در نشست «نقش ابزارها در توسعه نشر دیجیتال» نمایشگاه کتاب تهران مطرح شد؛ ارتقاء بازار نشر دیجیتال نیازمند حمایت بیشتر نهادهای حاکمیتی است(خبرتکمیلی) در نشست «نقش ابزارها در توسعه نشر دیجیتال» کارشناسان با اشاره به اهمیت و جایگاه نشر دیجیتال در ایران و دنیا بر ضرورت حمایت بیش از پیش نهاد های حاکمیتی از فعالان این عرصه تاکید کردند. به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،نشست «نقش ابزارها در توسعه نشر دیجیتال» در سرای اهل قلم سی و سومین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حضور محمود متین فر، رئیس اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و محمد کریمی، کارشناس بهبود روش‌ها و کارشناس سیستم‌های سازمانی این پژوهشگاه در سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.



متین فر با بیان این مطلب که کتاب‌های دیجیتال به دو نوع کلی شامل کتاب‌های صوتی و کتاب‌های متنی تقسیم می شوند؛ گفت: در دنیا برای ارائه کتاب‌های دیجیتال ابزارهای مختلفی مانند آمازون وجود دارد اما در ایران هم طی سال‌های اخیر ابزارهای خوبی برای ارائه محتوای دیجیتال و الکترونیک ارائه شده است؛ به عنوان مثال پژوهان، یکی از این پلتفرم‌هاست که به صورت تخصصی در حوزه کتاب‌های دانشگاهی و علوم انسانی فعالیت می‌کند؛ فیدیبو، طاقچه، کتابراه و فراکتاب ازجمله پلتفرم‌هایی هستند که از چند سال پیش صرفا در حوزه متنی فعالیت می کردند و طی یکی دو سال اخیر، کتاب‌های صوتی را هم به مجموعه خود اضافه کرده‌اند؛ اما بعضی از پلتفرم‌ها مثل نشر آوانامه، نوا، ماه آوا و نوار هم هستند که به صورت تخصصی تنها در حوزه صوتی و دانی در حوزه نشر آثار دیجیتال کودک فعالیت می‌کنند.
به گفته وی دسترسی آسان و ارزان به کتاب‌ها، همگام‌سازی اطلاعات کاربر بر روی دستگاه‌های مختلف، سفارشی‌سازی محیط مطالعه، ایجاد کتابخانه شخصی، قفسه‌بندی کتاب‌های شخصی، امکان جست وجو‌ی آسان در کتاب‌های دیجیتال، امکان انتخاب و کپی متن و همچنین امکان مطالعه نمونه‌ای از کتاب قبل از خرید ازجمله قابلیت‌های ابزارهای نشر کتاب دیجیتال محسوب می‌شوند.
رئیس اداره فناوری اطلاعات در ادامه با اشاره به تفاوت قابل توجه بازار نشر دیجیتال در ایران و‌ جهان گفت: در سال ۲۰۱۹ رقم نشر دیجیتال در بازار جهانی کتاب ۱۸ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال قبل از آن رشد حدود ۴۰ درصدی داشته اما این رشد در ایران در مقایسه با دنیا بسیار اندک و در سال ۹۹ تنها ۲ درصد بوده است.

مدیر پلتفرم نشر دیجیتال پژوهان بیان ‌کرد: نهادهای حاکمیتی ایران باید از کتاب دیجیتال حمایت بیشتری کنند تا این رشد افزایش یابد. اگر می‌خواهیم فرهنگ کتابخوانی را در جامعه رشد دهیم، باید قبول کنیم فضای فرهنگی به سمت ابزار الکترونیک حرکت کرده است؛ بنابراین سیاستگذاران هم باید در این زمینه با جامعه همگام شوند.
متین‌فر درباره این که ناشران چگونه می‌توانند کتاب‌های خود را در پلتفرم‌های نشر دیجیتال ارائه کنند نیز اظهار کرد: ناشران می‌توانند با مراجعه به پلتفرم‌های الکترونیکی کتاب با آن ها قرارداد ببندند. در این فرآیند، قیمت‌گذاری کتاب‌ها به عهده ناشران است و بعد پنل در اختیار آن ها قرار می‌گیرد و می‌توانند فروش کتاب‌های الکترونیکی خود را آغاز کنند‌.

در ادامه این نشست، کریمی با بیان اینکه نشر دیجیتال امروز در شکل‌های مختلفی محصول تولید می‌کند که کتاب‌های الکترونیکی، مجله‌های الکترونیکی، آگهی‌ها و کاتالوگ‌های الکترونیکی از آن جمله است؛ که با چالش‌هایی در این حوزه روبرو است، گفت: امکان دارد نشر دیجیتال سیاست‌های یک کشور را دچار تحول کند؛ چراکه این نوع نشر، مرزی ندارد؛ بنابراین مهمترین چالش نشر دیجیتال بحث حاکمیتی است.
وی اضافه کرد: فرزندان و خانواده‌ها، ازجمله مخاطبان نشر دیجیتال هستند؛ بنابراین اگر در این حوزه قانونگذاری نکنیم و محتوای آن را مدیریت نکنیم، در آینده آسیب‌ این بی توجهی به خودمان برمی‌گردد. از جمله قوانین حوزه محتوای نشر دیجیتال ایران، وجود دارد احترام به اسلام و مقدسات و همچنین هویت ملی است.


این کارشناس بهبود روش‌ها در ادامه تاکید و خاطرنشان کرد: نشر دیجیتال یک مفهوم است که ابزارهایی برای آن وجود دارد؛ اما کدام ابزارها خوبند و کدام‌ نادرست؟ اینها مواردی است که باید به صورت دقیق تعریف شود.
 
منبع: مرکز همکاری های علمی و بین الملل
کلمات کليدي
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی, نمایشگاه کتاب, اخبار مرکز همکاری های علمی و بین الملل
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 376
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما