دبیر علمی کنگره حکمت سیاسی متعالیه: دومین کنگره حکمت سیاسی متعالیه برگزار می‌شود دبیر علمی کنگره حکمت سیاسی متعالیه با بیان اینکه فراخوان کنگره از هفته جاری آغاز شده است، گفت: این کنگره فصل بهار سال ۱۴۰۰ با هدف تبیین فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی و نقد نظریه‌های رقیب برگزار می‌شود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا دومین کنگره حکمت سیاسی متعالیه برگزار می‌شو،دشریف لکزایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دبیر عملی کنگره حکمت سیاسی متعالیه در گفت‌وگو با ایکنا، از برگزاری این همایش در فصل بهار سال آینده خبر داد.
 
وی با بیان اینکه، با وقوع انقلاب اسلامی، پارادایم فکری جدیدی در جهان ایجاد شد، اضافه کرد: انقلاب اسلامی با شعار نه شرقی و نه غربی پا به عرصه گذاشت و تأکید کرد که حاضر نیست خود را در ذیل غرب تعریف کند، بنابراین برای آن که این استقلال، حفظ شود، باید فلسفه سیاسی خود را تبیین کند.
 
دبیر علمی همایش حکمت سیاسی متعالیه، افزود: اگر قرار باشد جمهوری اسلامی، خود را در ذیل غرب تعریف نکند باید ابعاد معرفتی، علمی و فرهنگی خود را برجسته‌تر کند و لازمه این کار پرداختن بیشتر و اهمیت افزون‌تر دادن به علوم انسانی اسلامی بر مبنای رفع نیازهای روزآمد جامعه اسلامی است که متأسفانه کمتر به این مسائل پرداخته شده است. 
 
لکزایی با بیان اینکه یکی از ادعاهای برخی از تحلیلگران و پژوهشگران حوزه انقلاب اسلامی این است که انقلاب ایران فلسفه سیاسی ندارد، اظهار کرد: معتقدیم این حرف درست نیست، اما باید این فلسفه را تبیین کنیم و به صورت علمی نشان دهیم و برگزاری همایش حکمت سیاست متعالیه هم در این راستا قابل تحلیل است.
 
دبیر علمی همایش حکمت سیاسی متعالیه با بیان اینکه این نوع حکمت می‌تواند انقلاب را تبیین و به طور تئوریک از آن پشتیبانی کند، اضافه کرد: اولین دوره این همایش با عنوان سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالی، بهمن ماه سال ۱۳۸۷ برگزار و با استقبال پژوهشگران، استادان و دانشجویان روبرو شد.
 
لکزایی افزود: در دومین کنگره، به نظریه دولت و نقش حکمت سیاسی متعالیه در تولید نظریه مطلوب دولت، کارویژه‌های دولت، نقد و ارزیابی نظریه‌های رایج دولت، تجربه حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران، و … با حضور صاحب‌نظران و با ارائه مقالات آنان پرداخته خواهد شد.
 

اهداف همایش
وی با بیان اینکه نقد و بررسی نظریه‌های رقیب از دیگر اهداف برپایی این همایش است، اظهار کرد: توانمندسازی مباحث فلسفه سیاسی اسلامی؛ توجه به کارآمدی مباحث فلسفه سیاسی اسلامی و تمهید نظریه‌های سیاسی بر اساس حکمت سیاسی متعالیه همچنین نقد و بررسی ادبیات و نظریه‌های رایج در علوم سیاسی از دیگر اهدافی است که در این دوره کنگره دنبال خواهد شد.
 
لکزایی با اشاره به محورهای اصلی فراخوان مقاله، افزود: نقد و بررسی نظریه‌های دولت از منظر حکمت سیاسی متعالیه همچون دولت اخلاقی، دولت مطلقه، دولت فلسفی، دولت فقهی، دولت عرفانی، دولت مدرن، دولت ملی، همچنین کارویژه‌های دولت از منظر حکمت سیاسی متعالیه مانند؛ آزادی، امنیت، عدالت، قدرت، قانون، جنگ و صلح، محبت و دوستی، تعلیم و تربیت، حقوق بشر، محیط زیست، پیشرفت، تمدن از جمله محورهای این فراخوان هستند.
 
وی اضافه کرد: «نظریه دولت مطلوب از منظر حکمت سیاسی متعالیه» در موضوعاتی مانند؛ ظرفیت‌های حکمت سیاسی متعالیه برای ارائه دولت متعالیه همچنین «تجربه حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران از منظر حکمت سیاسی متعالی» مانند؛ مردم سالاری دینی، مشروعیت، استقلال و «از فارابی تا فیلسوفان مسلمان معاصر: مقایسه نظریه‌های دولت از منظر مکاتب فلسفه سیاسی اسلامی» دیگر محورهای تشکیل‌دهنده این همایش هستند. 
 

لکزایی با بیان اینکه فراخوان همایش به تازگی آغاز شده است، تصریح کرد: عمده مقالات همایش به صورت سفارشی  از سوی محققان به همایش ارسال خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه مهلت دریافت چکیده مقالات پایان شهریور ماه و مهلت دریافت اصل مقالات پایان آذر ماه ۱۳۹۹ اعلام شده است، تصریح کرد:
علاقه‌مندان می‌توانند از طریق ایمیل همایش به نشانی hikmat@isca.ac.ir، سامانه دریافت چکیده و مقاله به نشانی jikmat.isca.ac.ir همچنین کانال اطلاع‌رسانی در شبکه‌های اجتماعی: @islamicpp با دبیرخانه همایش در ارتباط باشند.
 
یادآور می‌شود، نشانی دبیرخانه کنگره؛ قم، پردیسان، بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی است.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
کلمات کليدي
شریف لک زایی- مصاحبه, اخبار پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی, دومین کنگره حکمت سیاسی متعالیه
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 323
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما