در یک کرسی نظریه پردازی؛ گونه های معنویت گرایی در ایران تحلیل شد به همت پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت، کرسی ترویجی «تحلیل گونه های معنویت گرایی در جمهوری اسلامی ایران» پنج شنبه ۲۳ آبان برگزار شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا ، پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت با مشارکت مرکز همکاری های علمی و بین الملل، در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب، کرسی ترویجی عرضه و نقد ایدۀ علمی با موضوع «تحلیل گونه های معنویت گرایی در جمهوری اسلامی ایران» را پنج شنبه ۲۳ آبان با ارائه احمد شاکرنژاد برگزار کرد.

در این کرسی ترویجی، دکتر شاکرنژاد، مدیر گروه اسلام و مطالعات معنویتِ پژوهشکده اخلاق و معنویت، پس از بیان مقدمه ای درباره عرفان و معنویت و تفاوت این دو مقوله با هم، ضمن برشمردن انواع عرفان های نوظهور و معنویت گرایی های مدرن و نیز اشاره به خاستگاه برخی از آنها، به تحلیل و بررسی اهداف و تأثیرات این گونه از معنویت گرایی ها در جامعه ایران پرداخت.
وی ضمن تقسیم مباحث خود به چهار محورِ چارچوب فعالیت ها، پیشینه پژوهش، روش کار و دستاوردهای پژوهش، با اشاره به اینکه واژه معنویت از قرن هشتم هجری و با ترجمه کتاب احیاء علوم الدین وارد واژگان فارسی شد و در این اواخر تبدیل به یک اصطلاح شده، به تعریف معنویت از نگاه مقام معظم رهبری پرداخت.
شاکرنژاد معنویت را به چهار دسته کلی معنویت تارکانه، عارفانه، کاربردی و پیامبرانه (انقلابی) تقسیم کرد و پس از تبیین و توضیح هر کدام از این موارد، معقول ترین معنویت را از دیدگاه رهبر معظم انقلاب، معنویت پیامبرانه برشمرد که مفاهیمی چون: عدالت اجتماعی، کمک به مظلوم و مبارزه با ظلم را در بر دارد.
در ادامه این کرسی ترویجی، حجت الاسلام محمد عالم زاده نوری و محمد سوری – که به عنوان ناقد حضور داشتند- نقدها و پرسش های خود را درباره مباحث ارائه شده مطرح کردند و دکتر شاکرنژاد به این سؤالات پاسخ داد.

این کرسی ترویجی از ساعت ۱۰ ال ۱۲ در تالار امام مهدی (عج) واقع در خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد و دبیر علمی این جلسه، حجت الاسلام علیرضا فجری بود.
منبع: سایت ایسکا
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده اخلاق و معنویت, احمد شاکر نژاد
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 203
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما