اعضای هیات علمی
شبکه های اجتماعی
ایتا
کانال رسمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان)
کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهمالسلام
همکاریهای علمی و بینالمللی
پژوهشکده فلسفه و کلام
همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال مدیریت دانش)
ایتا
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال پژوهشیار ویژه اعضای هیأت علمی و محققین)
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
همایش ملی بررسی آرای تفسیری علامه محمدهادی معرفت
پژوهشکده تاریخ و سیره
سایت دانشنامه اهل بیت (ع)
اینستاگرام
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان
)
دسترسی سریع
درباره پژوهشگاه
معرفی پژوهشگاه
پژوهشکدهها و مراکز
گروههای پژوهشی
هیأت علمی
ساختار و بخشها
جوایز و افتخارات
آثار و محصولات
کتب
نشریات
محصولات نرمافزاری
فروشگاه الکترونیک پژوهشگاه
امور هیأتعلمی
فهرست هیأتعلمی
فهرست محققین رسمی
پست الکترونیک هیأت علمی
پژوهشکدهها
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
علوم و اندیشه سیاسی
فقه و حقوق
فلسفه و کلام
مهدویت و آیندهپژوهی
فرهنگ و معارف قرآن
اسلام تمدنی
مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
الهیات و خانواده
اخلاق و معنویت
مطالعات تمدنی و اجتماعی
مراکز
احیای آثار اسلامی
همکاری های علمی و بین الملل
ادارات
فناوری اطلاعات
کتابخانهها و پایگاهها
نشر دیجیتال پژوهان
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه های پژوهشگاه
کتابخانه دیجیتال پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات اسلامی
مطالعات عدالت اجتماعی
ویکی علوم اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهم السلام
پرتال نشریات
کتابخانه پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (انگلیسی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (عربی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (اردو)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( ترکی استامبولی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( فرانسوی)
لینکهای پژوهشی
پایگاه مجلات تخصصی
انجمنهای علمی پژوهشی
نشریات علمی معتبر وزارت علوم
پایگاههای آموزش عالی
اخبار پژوهشگاه
اخبار و اطلاعیهها
همایشها
گزارشهای تصویری
یادداشتها و مقالات
گفتگوهای علمی
ارتباط با ما
ارتباط با حوزه ریاست و روابط عمومی
ارتباط با رئیس پژوهشگاه
ارتباط با روابط عمومی
ارتباط با امور هیأت علمی
درخواست همکاری علمی پژوهشی
درخواست رزرو سالن همایشها
دفتر تلفن پژوهشگاه
خدمات فناوری اطلاعات
اتوماسیون اداری مالی
پست الکترونیک کارمندان
چند رسانه ای
تلویزیون پژوهش
رادیو پژوهش
صفحه اختصاصی آپارات
جوایز و افتخارات
شبهجنبشهای معنوی؛ درآمدی بر پیشگیری و رهاسازی
کتاب «مسئولیت کیفری رانندگان وسایل نقلیه» به عنوان اثر «شایسته تقدیر» شناخته شد
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر رسول نوروزی
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر حبیب الله بابایی
انتخاب دو اثر پژوهشگاه در جشنواره بین المللی فارابی
کسب لوح تقدیر کتاب مهدویت و سیاست های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی
بيشتر
فارسی
العربية
English
اردو
Türkçe
Français
EN
| AR
| FA
معرفی پژوهشگاه
درباره پژوهشگاه
پژوهشگاه در یک نگاه
هیأت امنا
ساختار سازمانی
بیوگرافی رئیس فعلی پژوهشگاه
روسای پیشین پژوهشگاه
اعضای هیأت علمی
حوزه ریاست
حوزه ریاست و روابط عمومی
مرکز همکاری های علمی و بین المللی
اداره امور هیأت علمی
هیأت اجرایی جذب
گروه برنامهریزی و بودجه
اداره حراست
اداره نشر
اداره فناوری اطلاعات
معاونت پژوهشی
معرفی معاونت پژوهشی
معرفی معاون پژوهشی
اداره کتابخانهها و اسناد
گروه برنامهریزی، نظارت و ارزیابی پژوهشی
اداره نشریات
معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاون منابع انسانی و پشتیبانی
اداره منابع انسانی
اداره امور پشتیبانی
اداره امور مالی
| پژوهشکده ها و مراکز
پژوهشکده ها
پژوهشکده فلسفه و کلام
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
پژوهشکده مدیریت اطلاعات ومدارک اسلامی
پژوهشکده اخلاق و معنویت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)
پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشکده فقه و حقوق
مراکز
مرکز احیای آثار اسلامی
مرکز همکاری های علمی و بین الملل
| گروه های علمی
گروه های علمی
سازماندهی اطلاعات و مدارک
اشاعه اطلاعات و دانش
الهیات تطبیقی
اخلاق اجتماعی
مطالعات خانواده
کتاب شناسی و نسخه شناسی
تصحیح و احیای آثار اسلامی
مطالعات تمدنی
مطالعات فرهنگی اجتماعی
مطالعات عدالت اجتماعی
مسائل فقهی و حقوقی
فقه کاربردی
حکمت و کلام جدید
قرآن و مطالعات اجتماعی
هنر و تمدن اسلامی
فلسفه سیاسی
فقه سیاسی
علوم سیاسی
تدوین سازمان های دانش
جریان شناسی مهدویت
آینده پژوهی دین و دینداری
فلسفه
کلام
فلسفه اخلاق
اخلاق
تربیت
اسلام و مطالعات معنویت
فلسفه فقه و حقوق
دانش های وابسته به فقه
دائره المعارف های قرآنی
فرهنگ نامه های قرآنی
تفسیر قرآنی
علوم قرآنی
مطالعات تطبیقی
تاریخ تشیع
سیره اهل بیت(ع)
فرهنگ و تمدن اسلامی
دانشنامه اهل بیت(ع)
مهدویت پژوهی
| آثار و محصولات
فهرست آثار
فهرست آثار
فهرست آثار برگزیده
معرفی مجلات
خرید آثار
نشر دیجیتال پژوهشگاه
پرتال نشریات
فروشگاه نشر پژوهشگاه
فروشگاه اصلی و نمایندگی های فروش
پایگاه های وب
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات
دانشنامه اهل بیت(ع)
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
| طرح های پژوهشی
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
طرح های انجام شده
موسوعه ها
موسوعه علامه شرف الدین
موسوعه علامه بلاغی
موسوعه شهید اول
موسوعه شهید ثانی
بیشتر
کلان پروژه ها
دائره المعارف قرآن کریم
دانشنامه اهل بیت (ع)
سیاست متعالیه
اندیشه سیاسی شیعه
نفس و بدن
بیشتر
فرهنگ نامه
بیشتر
اصطلاحنامه ها
بیشتر
| قطب های فکری فرهنگی
قطب بنیادهای نظری و
نظام متقن علوم اسلامی و انسانی
معرفی
میز اسلامی سازی علوم انسانی
میز توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی
میز آموزش و پرورش
قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با
جریانها و فرق انحرافی
معرفی
میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن
میز توسعه و تعمیق باور دینی
میز وهابیت
کارگروه مقابله با فرق انحرافی
قطب نظام سیاسی و اجتماعی
اسلام و ایران
معرفی
میز نظام سیاسی جمهوری اسلامی
میز مسائل اجتماعی اسلام و ایران
میز تمدن اسلامی
قطب اخلاق، خانواده
و سبک زندگی
معرفی
میز تحکیم نظام خانواده
میز سبک زندگی اسلامی
میز اخلاق
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
>
مطالب مرتبط
عضو هیئت علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) تشریح کرد:
اهمیت نظارت بر عملکرد کارگزاران در سیره رسول الله(ص)
گروه حوزههای علمیه ــ عضو هیئت علمی پژوهشکده سیره اهل بیت(ع) گفت: وقتی پیامبر اکرم(ص) فردی را به مسئولیتی میگمارد از طرف خودشان فرد یا افرادی را هم مأمور میکرد تا غیرمستقیم بر عملکرد او نظارت کند.
اهمیت نظارت بر عملکرد کارگزاران در سیره پیامبر(ص)// مناسبتی روز رحلت پیامبرحجتالاسلام والمسلمین علیاکبر ذاکری، عضو هیئت علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفتوگو با ایکنا به آموزههای کلیدی در سخنان و سیره پیامبر(ص) در زمینه کار و تلاش با توجه به سال رونق تولید ملی پرداخت و گفت: نکته محوری در فرمایش پیامبر این است که هر انسانی باید خودش دنبال کار و تلاش باشد. البته این به معنای عدم وظیفه دولت نیست، ولی تکتک آحاد جامعه باید بدانند که اولین وظیفه بر عهده آنان است و دولت موظف است زمینه لازم را ایجاد کند.
وی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) قبل از بعثت، کار و تجارت داشت و تشویق به کار میکرد، افزود: از جمله فرمایش ایشان این است که «الکاد علی عیاله کالمجاهد فی سبیل الله»؛ در این روایت، کار و تلاش مقوله صرفا دنیایی نیست و جهاد در راه خدا محسوب میشود که البته کاری که مقدمات و نتایج آن قابل پذیرش شرع و عقل باشد مراد است.
ذاکری با ذکر اینکه مال حلال به تعبیر دین، خیر و فضل الهی است، تصریح کرد: خداوند در آیات پایانی سوره مبارکه جمعه فرموده که نماز جمعه را بخوانید و بعد از آن پراکنده شوید و از فضل الهی برای خود روزی کسب کنید. در این آیات ابتدا عبادات و تکالیف دینی مطرح شده و بعد از آن کار و تلاش مد نظر قرار گرفته است.
عضو هیئت علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به فرمایش پیامبر(ص) مبنی بر «ملعون ملعون من القی کَله علی الناس» ادامه داد: ایشان در این روایت دو بار از واژه ملعون استفاده کردند. شهید مطهری تعبیری درباره این مضمون دارند که پیامبر(ص) با گداصفتی و کَل بر مردم بودن به شدت مبارزه میکردند و فلسفه این کار هم پرتلاش بودن و مقاومت جامعه در برابر بیگانگان است تا عزت مسلمین مخدوش نشود زیرا در روایت داریم که عزت مؤمن از کعبه بالاتر است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به ذکر ماجرایی تاریخی در این زمینه پرداخت و تصریح کرد: حضرت وقتی در مسیر حرکتشان جوانی را میدیدند از او میپرسیدند که آیا شغل هم دارد و اگر فرد ابراز میکرد که بیکار است میفرمودند: «سَقَط عن عینی»؛ در تعبیر دیگری فرمودند کسی که کاری برای خود ندارد. در واقع از دین خود ارتزاق میکند، یعنی مجبور میشود برای روزی دنبال کارهای نادرست برود و دین خود را بفروشد. در تاریخ ذکر آمده است که ایشان دست سعد را که بر اثر کارگری پینه زده بود، بوسیدند و فرمودند که این دستی است که آتش آن را نمیسوزاند، یعنی کار و تلاش، فارغ از میزان درآمدش، عبادت و مجاهدت در راه خداوند است.
تلاش در حد کفاف
ذاکری اظهار کرد: البته در مجموعه منظومه سیره نبوی در مورد کار ضمن تأکید بر پرتلاش بودن بر قناعت و کفاف هم تاکید شده است؛ زیرا برخی افراد ظرفیت داشتن مال فراوان را ندارند و کارشان به جایی میرسد که دیگر تکالیف شرعی خود را هم زیر سؤال میبرند و فراموش میکنند، بنابر این کار با همه ثوابها و وجوبی که دارد نباید مانع از انجام تکالیف شرعی شود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: یکی از مواردی که بعد از انقلاب نمونههای متعدد آن را شاهد بوده و هستیم همین نداشتن قناعت و عدم رعایت کفاف است که سبب رشد دزدیها و اختلاسها شده است و افرادی که ظرفیت قدرت و ثروت را نداشتند هم خودشان و هم جامعه اسلامی را بدنام کردند.
سرنوشت عبرتآموز
عضو هیئت علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: ماجرای ثعلبة بن هاتب در دوره پیامبر(ص) بسیار درسآموز است؛ وی هر وقت پیامبر را میدید از ایشان درخواست میکرد که برای خوب شدن وضع اقتصادی او دعا کنند و پیامبر هم توصیه به قناعت میفرمود و میفرمود اگر مال کمی داشته و شکرگزار خداوند باشی بهتر از این است که مال فراوان داشته باشی ولی دینت مخدوش شود، اما گوش این فرد بدهکار نبود تا اینکه پیامبر دعا فرمودند و وضع او خوب شد و کارش به جایی رسید که ابتدا فرصت نداشت در نمازهای یومیه به مسجد بیاید و بعد نماز جمعه را هم ترک کرد و وقتی پیامبر برای گرفتن زکات از او، نماینده فرستاد گفت مگر من اهل کتاب هستم که باید جزیه بدهم یعنی زکات را معادل جزیه قرار داد؛ وی در نهایت هم یکی از ۱۲ نفری بود که مسجد ضرار را ساختند.
ذاکری با بیان اینکه پیامبر و امام علی و برخی ائمه(ع) دیگر وضع مالی خوبی داشتند ولی در حد کفاف روزگار میگذراندند، تصریح کرد: کارگزاران نظام اسلامی باید این گونه روشی را اتخاذ کنند، نه اینکه با سوء استفاده از بیتالمال برای خود مالاندوزی کنند.
اهمیت نظارت بر عملکرد کارگزاران در نظام اسلامی
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با پرداختن به اینکه نظارت بر عملکرد کارگزاران در سیره پیامبر(ص) پررنگ بود، اظهار کرد: تعبیر «یتجسس له» در منابع وجود دارد یعنی وقتی ایشان فردی را به پستی میگمارد بر او نظارت داشت؛ این واژه دو نوع معنا شده است؛ برخی گفتهاند جاسوس برای او میگذاشتند و برخی هم گفتهاند که فردی را که بتواند اطلاعاتی برای حاکم آن منطقه بیاورد که در هر دو صورت اهمیت نظارت در سیره پیامبر و امام علی(ع) را نشان می دهد.
ذاکری با بیان اینکه در مورد نظارت امام علی(ع) بر حاکمانش داریم که خطاب به عثمان بن حنیف نوشتند «قد ابلغنی ...» یعنی گزارش برای من آوردهاند که نشان از بحث نظارت دارد، اضافه کرد: در مورد «لتبیه» که از سوی پیامبر برای جمعآوری زکات تعیین شده بود در تاریخ ذکر شده که این فرد به منطقه مدنظر رفت و علاوه بر زکاتی که جمع کرده بود، هدایایی هم از سوی مردم گرفته بود و نزد پیامبر آورد ولی پیامبر از گرفتن هدایا برآشفته و عصبانی شدند و فرمودند که آیا تو اگر در خانه بودی کسی به تو هدیه میداد، این هدیه به اعتبار جایگاه حکومتی تو به تو داده شده و حق نداری در آن تصرف کنی و تأکید فرمودند که هدایایی که کارگزاران میگیرند خیانت است.
ذاکری تصریح کرد: وقتی کسی به کارگزاری هدیه بدهد مطمئناً از او توقع دارد یا فرمودهاند که اگر کسی را ما به کاری بگماریم اگر بیش از آن که برای او تعیین شده و حق اوست بگیرد خیانت کرده و مالش حرام است؛ آن وقت این سخنان و سیره را با رفتار برخی مسئولان مقایسه کنیم خواهیم دید که خیلی از سیره ایشان دوره شدهایم.
منبع:
خبرگزاری ایکنا
کلمات کليدي
حجت الاسلام علی اکبر ذاکری
,
اخبار پژوهشکده تاریخ و سیره
امتیاز دهی
پاسخ
نام
پست الكترونيک
* فرمت ایمیل ورودی صحیح نمی باشد
وب سایت
* فرمت آدرس ورودی صحیح نمی باشد
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
*
نظر
* نظر را وارد نمایید
مطالب مرتبط
پربازدید ترین مطالب
مطالب مرتبط
آثار منفی برخی غلطهای مشهور تاریخی بر فرهنگ جامعه
مسائل مرتبط با حضور اجتماعی زنان در جامعه حل شود
مادران ائمه محل رجوع شیعیان زمانه خود بودند
«نص»؛ از راههای شناخت امام برای شیعیان
عزاداری محرم سیره و سنت ائمه معصومین(ع) بوده است
عقلانیت رفتاری در سیره امام حسین(ع) موج میزند
کربلا یک فرهنگ است نه تاریخ
انتخاب کوفه برای قیام، اقدامی عقلانی و منطقی از سوی امام حسین(ع) بود
مداحان و واعظان از مقتل لهوف عبور نکنند
تعداد نامههای ارسالی به امام حسین(ع) و محتوای نامهها
پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه:
131
Guest (PortalGuest)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت :
شرکت سیگما