پژوهشکده اخلاق و معنویت
رشد اخلاقی: کتاب راهنما (دو جلد)
کتاب حاضر در پی پرکردن این خلأ فراهم آمده است و هدف آن آشناسازی دانشوران با گزارشی جامع از نتایج تحقیقات در حوزه میانرشتهای رشد اخلاقی است. اینکه فضایل و رذایل اخلاقی در انسان چگونه رشد میکند، احساسات اخلاقی آدمی چگونه میبالد، قدرت تشخیصی و استدلال اخلاقی ما چگونه تقویت میشود، چگونه میتوان قضاوتهای اخلاقی را منصفانهتر و دقیقتر ساخت، و چه عواملی در بهبود رفتار اخلاقی ما موثر است، سؤالاتی است این کتاب در پی پاسخ به آنهاست.
رشد اخلاقی: کتاب راهنما؛ دو جلد؛ ویراسته ملانی کیلن و جودیت اسمتانا؛ مترجمان: محمدرضا جهانگیرزاده، علیرضا شیخشعاعی، و سیدرحیم راستیتبار؛ تهیهکننده: مرکز اخلاق و تربیت؛ چاپ اول، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، بهار 1389، جلد اول:542ص وزیری، جلد دوم: 543 تا 1072ص وزیری.
***
علم اخلاق از سنخ علوم کاربردی و علمی است و ازاینروی فلاسفه غرب و حکمای شرق از دیرباز این علم را در زمرة حکمت عملی آوردهاند. یکی از حوزههای مطالعاتی اخلاق کاربردی، تربیت اخلاقی است. تربیت اخلاقی از علوم مصرفکننده و مسائل آن عموماً چندتباری است و به همین جهت به مطالعات میانرشتهای نیازمند است. ریشههای تربیت اخلاقی از علوم انسانی متعددی بهره میگیرد. مهمترین رشته پایه که بر تربیت اخلاقی تأثیر پردامنهای دارد، روانشناسی رشد و نظریههای رشد اخلاقی است که قریب هشت دهه پیشینه دارد. با وجود آنکه این حوزه مطالعاتی در سه دهه اخیر تحولات پرشتابی داشته، در ادبیات کشور بازتاب نیافته است.
کتاب حاضر در پی پرکردن این خلأ فراهم آمده است و هدف آن آشناسازی دانشوران با گزارشی جامع از نتایج تحقیقات در حوزه میانرشتهای رشد اخلاقی است. اینکه فضایل و رذایل اخلاقی در انسان چگونه رشد میکند، احساسات اخلاقی آدمی چگونه میبالد، قدرت تشخیصی و استدلال اخلاقی ما چگونه تقویت میشود، چگونه میتوان قضاوتهای اخلاقی را منصفانهتر و دقیقتر ساخت، و چه عواملی در بهبود رفتار اخلاقی ما موثر است، سؤالاتی است این کتاب در پی پاسخ به آنهاست.
کتاب حاضر ترجمه کتاب راهنمای رشد اخلاقی و مشتمل بر مجموعه مقالاتی از نویسندگان مختلف غربی است. از مجموعه 27 فصل کتاب مزبور، هفده فصل آن انتخاب و ترجمه و در اینجا عرضه شد و بقیه به دلیل عدم تناسب با ارزشهای جامعه اسلامی ترجمه نشد. این کتاب گزارش و توصیفی جامع و روزآمد از نظریههای رشد اخلاقی است.
عناوین اصلی کتاب عبارت است از:
جلد اول:
پیشگفتار مرکز اخلاق و تربیت؛
گفتار نخست:
معیارهای مواجهه با علوم انسانی نوین،
گفتار دوم: الگوهای صورتبندی در نظریههای رشد اخلاقی؛
بخش اول: مقدمه؛
بخش دوم: ساختارگرایی و مراحل تحول اخلاقی؛
فصل اول: تفکر، عواطف و فرآیندهای تعامل اجتماعی در رشد اخلاقی،
فصل دوم: نظریههای مرحلهای اخلاق،
فصل سوم: جنسیت و اخلاق؛
بخش سوم: نظریه قلمرو اجتماعی و عدالت اجتماعی؛
فصل چهارم: نظریه قلمرو اجتماعیـ شناختی همسانیها و قضاوتهای اخلاقی و اجتماعی کودکان،
فصل پنجم: اخلاقیات در بافت روابط میانگروهی؛
بخش چهارم: وجدان و درونیسازی:
فصل ششم: رفتار اخلاقی و وجدان از دیدگاه جامعهپذیری،
فصل هفتم: درک ارزشها در روابط اجتماعی: رشد وجدان؛
فصل هشتم: منابع تغییر و نوآوری در نظریات مربوط به اجتماعیکردن، درونیسازی و فرهنگپذیری.
جلد دوم:
بخش پنجم: رویکردهای اجتماعی- فرهنگی و تطبیقی؛
فصل نهم: رشد اخلاقی در اوایل کودکی و تعاملات اجتماعی در خانواده؛
فصل دهم: اخلاقیات واسطه: رویکردهای اجتماعیـ فرهنگی به رشد اخلاقی،
فصل یازدهم: بینشهای روانشناسی فرهنگی برای رشد اخلاقی،
فصل دوازدهم: ارتباط متقابل، سنگ بنای اخلاقی،
فصل سیزدهم: طبیعت و رشد اخلاقی؛
بخش ششم: همدلی، هیجانات و پرخاشگری؛
فصل چهاردهم: ما طبیعتاً موجوداتی اخلاقی هستیم: مبانی زیستشناختی توجه به دیگران،
فصل پانزدهم: اخلاقیات مبتنی بر نوعدوستی و توجه به دیگران،
فصل شانزدهم: تصورات کودکان از عواطف اخلاقی و نمودهای آن،
فصل هفدهم: پرخاشگری، بزهکاری و اخلاق: یک دیدگاه شناختی ـ اجتماعی.
تاریخ بروز رسانی شنبه بیست و سوم فروردین ماه 1399
منبع:
اداره نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
http://shop.isca.ac.ir/index.php/books/575-D8B1D8B4D8AF-D8A7D8AED984D8A7D982DB8C-D8ACD984D8AF-1
معرفی آثار, محمدرضا جهانگیرزاده, علیرضا شیخشعاعی, سیدرحیم راستیتبار, آثار علمی پژوهشکده اخلاق و معنویت
|