آیت الله حسینی بوشهری: تعالی هدف، بصیرت و فهم زمانه سه ویژگی اساسی امام موسی صدر بود دبیر شورای عالی حوزه تعالی هدف، فهم شرایط خاص و بصیرت در عرصه عمل را سه ویژگی بارز امام موسی صدر دانست و گفت: این ویژگی ها باعث ماندگاری وی در قلوب مردم جهان شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسکا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری نائب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مراسم رونمایی از «پایگاه تخصصی بازنمایی آثار امام موسی صدر» که پیش از ظهر امروز در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: لازم است در ابتدای سخن از همه دست اندرکاران برای این حرکت و ابتکار جالب تقدیر و تشکر داشته باشم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ایام اسارت اهل بیت(ع) و عشق و دلدادگی امام موسی صدر به امام حسین(ع) عنوان کرد: حقیقتا سخن گفتن در مورد شخصیتی در این تراز آن هم در فرصتی اندک کاری سخت و دشوار است.
آیت الله حسینی بوشهری تصریح کرد: سؤالی که مطرح است این است که چرا برخی افراد شخصیت هایی می‌ شوند که تاریخ هرگز آنها را فراموش نمی کند و رفتار و گفتار و عملکرد آنها معیار و ملاک برای همه می‌ شود؟
وی خاطرنشان ساخت: سه عنصر اساسی بی تردید در این شخصیت بزرگ وجود داشت که موجب شد سید موسی صدر، امام موسی صدر شده که نه تنها در بین شیعیان و مسلمانان و موحدان بلکه موجب ماندگاری در بین همه انسان ها شود، اولین آنها قداست هدف بود.
عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این که انسان های دارای هدف مقدس برای زمان های بعد هم مؤثرند، گفت: قران وقتی می‌ خواهد حقیقت و باطل را معرفی و با هم مقایسه کند می‌ گوید کف روی آب رفتنی است و آنچه باقی می‌ ماند چیزی است که برای مردم نفعی برساند، کسانی که شعار و رفتارشان عدالت خواهی و ظلم ستیزی و جهل زدایی است همچون خود حق در تاریخ جاودانه می‌ شوند.
وی بیان داشت: ما موقعی که از فرد زمان شناسی صحبت می‌ کنیم که خطرات او را تهدید نمی کند، یکی از بزرگترین مردان زمان شناس امام موسی صدر است که بی جهت و بی جا سخن نمی گوید، می‌ دانست که در کجا زندگی می‌ کند، چه نیازهایی در اطراف او وجود دارد و هرگز پایش در این مسیر نلغزید.
آیت الله حسینی بوشهری یادآور شد: عالم شیعی که پای درس امام و آیت الله بروجردی و علامه طباطبایی(ره) و محقق داماد نشسته به کلیسا می‌ رود، چون می‌ داند کجا موضع بگیرد و کجا سخن بگوید.
وی با اشاره به موضع گیری صحیح در شرایط خاص به عنوان ویژگی دوم انسان های خاص و جاودانه خاطرنشان کرد: چراغ در شب تاریک ارزشمند است، در شرایطی که در لبنان آن روز حاکم بود و شیعیان در اوج فقر و محرومیت قرار داشتند درس و بحث و مرجعیت علمی و دینی را رها کرد و به لبنان رفت و دست دوستی و مدارا به صاحبان ادیان و مذاهب دراز می‌ کند ولی در عین حال از حقوق شیعه یک ذره هم نگذشت.
دبیر شورای عالی حوزه های علمیه افزود: او برای مظلومیت شیعه و جهان اسلام و ستم های ناروا علیه مسلمانان اشک می‌ ریخت ولی هنگامی که بر منبر خطابه قرار می‌ گرفت به زبان عربی آنچنان زیبا سخن می‌ گفت و شجاعانه از مکتب و روش اهل بیت(ع) دفاع می‌ کرد که این ویژگی یک عالم روشن ضمیر، عالم به زمان و درک کننده شرایط است.
وی ابراز داشت: ویژگی سوم ایشان بصیرت و شناخت و آگاهی ایشان بود، بنابراین تعالی هدف، فهم شرایط خاص و بصیرت در عرصه عمل باعث شد این شخصیت ماندگار شده و قلب لبنان و ایران و هر آزاده ای برای این شخصیت بزرگ می‌ تپد.
آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که امام موسی صدر تنها متعلق به خانواده ایشان نیست، گفت: امت اسلامی همه خود را فرزندان این بزرگ مرد می‌ دانند و دشمن برای این که این فکر و نگاه بلند و ژرف و عمیق در جهان رسوخ پیدا نکند ایشان را ربود.
وی تصریح کرد: او برای اصلاح امور فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و معیشت مردم قدم به میدان گذاشت، ما برخی عالمان دین برای مردم معارف دین را بیان می‌ کنیم که درست هم هست ولی عالمی که صدای مظلومیت یک یتیم را نشوند سخنش تأثیر گذار نیست.
نائب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان ساخت: امام موسی صدر به لبنان رفت تا در راه خدمت به شیعیان و نمایاندن چهره زیبای مکتب اهل بیت(ع) به دنیای آن روز قدم بردارد و در سه حوزه بازسازی هویت و انسجام شیعیان، پرچم داری حرکت گفتگوی ادیان و تقریب مذاهب و تأسیس جامعه مقاوم لبنانی کارهای جدی انجام داد.
وی با تأکید بر این که امام موسی صدر در عین مجتهد بودن جواهری نوگرا بود، خاطرنشان کرد: او به گونه ای کار کرد که مسیحیان هم با عشق و علاقه به سخنان او گوش می‌ دادند و حضرت آیت الله شبیری زنجانی در مورد ایشان می‌ فرمود: ایشان بیان روشنی داشت و در بیان خود ادب را رعایت می‌ کرد و دارای انصاف بود آن هم در حداعلای انصاف و درست زمان و زمانه و نیازهای زمانه را شناخته بود و دارای روحیه مدارا بود.

آیت الله حسینی بوشهری بیان داشت: اگر امروز این عالم بزرگ در بین ما بود نگاه ژرف و اندیشه عمیق او به جامعه ما روحیه دوباره ای می‌ بخشید ولی در نهم شهریور ماه 57 ناپدید شد و چشمان ما هنوز منتظر بازگشت ایشان است
منبع: اختصاصی/ایسکا
کلمات کليدي
بوشهری, پایگاه بازنمایی آثار امام موسی صدر, امام موسی صدر, اخبار پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 304
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما