اعضای هیات علمی
شبکه های اجتماعی
ایتا
کانال رسمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان)
کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهمالسلام
همکاریهای علمی و بینالمللی
پژوهشکده فلسفه و کلام
همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال مدیریت دانش)
ایتا
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال پژوهشیار ویژه اعضای هیأت علمی و محققین)
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
همایش ملی بررسی آرای تفسیری علامه محمدهادی معرفت
پژوهشکده تاریخ و سیره
سایت دانشنامه اهل بیت (ع)
اینستاگرام
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان
)
دسترسی سریع
درباره پژوهشگاه
معرفی پژوهشگاه
پژوهشکدهها و مراکز
گروههای پژوهشی
هیأت علمی
ساختار و بخشها
جوایز و افتخارات
آثار و محصولات
کتب
نشریات
محصولات نرمافزاری
فروشگاه الکترونیک پژوهشگاه
امور هیأتعلمی
فهرست هیأتعلمی
فهرست محققین رسمی
پست الکترونیک هیأت علمی
پژوهشکدهها
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
علوم و اندیشه سیاسی
فقه و حقوق
فلسفه و کلام
مهدویت و آیندهپژوهی
فرهنگ و معارف قرآن
اسلام تمدنی
مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
الهیات و خانواده
اخلاق و معنویت
مطالعات تمدنی و اجتماعی
مراکز
احیای آثار اسلامی
همکاری های علمی و بین الملل
ادارات
فناوری اطلاعات
کتابخانهها و پایگاهها
نشر دیجیتال پژوهان
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه های پژوهشگاه
کتابخانه دیجیتال پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات اسلامی
مطالعات عدالت اجتماعی
ویکی علوم اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهم السلام
پرتال نشریات
کتابخانه پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (انگلیسی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (عربی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (اردو)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( ترکی استامبولی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( فرانسوی)
لینکهای پژوهشی
پایگاه مجلات تخصصی
انجمنهای علمی پژوهشی
نشریات علمی معتبر وزارت علوم
پایگاههای آموزش عالی
اخبار پژوهشگاه
اخبار و اطلاعیهها
همایشها
گزارشهای تصویری
یادداشتها و مقالات
گفتگوهای علمی
ارتباط با ما
ارتباط با حوزه ریاست و روابط عمومی
ارتباط با رئیس پژوهشگاه
ارتباط با روابط عمومی
ارتباط با امور هیأت علمی
درخواست همکاری علمی پژوهشی
درخواست رزرو سالن همایشها
دفتر تلفن پژوهشگاه
خدمات فناوری اطلاعات
اتوماسیون اداری مالی
پست الکترونیک کارمندان
چند رسانه ای
تلویزیون پژوهش
رادیو پژوهش
صفحه اختصاصی آپارات
جوایز و افتخارات
بيشتر
EN
| AR
| FA
معرفی پژوهشگاه
درباره پژوهشگاه
پژوهشگاه در یک نگاه
هیأت امنا
ساختار سازمانی
بیوگرافی رئیس فعلی پژوهشگاه
روسای پیشین پژوهشگاه
اعضای هیأت علمی
حوزه ریاست
حوزه ریاست و روابط عمومی
مرکز همکاری های علمی و بین المللی
اداره امور هیأت علمی
هیأت اجرایی جذب
گروه برنامهریزی و بودجه
اداره حراست
اداره نشر
اداره فناوری اطلاعات
معاونت پژوهشی
معرفی معاونت پژوهشی
معرفی معاون پژوهشی
اداره کتابخانهها و اسناد
گروه برنامهریزی، نظارت و ارزیابی پژوهشی
اداره نشریات
معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاون منابع انسانی و پشتیبانی
اداره منابع انسانی
اداره امور پشتیبانی
اداره امور مالی
| پژوهشکده ها و مراکز
پژوهشکده ها
پژوهشکده فلسفه و کلام
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
پژوهشکده مدیریت اطلاعات ومدارک اسلامی
پژوهشکده اخلاق و معنویت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)
پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشکده فقه و حقوق
مراکز
مرکز احیای آثار اسلامی
مرکز همکاری های علمی و بین الملل
| گروه های علمی
گروه های علمی
سازماندهی اطلاعات و مدارک
اشاعه اطلاعات و دانش
الهیات تطبیقی
اخلاق اجتماعی
مطالعات خانواده
کتاب شناسی و نسخه شناسی
تصحیح و احیای آثار اسلامی
مطالعات تمدنی
مطالعات فرهنگی اجتماعی
مطالعات عدالت اجتماعی
مسائل فقهی و حقوقی
فقه کاربردی
حکمت و کلام جدید
قرآن و مطالعات اجتماعی
هنر و تمدن اسلامی
فلسفه سیاسی
فقه سیاسی
علوم سیاسی
تدوین سازمان های دانش
جریان شناسی مهدویت
آینده پژوهی دین و دینداری
فلسفه
کلام
فلسفه اخلاق
اخلاق
تربیت
اسلام و مطالعات معنویت
فلسفه فقه و حقوق
دانش های وابسته به فقه
دائره المعارف های قرآنی
فرهنگ نامه های قرآنی
تفسیر قرآنی
علوم قرآنی
مطالعات تطبیقی
تاریخ تشیع
سیره اهل بیت(ع)
فرهنگ و تمدن اسلامی
دانشنامه اهل بیت(ع)
مهدویت پژوهی
| آثار و محصولات
فهرست آثار
فهرست آثار
فهرست آثار برگزیده
معرفی مجلات
خرید آثار
نشر دیجیتال پژوهشگاه
پرتال نشریات
فروشگاه نشر پژوهشگاه
فروشگاه اصلی و نمایندگی های فروش
پایگاه های وب
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات
دانشنامه اهل بیت(ع)
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
| طرح های پژوهشی
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
طرح های انجام شده
موسوعه ها
موسوعه علامه شرف الدین
موسوعه علامه بلاغی
موسوعه شهید اول
موسوعه شهید ثانی
بیشتر
کلان پروژه ها
دائره المعارف قرآن کریم
دانشنامه اهل بیت (ع)
سیاست متعالیه
اندیشه سیاسی شیعه
نفس و بدن
بیشتر
فرهنگ نامه
بیشتر
اصطلاحنامه ها
بیشتر
| قطب های فکری فرهنگی
قطب بنیادهای نظری و
نظام متقن علوم اسلامی و انسانی
معرفی
میز اسلامی سازی علوم انسانی
میز توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی
میز آموزش و پرورش
قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با
جریانها و فرق انحرافی
معرفی
میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن
میز توسعه و تعمیق باور دینی
میز وهابیت
کارگروه مقابله با فرق انحرافی
قطب نظام سیاسی و اجتماعی
اسلام و ایران
معرفی
میز نظام سیاسی جمهوری اسلامی
میز مسائل اجتماعی اسلام و ایران
میز تمدن اسلامی
قطب اخلاق، خانواده
و سبک زندگی
معرفی
میز تحکیم نظام خانواده
میز سبک زندگی اسلامی
میز اخلاق
طرح های پژوهشی
>
مطالب مرتبط
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛
نقش حضرت زینب(س) در رسوائی یزید/ بدون زینب (س) تاریخ کربلا تحریف می شد
دکترحاجی زاده با اشاره به نقش مهم حضرت زینب(س) در رسوائی یزید گفت: اگر سخنرانی ها و روشنگری های امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س)نبود، چه بسا حادثه کربلا آن طور که باید و شاید به نسل های بعدی منتقل نمی شد و بنی امیه تاریخ اش را تحریف می کرد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقل از خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، بعد از اینکه امام حسین علیه السلام و یاران آن حضرت در روز دهم محرم سال 61 هجری در صحرای کربلا در برابر لشکری خونخوار، شیطانی و سفاک به فرماندهی عمر بن سعد و به دستور یزید بن معاویه و عبیدالله بن زیاد به شهادت رسیدند، خانواده آن حضرت و سایر کاروان که شامل حدود 84 نفر میشدند به اسارت گرفته شدند. این کاروان به دستور ابن زیاد به کوفه برده شدند و حدود هفت روز در کوفه در اسارت به سر میبردند.بعد از این مدت، آن بزرگان را در همان حالت اسارت و با لباسهای مندرس و درحالیکه بهشدت عزادار بودند، به سوی شام فرستادند تا در مجلس یزید ملعون حاضر شوند.لذا در این خصوص با دکتر «یدالله حاجی زاده»، استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت و گویی انجام دادیم که مشروح آن در ادامه تقدیم حضورتان می شود.
حضور کاروان اهل بیت (ع) در شام چه تاثیری در تثبیت قیام حسینی و تحقق استمرار اهداف واقعه عاشورا داشتند؟
بعد از حادثه تاسف بار کربلا در دهم محرم سال 61 هجری، اهل بیت امام حسین (ع) و سایر بازماندگان واقعه کربلا توسط عمر سعد و عبیدالله بن زیاد اسیر و به کوفه فرستاده شدند و سپس از کوفه به شامل انتقال یافتند. رهبری اسرای کربلا که بیش از 80 نفر بودند بر عهده حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) بود؛عملکرد و رهبری این دو بزرگوار بسیار تاثیرگذار، قابل توجه و عبرت آمیز بود. سخنان و خطبه های امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) که در شام ایراد کردند، باعث روشنگری های زیادی در میان مردم شام شد. حضرت زینب (س) علاوه بر حفاظت از امام سجاد (ع) و اطفال، حراست از سایر اسرای کربلا را هم بر عهده داشتند، به گونه ای که هر وقت دشمن می خواست به انها تعرض و حمله ای کند، ایشان با آن شجاعت حیدری که داشتند مانع از این اقدام دشمن می شدند؛ به همین جهت این بانوی بزرگوار ملقب به امینه الله نیز هستند لذا حضرت زینب (س) هم در کوفه و هم در شام به ایراد سخنرانی، افشاگری و رسوایی حکومت فاسد یزید پرداختند.
یکی از خطبه های معروف ایشان زمانی است که سر امام حسین (ع) را وارد کاخ یزید می کنند. یزید مجلس باشکوهی ترتیب داد و سرهای مقدس شهدا را در مقابل خود قرار داد و دستور داد اهل بیت (ع) را وارد مجلس کنند. حضرت زینب (س) تا چشم اش به برادرش امام حسین (ع) افتاد با صدایی حزین و نوایی غم انگیز که همه دل ها را به درد می آورد، فریاد زد ای حسین، ای محبوب رسول خدا، ای زاده مکه و منا؛ به گونه ای که نوحه سرایی کردند که همه اهل مجلس گریستند. یزید که تا آن زمان ساکت نشسته بود شروع کرد با چوب خیزران بر لب و دندان امام حسین (ع) کوبیدن، باز هم حضرت زینب (س) خطبه ای می خواند و اشاره به آیه قرآن می فرماید: عاقبت کسانی که کار بد و نادرستی انجام دادند، این شد که آیات الهی را تفسیر کردند و آن را به سخره گرفتند، یعنی تو (یزید) انسان پست و گناهکاری هستی، حتی قرآن کریم را هم تکذیب کردی، سپس خطاب به یزید فرمودند: تو هر کاری می خواهی انجام بده، نمی توانی اسم ما را محو کنی، بدان که روز به روز بر نام و عظمت ما افزوده می شود.
روشنگری ها و خطبه های حضرت زینب (ع) چگونه باعث رسوایی یزدیان شد؟
در واقع سخنان حضرت زینب (س) سبب شد که مجلس به گونه دیگری غیر از آنچه یزید می خواست، پایان یابد. او با سخنان خود یزید و یزیدیان را رسوا کرد. به گفته راوی، سخنان حضرت زینب (س) مردم کوفه را به گونه ای گریاند و سرگردان نمود که آنان از ندامت و پشیمانی دست به دهان گرفته بودند. در واقع این روشنگری ها و خطبه های امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) موجب رسوایی مخالفان شد. سرانجام باعث شد که حتی یزید اگر به ظاهر هم که شده از عملکرد عبیدالله بن زیاد برائت جوید. در نقلی آمده است آنگاه که کاروان آماده حرکت شد، یزید امام سجاد (ع) را خواست و گفت خدا لعنت کند پسر مرجانه را، اگر من با پدرت حسین (ع) بودم هرچه می خواست به او می دادم و در کشته شدن او به هر قیمتی جلوگیری می کردم. بعد از رسوایی یزید در شام به واسطه حضور اهل بیت (ع) یزید به نعمان بن بشیر دستور می دهد که اهل بیت امام حسین (ع) را محترمانه و با رفتاری شایسته به مدینه برساند.
گفته می شود اهل کوفه، اهل بیت (ع) پیامبر اکرم (ص) را نمی شناختند و جایگاه آنها را درست نمی دانستند یا حتی نمی دانستند آن افرادی که اکنون به عنوان اسیر به شام آمدند، نوادگان و فرزندان پیامبر اکرم (ص) هستند لذا امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) با سخنان و روشنگری هایی که داشتند و معرفی ای که از خود کردند به آنها فهماندند که این افرادی که اکنون به عنوان اسیر اینجا آورده شده اند، فرزندان اهل بیت پیامبر اکرم (ص) می باشند و این برخورد ناشایست با آنها درست نیست؛ حتی بعدها دیده شد، افرادی که دشمنی با اهل بیت (ع) داشتند، پشیمان شده، از مسیر نادرست خود برگشته و توبه کردند. در واقع این نوع افشاگریها که در شام صورت گرفت، یزید در نظر مسلمانان و مردم، چهرهای بیارزش و پست شد تا اینکه بعد از مدتی اوضاع شام بر علیه او و به هواداری امام حسین علیه السلام تغییر کرد.
حضرت زینب (ع) چه نقشی در ماندگاری قیام عاشورا داشتند؟
بنابراین به صورت خلاصه می توانیم بگوییم که حضور کاروان اسرای کربلا در شام باعث استمرار واقعه کربلا شد و آن شعر معروفی که شاعر می گوید: «سر نی در نینوا می ماند اگر زینب نبود کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود»، واقعا این شعر با مسما و در شان و جایگاه حضرت زینب (س) می باشد؛ بنابراین اگر این سخنرانی ها و روشنگری های این دو بزرگوار نبود، چه بسا حادثه کربلا آن طور که باید و شاید به نسل های بعدی منتقل نمی شد و چه بسا بنی امیه تاریخ اش را تحریف می کرد و از واقعه کربلا چیزی باقی نمی ماند اما با توجه به عملکردی که امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) داشتند، باعث شد که قیام عاشورا ماندگار و به نسل های بعدی انتقال یابد.
منبع:
خبرگزاری شبستان
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده تاریخ و سیره
امتیاز دهی
پاسخ
نام
پست الكترونيک
* فرمت ایمیل ورودی صحیح نمی باشد
وب سایت
* فرمت آدرس ورودی صحیح نمی باشد
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
*
نظر
* نظر را وارد نمایید
مطالب مرتبط
پربازدید ترین مطالب
مطالب مرتبط
آثار منفی برخی غلطهای مشهور تاریخی بر فرهنگ جامعه
مسائل مرتبط با حضور اجتماعی زنان در جامعه حل شود
مادران ائمه محل رجوع شیعیان زمانه خود بودند
«نص»؛ از راههای شناخت امام برای شیعیان
عزاداری محرم سیره و سنت ائمه معصومین(ع) بوده است
عقلانیت رفتاری در سیره امام حسین(ع) موج میزند
کربلا یک فرهنگ است نه تاریخ
مداحان و واعظان از مقتل لهوف عبور نکنند
تعداد نامههای ارسالی به امام حسین(ع) و محتوای نامهها
کسب لوح تقدیر کتاب شیوه مواجهه معصومان علیهم السلام با اختلافات همسران
پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه:
40
Guest (PortalGuest)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت :
شرکت سیگما