پژوهش جديد گروه تربيتِ پژوهشکده اخلاق و معنويت؛ بررسي اجتهادي ملاک‌هاي همسرگزيني در اسلام پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي (ايسکا): طرح پژوهشي بررسي اجتهادي ملاک‌هاي همسرگزيني در اسلام، به همت  گروه تربيتِ پژوهشکده اخلاق و معنويت کليد خورد. به گزارش خبرنگار ايسکا: يکي از جديدترين پروژه‌هاي گروه تربيتِ پژوهشکده اخلاق و معنويت، طرح پژوهشي «بررسي اجتهادي ملاک‌هاي همسرگزيني در اسلام» است که دکتر محمود گلزاري در حال تأليف آن است.
در معرفي اجمالي اين پژوهش گفتني است که در همة اديان، خانواده نهادي مقدس برشمرده شده و به تشکيل و تحکيم آن سفارش‌هاي فراواني شده است. قرآن کريم  ازدواج را کانون آرامش، مودت و رحمت مي‌داند و پيامبر اکرم (ص) از آن به‌عنوان محبوب‌ترين نهاد اسلامي ياد مي‌کند؛ اما ترديدي نيست که اين همه برکت و بهره، زماني است که خانواده نهادي گرم، باصفا، آرامش‌دهنده و تفاهم‌آميز باشد. يکي از پيش‌شرط‌هاي انتخاب درست در امر ازدواج، آشنايي با ملاک‌ها يا معيارهاي انتخاب همسر است. پيش‌نياز اين امر نيز انجام پژوهش‌هاي علمي در اين موضوع و تبيين جوانب و ابعاد آن است. اين تحقيق با عنوان «بررسي اجتهادي ملاک‌هاي همسرگزيني در اسلام» در صدد تبيين دقيق جوانب اين مسئله از منظر دين است و مي‌کوشد با تلاش علمي در اين مسئله ملاک‌هاي واقعي انتخاب همسر از ملاک‌هاي غيرواقعي و ادعايي را که در برخي آثار مشابه پيشين منعکس شده، شناسايي کند تا هم براي مشاوران امر ازدواج و هم متقاضيان امر ازدواج سودمند باشد.
در يکي دو دهة گذشته آثار متعددي در باب انتخاب همسر و با بهره‌گرفتن از احاديث اسلامي و تجربه‌هاي فردي نگاشته شده، همچون کتاب‌هاي: انتخاب همسر، جوانان و انتخاب همسر، مطلع مهر، رضايت زناشويي و ... ، ولي اين آثار با رويکرد اجتهادي و تحليلي نوشته نشده‌اند و در زمينه استانداردهاي روش شناختي کاستي هايي دارند.
پژوهش حاضر در صدد پاسخ به پرسش‌هايي است که مي‌تواند براي فردي در آستانه ازدواج و گزينش همسر، بسيار مفيد و راه‌گشا باشد؛ پرسش‌هايي نظير اين‌که ملاک‌هاي (ايجابي و سلبي) براي انتخاب همسر، از ديدگاه اسلام‌ـ با رويکرد اجتهادي ـ کدامند؟ اسلام چه مراحلي را براي شناخت همسر مطلوب، از زمان آَشنايي تا عقد دائم پيشنهاد مي‌کند؟ ملاک‌هاي همسرگزيني در اسلام، چه تفاوت‌هايي با ديدگاه‌هاي روان‌شناسان معاصر در اين باب دارد؟ و ... .

اين پژوهش که در قالب يک کتاب به ثمر خواهد نشست، از اواخر سال 97 آغاز شده و در اواسط سال 99 به اتمام خواهد رسيد.
 
منبع: اخبار پژوهشکده اخلاق و معنویت
کلمات کليدي
دکتر محمود گلزاری, اخبار پژوهشکده اخلاق و معنویت, طرح های پژوهشی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 108
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما