوهشی نسل جوان حوزه ودانشگاه ،فعالیت رسانه های تصویری رقیب و نیازهای محلات و مناطق تبلیغی را شناسایی، تحلیل، درک و پیش بینی کرده اند.

* مدیران ارشد فرصت هاوتهدیدهای متوجه فرهنگ شیعی را به درستی شناسایی، تحلیل و درک نموده و  برای بهره برداری از فرصت های پیش رو راهبردهای ایجابی مناسبی را پیش بینی نموده و  فرآیندهای موثری رانیز طراحی کرده اند.

و درتنظیم راهبردهای  دفتر  نیازها و انتظارات محیط بیرونی  نیز شناسایی و مورد توجه  قرار گرفته است .

 

ب- راهبردها مبتنی بر ارزیابی، تحلیل و درک عملکرد درونی و قابلیت های سازمانی است.

*مدیران ارشد دفتر به منظور درک قابلیت های بالفعل و بالقوه سازمانی در قالب نشست های تخصصی و شوراهای علمی گروه های آموزشی و پژوهشی روند شاخص های کلیدی عملکرد و دستاوردهای خود را  به دقت  تحلیل می کنند . 

* مدیران ارشد دفتر منابع مالی و انسانی و قابلیت های علمی پژوهشی، فرهنگی تبلیغی  خود را به منظور شناسایی مزیت های رقابتی خود، ارزیابی و  تحلیل  می کنند .

*مدیران ارشد دفتربا اعزام نمایندگان و شرکت در نشست های علمی گردهمایی ها کنفرانس ها شوراها وستادها و گروه‌های کاری استانی، داده ها و اطلاعات مرتبط با قابلیت ها و شایستگی های محوری نهادهای فرهنگی هم سو را دریافت ودر شوراهای علمی داخلی،  تحلیل و بهره برداری می نمایند.

*در تعیین  راهبردها ومدیریت خط مشی های سازمانی مدیران ارشد دفتر،  قابلیت های رقابتی  بالفعل وبالقوه و سابقه عملکرد دفتر را با دقت و بر اساس شاخص های کلیدی در نظر گرفته اند .

*مدیران ارشد دفتر با درک صحیح از تاثیر فن آوری های نو و مدل های جدید تعامل با ذی نفعان ،طراحی ،راه اندازی  و پشتیبانی فناورهای جدید اطلاعاتی را از اولویت های سند توسعه فناوری اطلاعات خود قرار داده اند.

ج- راهبردها و خط مشی های پشتیبان آن تدوین بازنگری وبه روز می شود.

*مدیران ارشد دفتر، درتنظیم لوایح برنامه و بودجه خود  هر ساله،  اهداف کلان دفتر را برای دستیابی به مأموریت و چشم انداز تعیین و میزان تحقق آنها رادر پایان هر فعالیت مورد  ارزیابی قرار می دهند .

* مدیران ارشد دفتردرفرآیند ارتباط وتعامل با مدیران عالی حوزه علمیه، شوراهای علمی و مدیران فرهنگی و اجرایی کشوری و استانی عوامل اصلی موفقیت دفتر را شناسایی و درک می کنند.

* مدیران دفتر در سال های گذشته، راهبرد ‌ها و خط‌مشی‌های پشتیبان روشنی را برای دستیابی به مأموریت، چشم انداز و اهداف کلان خود،  تصویب و به واحدهای تابعه ابلاغ کرده اند.

* مدیران ارشد دفتر محرک‌های کلیدی فعالیت های آموزشی و پژوهشی و تبلیغی  عر صه دین را درک نموده و در برنامه ریزی های سازمانی خود برای دستیابی به اهداف استراتژیک میان نیازهای سازمان و انتظارات ذی‌نفعان، توازن برقرار می‌کنند.

*  مدیران ارشد  در زمینه  راهبردهای  خود از پایداری اقتصادی، اجتماعی  اطمینان حاصل می‌کنند.

د- ساختار سازمانی و فرآیندها به  منظور تحقق راهبردها طراحی و مدیریت می شود.

* مدیران ارشد دفتر ساختار سازمانی خود را هر سه سال یک بار جهت پشتیبانی از راهبرد های جدید باز طراحی و مدیریت می کنند .

* فرایند های کلیدی دفتر به عنوان بخشی از مدیریت سازمان همسو با ساختار سازمانی نیز پیوسته باز طراحی گردیده است  به گونه ای که برای ذی نفعان درونی و بیرونی دفتر ارزش خلق نموده است .

* تحلیل نتایج عملکردی و دستاوردی دفتر  به منظور شناسایی و الویت بندی فرصت های بهبود و سایر تغییرات بهره برداری می شود.

 

ه -  راهبردها و خط مشی های پشتیبان آن، با ذی نفعان در میان گذاشته شده واجرا وپایش می شود.

* هر ساله در زمان تدوین لایحه برنامه  اقدامات و برنامه های ابتکاری و جدید مرتبط با اهداف راهبردی دفتر شناسایی و  اولویت بندی می شود و پس از تخصیص منابع به صورت منظمی به اجرا در می آید .

* تلاش های علمی  مدیران ارشد دفتر در راستای همسو سازی اهداف فردی و تیمی ذی نفعان می باشد .

* مدیران ارشد دفتر پیوسته در قالب جلسات کاری راهبردها و خط مشی های پشیبان  دفتر را با پرسنل و  مجریان پروژ های علمی و مبلغان مرتبط با دفتر در میان می گذارند .

*  از عملکرد تمام دوره های  عالی آموزش علوم و معارف اسلامی  و اعزام های گروهی و نخبگانی به منظور سنجش میزان پیشرفت  اقدامات و برنامه ها در راستای تحقق راهبر دهای دفتر گزارش گیری فراگیر صورت می پذیرد .

 

معیار3-  سرمایه های انسانی 

معیار سرمایه‌های انسانی نشان می‌دهد که سازمان‌های متعالی چگونه کارکنان خود را ارج می‌نهند و فرهنگی را ایجاد می‌کنند که دستیابی به منافع طرفین از طریق همسویی اهداف شخصی و سازمانی میسر می‌شود. این معیار همچنین به چگونگی توسعه قابلیت‌ها، ترویج عدالت و برابری، برقراری ارتباط، تشویق، قدردانی و مراقبت کارکنان در جهت ایجاد انگیزه و تعهد به منظور قادرساختن آنها برای استفاده از دانش و مهارت‌های خود در راستای منافع سازمان می‌پردازد.

  الف ـ  برنامه‌های منابع انسانی، استراتژی سازمان را پشتیبانی می‌کند.

* مدیران ارشد دفتر در فرآیند  بازنگری استراتژی‌های منابع انسانی راهبردهای جدید دفتر ، ساختار سازمانی و فناوری‌های نوین و فرایندهای کلیدی سازمان  را در نظر می گیرند .

* مدیران ارشد دفتر برنامه های آموزشی وتوانمندسازی منابع انسانی خودرا در راستای پشتیبانی استراتژی های سازمانی جدی تلقی می کنند .

*  مدیران ارشد دفتر استراتژی‌های منابع انسانی را مبتنی بر توسعه اصول عدالت میان پرسنل و شفافیت  عملکرد بنیان نهاده و در پی ایجاد فرصت‌های برابر در  برنامه‌های منابع انسانی  هستند.

* میان پرسنل و مدیران ارشد دفترتعامل سازنده و گفتگوهای انتقادی لازم برقرار بوده و مدیران دفتر  با بکارگیری رویکردهای خلاقانه و نوآورانه، و برگزاری نشست های علمی در سطح ادارات کل ،  کارکنان ، را در توسعه و بازنگری استراتژی و برنامه‌های کارکنان فعالانه مشارکت می‌دهند.

* دیدار مدیران ارشد دفتر با کارکنان و مذاکرات در جلسات گروهی  با کارکنان بخشی دفتر نشان می دهد،  مدیران ارشد  تلاش دارند،  اهداف عملکردی کارکنان را در سطوح فردی و تیمی با اهداف سازمان همسو کرده و آنها را  به روزرسانی‌کنند.

ب ـ منابع انسانی، برنامه‌ریزی و مدیریت شده و بهبود می‌یابد.

* مدیران دفتر تجزیه و تحلیل شغل را با ابزارهای مناسب اجراء وشناسنامه مشاغل و  شرح وظایف پست های سازمان نفرات دفتر و شرایط احراز مورد نیاز شاغلین را مشخص نموده اند.

*  مدیران ارشد دفتر منابع انسانی خود را بر اساس موجودی فعلی، اهداف سازمان، برنامه‌ریزی و مدیریت نموده اند.

* روش های گزینش منابع انسانی از این جهت که دفتر تبلیغات اسلامی،  نهادی است منتسب به نهادهای زیر نظر دفتر مقام معظم رهبری دامت برکاته، مدیران ارشد آن می کوشند ، اصل عدالت محوری را در شناسایی و جذب کارکنان توانمند، متعهد و شایسته با ابزارهای مناسب و از طریق منابع درونی و بیرونی به اجرا ‌گذارند.

* مدیران رویکردهای مناسبی را برای به کارگماری، جامعه‌پذیری، انتصاب، ترفیع، توسعه کارراهه، جابجایی، جانشین پروری و آرایش مجدد کارکنان را بکار می‌گیرند.

* مدیران دفتر در برنامه ریزی و مدیریت منابع انسانی از وجود عدالت، برقراری فرصت‌های برابر، رعایت گوناگونی، شایسته‌سالاری و رعایت اصول اخلاقی اطمینان حاصل می نمایند.

ج ـ منابع انسانی توسعه یافته، توانمند شده و مشارکت داده می شود.

* در سالهای اخیر مدیران ارشد دفتر رویکردهای مناسبی را برای رشد معنوی کارکنان و توسعه دانش و شایستگی‌های آنان بر اساس شناسایی قابلیت‌ها و مهارت‌های آنان  بکار گرفته شده است .

* مدیران و برنامه ریزان ارشد دفتر با برگزاری نشست های تخصصی،  سرپرستان و مدیران مستقیم خود را در زمینه مشاوره، هدایت و انتقال تجربیات به کارکنان در مسیر شغلی، آموزش داده و مشارکت فعال آنها را جلب می نمایند.

* مدیران ارشد دفتر ، تلاش دارند  فرهنگی را ایجاد‌کنند که در آن در خدمت‌بودن، رعایت قوانین و مقررات، مسؤولیت پذیری، پاسخگویی، مشتری‌مداری، نظم و انضباط، خودکنترلی، امانت‌داری، صرفه‌جویی و پای‌بندی به اصول اخلاقی، توسعه یافته و ارج نهاده شود.

* هر ساله معاونت منابع انسانی کارکنان  دفتر را ارزشیابی می شوند و با ارایه بازخوردهای لازم واعلام  نمرات ارزشیابی و نقاط ضعف پرسنل به خودشان وبه مدیران بالادستی شان به آنها کمک می‌کند تا عملکردشان را بهبود دهند و فرصت لازم برای توسعه قابلیت‌ها و مهارت‌های مورد نیاز مسیر شغلی خود را بدست آورند .

*مدیران ارشد دفتر باید با ایجاد سازو کارهای مناسب  اطمینان ‌دهند که کارکنان ابزارها،  شایستگی‌ها، اطلاعات و مجوزهای لازم را در اختیار دارند از  توانایی اتخاذ تصمیم و مشارکت مؤثر در بهبود مستمر عملکرد سازمان برخوردارند.

*مدیران ارشد دفتر با تاکید بر آموزش های تخصصی و ارتقاء دانش کارکنان  اطمینان ‌یابند که پرسنل دفتر  دارای مدل ذهنی باز بوده و از کار تیمی، خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی، برای پاسخ‌دهی سریع به چالش‌هایی که با آن روبرو می‌شوند، استفاده می‌کنند.

* مدیران ارشد دفتر با تقویت روحیه تعلق به دفتر ، کارکنان خود را ترغیب‌کنند که خالق و سفیر موفقیت‌های آموزشی پژوهشی وفرهنگی تبلیغی دفتر باشند.

د ـ کارکنان در سراسر سازمان به طور مؤثر ارتباط برقرار می‌کنند.

* هیات امنای دفتر و  مدیران ارشد و میانی دفتر  جهت‌گیری کلی سازمان و استراتژی منابع انسانی را به درستی تنظیم می نمایند و  به روشنی با پرسنل دفتر در میان  می گذارند و اطمینان حاصل می نمایند  که تمامی سطوح کارکنان مأموریت، چشم انداز، ارزش‌ها و اهداف  دفتر را درک کرده اند.

* با اجرای اتوماسیون اداری و نامه نگاری  "دیدگاه"  درسالهای اخیر  کلیه افراد شاغل در دفتر به طور موثری با یکدیگر ارتباط های سازمانی برقرار می نمایند.

* با توجه به توسعه شبکه های اجتماعی و سازمانی الکترونیک ودیجیتال، و گسترش زیر ساخت های  شهروندی الکترونیک در سطح استان ، مدیران ارشد دفتر لازم است نیازهای ارتباطی نوین کارکنان را شناسایی و  بستر برآورده شدن  انتظارات‌شان در این عرصه را مهیا نموده و توسعه می ‌دهند.

*سازوکارهای جدید برای حصول اطمینان از ایفای نقش موثرترکارکنان از طریق نظام ارتباطات، در موفقیت مستمر سازمان، طراحی و اجرا می شود .

*مدیران ارشد دفتر  با ترغیب و تشویق کارکنان در به اشتراک گذاشتن اطلاعات، دانش و بهترین تجارب خود فضای گفتمان را در سطح سازمان رشد و ارتقاء دهند.

ه ـ خدمات منابع انسانی جبران شده و از آنان قدردانی و مراقبت می شود.

در معاونت منابع انسانی تلاش گسترده ای صورت پذیرفته تا حقوق، مزایا و پاداش‌ کارکنان دفتر را با توجه به استراتژی منابع انسانی مبتنی بر عدالت و عملکرد پرداخت ‌شود.

*منایع انسانی دفتر عموما از قشر تحصیل کرده حوزه ودانشگاه هستند و مدیران ارشد دفتر نیز سعی کرده ا ند شرایط شغلی را برای ایشان به گونه ای تنظیم کنند که کارکنان از توازن مسؤولانه کار ـ زندگی در جهت بهبود کیفیت زندگی‌شان برخوردار شوند.

* مدیران ارشد دفتر با بهره گیری از توان منابع انسانی وسخت افزارهای حفاظتی در اداره حراست دفتر از داشتن یک محیط کار ایمن، سالم و منضبط برای کارکنان خود اطمینان  دارند.

*بر پایه منابع موثق موجود مدیران ارشد دفتر تلاش کرده اند، آگاهی کارکنان را در رابطه با مسؤولیت‌های اجتماعی شان ارتقاء داده، آنان را به مشارکت در این امور تشویق ‌کنند.

* تقدیر از پیشکسوتان و بازنشستگان دفتر ، به منظور فرآیند جبران خدمت، قدردانی و مراقبت از کارکنان، با در نظر گرفتن  گوناگونی آنها با شیوه های مناسب  به خدمات بازنشستگان ارج نهاده و از نظرات و تجارب مفید آنها در موقعیت ها و مناسبت ها بهره‌گیری شود.

معیار4-  منابع سازمانی

الف- منابع مالی مدیریت می‌شود.

* دفتر راهبردها و برنامه‌های مالی  خود  را برای پشتیبانی از استراتژی‌های جدید سازمان توسعه داده و اجرا می‌کند.

* هیات امنای دفتر و مدیران ارشد و گروه برنامه ریزی دفتر از همسویی بین تحقق اهداف بلند مدت سازمان و برنامه‌های کوتاه مدت مالی، اطمینان می‌یابند.

*گروه برنامه وبودجه دفتر با بهره مندی از کارشناسان ارشد مالی و مدیران استراتژیک فرآیندهای مالی شامل برنامه‌ریزی، کنترل، گزارش‌دهی و بازنگری را طراحی می‌کنند تا بهره‌برداری بهینه از منابع را میسر سازند.

*کارشناسان گروه برنامه و بودجه دفتر موظفند تا فرآیندهای مالی حاکمیت سازمانی را متناسب با تمام سطوح مرتبط سازمان برقرار و اجرا می‌کنند.

*مدیران ارشد دفتر با کسب مجوزهای لازم از هیات امنای دفتر ، سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مشهود و نامشهود و برداشت سرمایه از این دارایی‌ها را با در نظر گرفتن آثار اقتصادی، اجتماعی  بلند مدت آنها، ارزیابی، انتخاب و اجرا می‌کنند.

 

*مدیران ارشد دفتر با مساعدت کارشناسان برنامه ریزی، ریسک‌های مالی و مدیریتی راهبردها و فرآیندهای سازمانی خود را شناسایی نموده ، و در ارائه محصولات و خدمات خود اعتماد ذی‌نفعان را بیش از گذشته جلب ‌میکنند.

ب-  دارایی‌ها فیزیکی و منابع طبیعی مدیریت می‌شوند.

* هیات امنای دفتر و مدیران ارشد و گروه برنامه ریزی دفتر استراتژی و برنامه‌های مدیریت ساختمان‌ها، تجهیزات و مواد را در حمایت ازراهبردهای جدید دفتر توسعه داده و اجرا می‌کنند.

* با تلاش و پشتکار مدیران دفتر در سالهای اخیر، ساختمان و فضای مرکزی مناسبی در موقعیت مطلوبی نسبت به مرکز حوزه و تردد و تجمع حداکثری طلاب، برای فعالیت‌های ستادی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی تبلیغی دفتر فراهم آمده است

*با توجه به تضییقات مالی در سال های اخیر و ضرورت رعایت اصول صرفه جویی در هزینه های اداری عمومی دفتر ، مدیران ارشد  دفتر رویکردهای مناسبی را برای استفاده بهینه از انرژی را بکار می‌گیرند.

* مدیران دفتر  هرگونه آثار نامطلوب عملیات سازمان و محیط کار را بر سلامت و ایمنی کارکنان،  و سایر ذی‌نفعان، در نظر گرفته و مدیریت می‌کنند.

*با تعیین اهداف چالشی و بکارگیری رویکردهای مناسب برای فراتر رفتن از استانداردها و الزامات قانونی از کمینه سازی پیامدهای زیست محیطی اطمینان حاصل می‌کنند.

 *مدیران ارشد پشتیبانی دفتر، با سیاست گذاری های دقیق، از دارایی‌های فیزیکی، شامل ساختمان‌ها، تجهیزات و مواد بطور بهینه استفاده کرده و چرخه عمر و امنیت آنها را به طور اثربخش مدیریت ‌کنند.

4-ج) فناوری مدیریت می‌شود.

*رویکردهای درخوری برای استفاده از زیرساخت‌های تکنولوژی جاری سازی گردیده است.

*دفتر تلاش می کند از زیرساخت‌های فناوری اینترنت برای تمام سطوح کارکنان و مخاطبان استفاده نماید. ایجاد سیتسم ویدئو کنفرانس برای برقراری ارتباط با مجموعه‌های فرا استانی، بهره‌گیری از سامانه‌های وصال و صدف و همچنین استفاده از کامپیوترهای دو هسته‌ای از جمله ویژگی ‌های حوزه فناوری اطلاعاتی بوده و از قدمت قابل توجهی برخوردار است.

*دفتر با تصویب و اجرای برخی آیین‌نامه‌ها از جمله آیین‌نامه توزیع اینترنت، آیین نامه قراردادهای فناوری اطلاعات و ... رویکردهایی را متناسب با نیازهای خود کاربران و برخی ذی‌نفعان تهیه و تدوین نموده است.

* گروه برنامه ریزی و توسعه  فناوری اطلاعات دفتر استراتژی و برنامه‌های مدیریت سبد فناوری را در حمایت از استراتژی‌های سازمان، توسعه داده و اجرا می‌کنند.

*کارشناسانه به مسیر رشد فناوری های اطلاعاتی دفتر ، مدیران ارشد فناوری اطلاعات دفتر با رویکردهای مناسبی شامل شناسایی، انتخاب، انتقال، بهره‌برداری، ارزیابی و جایگزینی، سبد فناوری  دفتر را مدیریت می‌کنند.

*مدیران ارشد گروه فناوری اطلاعات دفتر  عموما افرادی فرهیخته و آشنای به امور تکنولوژی‌های جایگزین و نوظهور بوده و این امور  را با توجه به پیامدهای آنها بر عملکرد و قابلیت‌های سازمانی ، شناسایی و بکارگیری  می‌کنند.

*دفتر با توجه به راه اندازی وبهره برداری از  اتوماسیون اداری و مالی و پرتال نشریات و خدمات پژوهشی  و ارتباطات ویدئو کنفرانسی با سایر مراکز  در شهر مقدس قم ونمایندگی تهران و شعبه  اصفهان کشور ،  به  منظور  پشتیبانی و بهبود اداره اثربخش فرآیندهای مدیریتی ،  از فناوری های جدید  ارتباطات و اطلاعات استفاده می‌کند.

*مدیران ارشد دفتر به منظور بیشترین بهره‌مندی از منافع فناوری‌های نوین، کارکنان و سایر ذی‌نفعان مربوطه را در توسعه و جاری‌سازی این فناوری‌ها بطور فعال مشارکت  می دهند.

*مدیران دفتر در بکارگیری مدل‌های نوین ، از تکنولوژی برای پشتیبانی از خلاقیت، بهبودفرآیند ها و نوآوری ذی‌نفعان و دریافت کنندگان محصولات وخدمات دفتر، استفاده ‌می کنند.

د-اطلاعات و دانش مدیریت می‌شود.

*بررسی زیر ساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات دفتر که در پنج سال  اخیر راه اندازی و بهره برداری شده نشان می دهد مدیران دفتر بر تأمین اطلاعات کافی، به موقع، درست و قابل اطمینان که به رهبران در تصمیم‌گیری مؤثر کمک می کند و آنها را در پیش‌بینی اثربخش عملکرد آتی سازمان توانمند سازد، تاکید دارند.

*توجه به فهرست سخت افزارها ونرم افزارهای نوین بکار گرفته شده در دفتر ثابت می کند،  مدیران دفتر به ویژه در بخش پژوهش از فناوری اطلاعات و ارتباطات در حمایت از مدیریت دانش و اطلاعات بطور مؤثر استفاده می‌کنند.

* دفتر، با توجه به جایگاه الگویی خود،  نسبت به سایر نهادهای حوزه باید استراتژی و برنامه‌های مدیریت اطلاعات و دانش را در حمایت از استراتژی‌های سازمان، توسعه داده و اجرا کند و ضمن حصول اطمینان از امنیت و حفاظت دارایی‌های معنوی افراد و سازمان ، دسترسی به اطلاعات و دانش مربوطه را برای کارکنان، شرکا، و سایر ذی‌نفعان مرتبط با دفتر فراهم نماید.

*مدیران ارشد دفتر، باید شبکه‌هایی را به منظور شناسایی و کسب اطلاعات و دانش مورد نیاز درراستای  توسعه خلاقیت و نوآوری پژوهشگران برتر و مبلغان ممتاز را ایجاد کنند.

* مدیران ارشد فناوری اطلاعات دفتر دانش کارکنان، شرکا، مشتریان و سایر ذی‌نفعان را جمع‌آوری نموده، توسعه داده، به اشتراک گذاشته و به طور اثربخش مورد  بهره برداری قرار می دهند.

*گروه فناوری اطلاعات دفتر نوآوری را فراتر از تغییرات فنی بکار می گیرند و از آن به منظور ایجاد راه‌های جدید خلق ارزش برای ذی نفعان دفتر ، یافتن شیوه‌های نوین انجام فعالیت های فرهنگی  و توسعه شراکت‌ها، منابع و شایستگی‌ها،  انتخاب  و بهره برداری می گیرد .

 

 

معیار5- بازاریابی و روابط با مشتری

معیار بازاریابی و روابط با مشتری نشان می‌دهد که سازمان‌های متعالی چگونه بازاری را که قصد دارند در آن به فعالیت بپردازند، به خوبی می‌شناسند و برای آن استراتژی و برنامه بازاریابی ایجاد می‌کنند. این سازمان‌ها به روابط با مشتریان نگاه استراتژیک داشته، برای ایجاد رابطه‌ای سودمند، اهداف و برنامه‌های تعریف شده‌ای دارند.

الف-  بازار و نیازهای مشتریان بالفعل و بالقوه شناسایی و درک می‌شود.

بر اساس مطالعه و بررسی مستندات و فرم‌های نظرسنجی از اساتید ومدرسان حوزه علمیه و دانش پژوهان وپژوهشگران وسایر ذی نفعان ، بازخوردهای بدست آمده از شرکت کنندگان در نشست ها و برنامه های علمی وفرهنگی دفتر هم چنین  نظراتی که از صندوق انتقادات دفتر دریافت  شده است و  پیام های  تشکرمدیران استانی  و مصاحبه‌های ساخت یافته   در رابطه با زیر معیارهای  این بند از الگوی تعالی سازمانی،  نقاط قوت و ویژگی های مثبت دفتر به شرح ذیل مشخص گردید:

* با توجه به حسن شهرت دفتر و ارتباطات برون سازمانی مدیران ارشد، فرهیختگان و محققان برجستة مراکز علمی پژوهشی کشور و استان همکاری مناسبی را در زمینه فعالیت‌های دفتر ارایه نموده‌اند.

*دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در شناسایی نیازهای اطلاعاتی مورد نیاز برای ارائه محصولات وخدمات علمی وفرهنگی خود ، توان هزینه ـ فایده را در نظرمی گیرد.

*مدیران ارشد دفتر از طرق مختلف مانند پایگاه داخلی داده‌ها، تحقیقات و پژوهش ها  و جست‌وجوی هوشمندانه  نسبت به جمع‌آوری اطلاعات و شناسایی نیازهای مخاطبان و ذی نفعان خود  اقدام می‌کنند.

*گروه برنامه ریزی وتوسعه فناوری اطلاعات دفتر اطلاعات بازارفرهنگی کشور را تجزیه و تحلیل کرده، در زنجیره خلق ارزش برای ذی نفعان مورد استفاده قرار می‌دهد.

ب- استراتژی و برنامه بازاریابی همسو با استراتژی‌های سازمان، ایجاد، بازنگری و به روز می‌شود.

* دفتر در ارائه محصولات و خدمات  خود  برای مشتریان و گروه‌های مصرف کننده هدف بطور اثربخشی عمل می کند.

*دفتر در مواردی که لازم باشد برای واحدهای استراتژیک خود ، محصولات و خدمات  دفتر ، برنامه بازاریابی را توسعه داده و اجرا می‌کند.

*دفتر سبد محصولات و خدمات خود را در چارچوب برنامه های خاص بازاریابی و  به طور اثربخشی برای مشتریان بالفعل و بالقوه ترویج می‌کنند.

ج- روابط با مشتریان مدیریت می‌شود.

* تولیدکنندگان وارائه دهندگان خدمات به دفتر گروه‌های مختلف مشتریان خود را می‌شناسند و نیازها و انتظارات فعلی و آینده آنها را شناسایی و پیش‌بینی کرده، به آنها پاسخ می‌دهند.

*الزامات ارتباطی روزمره و بلند مدت مشتریان را تعیین کرده، فرآیندها و کانال‌های مناسب ارتباطی را بوجود می‌آورند.

*مدیران آموزشی وپژوهشی وفرهنگی و گروه برنامه ریزی دفتر در راستای توسعه فرهنگ مشتری‌مداری، با تمامی مشتریان خود، گفتمانی مبتنی بر گشودگی، شفافیت، اعتماد و احترام به طور نسبی ضعیف برقرار کرده وکارکنان  در این زمینه توانمند نیستند.

معیار 6- محصولات و خدمات

معیار محصولات و خدمات نشان می‌دهد که سازمان‌های متعالی چگونه محصولات و خدمات خود را توسعه داده، و فرآیندهای تأمین، تولید، فروش و خدمات پس از فروش را به منظور خلق ارزش فزاینده برای مشتریان و سایر ذینفعان و دستیابی به نتایج متوازن و پایدار مدیریت می‌کنند.

الف-  شرکا و تأمین کنندگان، در جهت دستیابی به منافع مشترک و پایدار مدیریت می‌شوند.

*مدیران دفتر با توجه به هدف بنیادین‌شان، شرکایی را جست‌وجو می‌کنند که قابلیت‌ها و توانایی سازمان را در جهت خلق ارزش برای ذی‌نفعان تقویت کنند.

*مدیران وکارشناسان ارشد دفتر با شرکا و تأمین کنندگان، رابطه‌ای پایدار مبتنی بر گشودگی، اعتماد، شفافیت و احترام ایجاد کرده اند.

* دفتر از فناوری‌های اطلاعاتی به منظور انجام بهتر فعالیت‌ها و تولید محصولات و ارایه خدمات استفاده می‌گردد.

*شواهدی معتبر مبنی بر اینکه دفتر بر اساس بازخوردگیری از مخاطبان و ذی‌نفعان محصولات و خدمات خود را بهبود داده‌، مشاهده گردید.

*مدیران آموزشی وپژوهشی وفرهنگی تبلیغی  دفتر برای دستیابی به اهداف مشترک و منافع متقابل، از یکدیگر پشتیبانی می‌کنند و تخصص، منابع و دانش خود را به اشتراک می‌گذارند.

ب- محصولات و خدمات، به منظور خلق ارزش برای مشتریان توسعه می‌یابند.

* مدیران ارشد دفتر، مشتریان، کارکنان، شرکاء و تأمین کنندگان خود را بطور فعّال در توسعه محصولات، خدمات و تجربه‌های جدید و نوآورانه برای مشتریان فعلی و جدید مشارکت داده اند.

* کارشناسان دفتر از خلاقیت برای طراحی و توسعه محصولات و خدمات جدید و نوآورانه استفاده می‌کنند.

*مدیران دفتر به منظور ارتقاء سبد محصولات و خدمات از اطلاعات بازار شامل تحقیقات بازار، نظرسنجی از مشتریان و سایر بازخوردهای دریافتی از ذی‌نفعان، استفاده ‌می کنند.

ج-تولید محصولات و خدمات، فروش و خدمات پس از فروش مدیریت می‌شوند.

*به منظور تأمین نیازهای نرم‌افزاری مخاطبان و ذی‌نفعان که در سند راهبرد دفتر پیش‌بینی شده است محصولات فرهنگی لازم تأمین و ارایه گردیده است.

* تولید کنندگان محصولات و ارائه دهنگان خدمات آموزشی وفرهنگی تبلیغی دفتر در راستای ارزش پیشنهادی، محصولات و خدمات را برای تأمین نیازها و انتظارات مشتریان و یا فراتر از آنها، تولید می‌کنند.

* مدیران ارشد دفتر با بکارگیری  فرآیندهای علمی اطمینان می‌یابند که کارکنانشان ابزارها، شایستگی‌ها، اطلاعات و توانمندی‌های لازم را برای دستیابی به شرایط مطلوب‌تری از محصولات و خدمات علمی وفرهنگی را  در اختیار دارند.

معیار7-  نتایج مشتری

معیار نتایج مشتری، نشان می‌دهد که سازمان‌های متعالی در رابطه با جاری‌سازی موفق استراتژی و خط‌مشی‌های پشتیبان مبتنی بر نیازها و انتظارات مشتریان به چه نتایجی دست یافته‌اند. آنها برداشت‌های مشتریان، شاخص‌های عملکردی و دستاوردهای مرتبط با رویکردها را در دوره‌های زمانی متناسب، اندازه‌گیری و تحلیل می‌کنند.

این برداشت‌ها از منابع مختلفی از جمله نظرسنجی از اساتید ومدرسان حوزه علمیه و دانش پژوهان وپژوهشگران وسایر ذی نفعان ، بازخوردهای بدست آمده از شرکت کنندگان در نشست ها و برنامه های علمی وفرهنگی دفتر هم چنین  نظراتی که از صندوق انتقادات دفتر دریافت  شده است و  پیام های  تشکرمدیران استانی  و مصاحبه‌های ساخت یافته به دست آمده است .

الف-  برداشت‌ها ـ نشان دهنده درکی است که مشتریان از اجرای رویکردهای مرتبط با مشتری دارند و بیانگر میزان اثربخشی این رویکردها در جهت تحقق استراتژی سازمان در این زمینه است.

*دفتر در ردیف نهادهای فرهنگی موثر استان شناخته شده و مورد اعتماد مدیران فرهنگی واجرایی کشوری و استانی است .

* محصولات نرم افزاری و  خدمات پژوهشی دفتر مورد استقبال اقشار گوناگون ذی نفعان قرار گرفته است .

*علیرغم انتظار ذی نفعان در دریافت  مجانی  محصولات  نرم افزاری وآثار مکتوب دفتر،  فروش محصولات و خدمات آموزشی دفتر ، در سالهای اخیر قابل توجه بوده است .

*محصولات دفتر اغلب نیاز به پشتیبانی نداشته ولی دفتر در مسیر ارتقاء خدمات  خود به مشتریان تلاش کرده است .

*مستندات روابط و تعامل با مشتریان درسطوح مختلف دفتر ثابت می کند که این روابط روبه بهبود است

 

  ب- شاخص‌های عملکردی ـ مجموعه‌ای از شاخص‌هائی است که به منظور پایش، تحلیل، بهبود فرایندها و پیش‌بینی برداشت‌ها در ارتباط با رویکردهای مرتبط با مشتری بکار گرفته می‌شود و بیانگر میزان اثربخشی و کارائی این رویکردها است.

*اطلاعات و آمار ذی‌نفعان و مخاطبان پایگاه‌های اطلاع رسانی دینی  مانند پورتال معالم، سایت اجتهاد، ای‌پرسش، رسالات و سایت پژوهش‌های قرآنی (قرآن دات پی)  و ... به صورت بانک اطلاعات در وب سایت دفتر جمع‌آوری و پایش می‌شود.

* حوزه ریاست و سایر واحدهای ، مدیران دستگاهها و نهادهای فرهنگی  در تمامی فعالیت های علمی فرهنگی و خدماتی که به صورت مستقل ویا مشارکتی  ارائه شده است . با ارسال نامه و یا لوح تقدیر ویا تندیس ها ی ارزشمند از دفتر  قدردانی کرده اند .

* برخی آثار مکتوب دفتر مانند تفسیر راهنما و... ،  نشریات  پژوهشی  مانند نشریه پژوهش‌های قرانی و ادبیات وهنر دینی  و ....، محصولات نرم افزاری  مانند نرم افزار  سواد اطلاعاتی و.... از ارزش واعتبار شایسته ای در میان جامعه تحصیلکرده  برخوردار شده است .

معیار8-  نتایج سرمایه‌های انسانی

معیار نتایج سرمایه‌های انسانی، نشان می‌دهد که سازمان‌های متعالی در رابطه با جاری سازی موفق استراتژی و خط‌مشی‌های پشتیبان مبتنی بر نیازها و انتظارات کارکنان و اجرای رویکردهای مرتبط با مدیریت سرمایه‌های انسانی به چه نتایجی دست یافته‌اند. آنها برداشت‌های کارکنان، شاخص‌های عملکردی و دستاوردهای مرتبط با رویکردها را در دوره‌های زمانی متناسب، اندازه‌گیری و تحلیل می‌کنند.

الف- برداشت‌ها – نشان دهنده درکی است که کارکنان از اجرای رویکردهای مرتبط با مدیریت سرمایه‌های انسانی سازمان دارند و بیانگر میزان اثربخشی این رویکردها در جهت تحقق استراتژی سازمان در این زمینه است.

این برداشت‌ها، رضایت و انگیزش کارکنان را ارزیابی کرده اند و  از منابع مختلفی از جمله نظرسنجی‌ها، گروه‌های تمرکز، مصاحبه‌ها و ارزشیابی‌های ساخت یافته به دست آمده اند.

*با توجه به حاکمیت اخلاق اسلامی و ارزشهای الهی، مدیران ارشد دفتر ارتباطات اثربخش و روابطی موثری  با همکاران خود دارند.

*مدیران منابع انسانی دفتر  در اجرای رویکردهای مرتبط با مدیریت سرمایه‌های انسانی ایمنی، سلامت و شرایط محیط کار آنها را در نظر گرفته اند .

* قدردانی‌ها و تشویق‌های به موقع  کارکنان از اقدامات مدیران ارشد دفتر بوده است .

*به رغم آنکه در دفتر از طریق مختلف نظرخواهی از کارکنان صورت می‌گیرد ولی رضایت آنها به صورت کیفی بررسی می‌شود. گروه طرح و برنامه واحد حراست و مدیران ارشد نظرسنجی از کارکنان را در دوره‌های متوالی و منظم در دستور کار خود قرار داده، گزارش‌های دوره‌ای در خصوص پایش شاخص‌های کمی که نشان‌دهنده درک کارکنان از اجرای رویکردهای مرتبط با مدیریت سرمایه‌های انسانی و میزان اثربخشی این رویکردها باشد را ارایه می نمایند.

ب- شاخص‌های عملکردی ـ  مجموعه‌ای از شاخص‌هائی است که به منظور  پایش، تحلیل، بهبود فرایندها و پیش‌بینی برداشت‌ها در ارتباط با رویکردهای مرتبط با مدیریت سرمایه‌های انسانی بکار گرفته می‌شود و بیانگر میزان اثربخشی و کارائی این رویکردها است.

*توسعه مهارت‌های رهبری

*بهره‌وری کارکنان

*اهداف فردی و تیمی و مدیریت عملکرد

*ارتقاء و انتصاب

*ارتباطات اثربخش و روابط با همکاران

*ایمنی، سلامت و شرایط محیط کار

*قدردانی، تشویق‌ها و شکایت‌ها

*تسهیلات و خدمات

*مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی و زیست محیطی

*نرخ پاسخگویی به نظر سنجی‌ها

*ظرفیت های علمی پژوهشی دفتر اقتضا دارد مشارکت موثرتری در در فعالیت‌های اجتماعی و زیست محیطی داشته باشد.

*دفتر قصد دارد در مسیر تعالی سازمانی کار راهه و جانشین‌پروری را از تکالیف مدیران ارشد دانسته و اقدامات مؤثری را به ثمر برساند .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


هيئت امناء


به ‌منظور بهره‌گيري از عقل جمعي، در سال‌هاي متمادي، هيئت مديره و هيئت امناي دفتر تبليغات اسلامي از سوي مقام شامخ ولايت فقيه منصوب و در آخرين حكم مقام معظم رهبري، در 23بهمن 1389 حجج اسلام محمدجعفري گيلاني، محمدي عراقي، احمدواعظي، سيدعباس صالحي، عبدالرضا ايزدپناه، حميدپارسانيا،احمدعابدي،علي رضا اميني،عبدالحسين خسروپناه و معاونت تبليغ مديريت حوزه علميه قم به عنوان اعضاي هيات امناي دفتر تبليغات اسلامي منصوب شدند

هيئت أمنا، بالاترين مرجع سياست‌گذاري در دفتر تبليغات اسلامي مي‌باشد.

چشم انداز بيست ساله دفتر

به ياري خداوند متعال و با استعانت از عنايات حضرت ولي عصر(عج) دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، به عنوان نماد روشنفكري حوزه در افق چشم‌انداز بيست ساله كشور، اصلي‌ترين تأمين كننده نيازهاي معرفتي و انساني (نرم‌افزاري) عرصه فرهنگ جهت توسعه و تعميق دين‌مداري خواهد بود.
دفتر در چشم انداز فوق ويژگي هاي زير را خواهد داشت:
-    همگرا و تحول‌آفرين در حوزه‌هاي علميه، نظريه پرداز و الگوساز براي نظام اسلامي و هدايتگر و پاسخ‌گويِ اقشار و گروه‌هاي اجتماعي در گستره مسائل ملي و فراملي؛
-    فعال، جريان‌ساز و مصونيت بخش در برابر چالش‌هاي فرهنگي؛
-    توانمند و پيشرو در شناخت عيني و علت شناسانه نيازهاي مخاطبان؛
-    پيش‌گام در عرضه فرآورده‌ها و خدمات نوآمد، بهنگام و اثربخش؛
-    برخوردار از سازماني پويا، دانش محور، ولايت‌مدار، ارزش‌گرا و قانون‌مند؛
-    متكي بر منابع انساني متعهد، دانشور، خلاق، آينده‌نگر، سازمان‌پذير و انقلابي.

دفتر در نگاه ولايت

حضرت امام خميني(ره):

تا كنون دفترتبليغات اسلامي خدمات شايان تقديري به اسلام و جمهوري اسلامي و حوزه هاي علميه نموده است كه بايد از ان تشكر كرد.

مقام معظم رهبري:

دفتر تبليغات به نظر من نماد روشنفكري حوزه است .
دفتر تبليغات بدون شك از بركات و تفضلات الهي است ، هم بر حوزه علميه و هم بر ملت ايران.
در مور آزاد انديشي كه اساس كار است ، اميد زيادي به دفتر تبليغات است.
اين جانب اميد زيادي به آن دفتر و تلاش همه جانبه آن بسته ام و انتظار دارم و دعا مي كنم كه اين اميد ها با تلاش دسته جمعي و برنامه ريزي حضرات آقايان برآورده گردد.

























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
صفحه اصلی | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما