در آیین رونمایی کتاب « فمینیسم و خانواده» تبیین شد؛ نقد عنوان جعلی « فمینیسم اسلامی» در کتاب «فمینیسم و خانواده» موضوعات خطای استراتژیک فمینیست ها در تفسیر طبیعت، جایگاه والای زن در اسلام، ریشه یابی علل فروپاشی و تزلزل نظام خانواده در تفکرات فمینیستی، حقیقت عنوان جعلی « فمینیسم اسلامی» ، نقد 4علت عمده فرودستی زنان از دیدگاه فمینیسم اسلامی و لزوم آشنایی زنان با تکالیف خود پیش از شناخت حقوق، ، فضائل ده گانه و رذائل اخلاقی هفتگانه یک شوهر نسبت به زن و فضائل هفتگانه و رذائل نه گانه یک زن نسبت به شوهر در مراسم رونمایی از کتاب « فمینیسم و خانواده» مطرح شدند. به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، در مراسم رونمایی کتاب « فمینیسم و خانواده» ، با بیان اینکه فمینیست ها در تفسیر طبیعت دچار یک خطای استراتژیک شده اند، گفت: ما نباید اصرار کنیم تا طبیعت را بر اساس خواسته خودمان تفسیر کنیم، بلکه باید آنچه که واقعاً وجود و عینیت خارجی دارد را در نظر بگیریم.
وی ادامه داد: درباره نقش مداری زن و مرد در حیات جامعه و حیات فردی سخن های زیادی وجود دارد که با توجه به تعالیم و آموزه های اسلامی نقش و جایگاه مرد با زن، تمایزهای حقیقت مدارانه و بر اساس طبیعت و هستی دارد و این تمایز به هیچ وجه بر اساس تفاوتی که می خواهد شأن زن را پایین بیاورد، نیست.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اظهار داشت: شأنیت هر کسی بر اساس واقعیت و خلقت خودش و لوازمی که در آفرینش او وجود دارد، تعریف می شود و اگر معصومین دارای مقام عصمت هستند، این به معنای تحقیر بقیه انسان ها در برابر آن ها نیست.
حجت الاسلام والمسلمین قطبی تمایزها را برخواسته از تمایز یا تغییر در آفرینش، هستی و طبیعت دانست و ابراز داشت: جایگاه زن در اسلام بسیار بالا است و فمینیست ها به اشتباه خیال می کنند که می خواهند جایگاه زن را ترمیم کنند و بالا ببرند، در حالی که این شأن در اسلام از همه ادیان و تفکرات دیگر بالاتر است.
وی با بیان اینکه همه هستی امامت بر عصمت متمرکز شده است، گفت: بر اساس آیات و روایات معتبر اسلامی، همه عصمت عالم هستی در شأن و مقام یک زن و بانوی با عظمت خلاصه شده است که آن زن، حضرت فاطمه زهرا(س) است و چه مقام و شأن بالاتر از این می تواند برای زن وجود داشته باشد.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به عظمت جایگاه علمی حوزه علمیه قم در جهان، تصریح کرد: قم، همه این جایگاه و عظمت را مدیون بانوی کریمه اهل بیت(ع) حضرت فاطمه معصومه(س) است و پشت همه مراجع تقلید به حضور در جوار بارگاه این بانوی گرانقدر، گرم است.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی در پایان افزود: شخصیت عظیم الشأن حضرت خدیجه(س) در اسلام و بانوان دیگر نظیر حضرت مریم(س) از دیگر نمونه های نگاه والای اسلام به زن به شمار می روند.
ریشه یابی علل فروپاشی و تزلزل نظام خانواده در تفکرات فمینیستی/ عنوان جعلی «فمینیسم اسلامی»

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمدیان، رئیس  پژوهشکده الهیات و خانواده وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در مراسم رونمایی کتاب « فمینیسم و خانواده» با بیان اینکه مسأله زن یکی از مباحث پر چالش در تقابل میان تجدد و سنت گرایی است، گفت: تجددگرایان به دنبال تحقق جریان فمینیست بوده اند و اگرچه فمینیسم به عنوان یک جریان اجتماعی و فرهنگی مطرح شده است، اما مبانی فکری آن ها برای ما بسیار پر اهمیت است.
وی افزود:  فمینیست ها بر این باور هستند که یک ظلم تاریخی در حق زنان نسبت به مردان صورت گرفته است و زنان را دارای شرایط نامساعد می دانند و منشأ این شرایط بد را در بستر خانواده و نقش زنان در خانواده جستجو می کنند و معتقدند که  باید برای سامان دادن به این اوضاع، تلاش کرد.
وی در ادامه اظهار داشت: فمینیست ها معتقدند که عدم اشتغال زنان در خارج از منزل و وظیفه خانه داری و فرزندپروری ریشه اصلی ظلم ها در حق زنان است و نابرابری و نامساعد شدن اوضاع زنان را بسیار مرتبط با وظایف زن در خانواده می دانند و در پی اصلاح این وظایف هستند.
رئیس  پژوهشکده الهیات و خانواده ریشه بسیاری از اختلافات زوجین در خانواده ها را تفکرات فمینیستی دانست و ابراز داشت: وقتی وظایف خانه داری زن در خانواده به جای یک فضیلت اخلاقی، به عنوان یک رذیلت اخلاقی و یک امر مذموم در تفکر زنان، جا انداخته شود، آن وقت است که درگیری ها میان زن و شوهر شدت می گیرد.
وی با بیان اینکه یکی از  علت های فروپاشی و تزلزل نظام خانواده را  باید در تفکرات فمینیستی یا شبه فمینیستی جستجو کنیم، اظهار داشت: برخی برای حل اختلاف میان اسلام و فمینیسم، پای یک عنوان جعلی به نام «فمینیسم اسلامی» را به میان کشیده اند که یک ترکیب پارادوکسیکال است و مبانی آن با مبانی اسلام، همخوانی ندارد. سکولاریسم، اومانیسم و نفی وحی در این عنوان دخیل شده اند و به هیچ وجه با تعالیم اسلامی سازگاری ندارد.
حجت الاسلام و المسلمین احمدیان افزود: البته ما به هیچ وجه نافی ظلم ها و بی عدالتی ها در حق زنان نیستیم و با تمام قوا برای رفع این موارد تلاش می کنیم ولی راه حل در تفکرات فمینسیتی نیست.
نقد و بررسی مسائل خانواده از منظر« فمینیسم اسلامی» در کتاب «فمینیسم و خانواده»/ استحکام خانواده با محوریت اخلاق در روابط زوجین
در ادامه حجت الاسلام حسن سراج زاده عضو هیأت علمی پژوهشکده الهیات و خانواده پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و نوسینده کتاب «فمینیسم و خانواده» گفت: در این کتاب به نقد و بررسی مسائل خانواده از منظر هفت گرایش فمینیستی به ویژه فمینیسم اسلامی پرداخته است.
وی با بیان اینکه فمینیسم معتقد است که زنان نسبت به مردان در موقعیت فرودستی واقع شده اند، اظهار داشت: فمینیست‌ها این فرودستی و موقعیت نابرابرِ زنان را در حوزه‌های مختلفِ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و از جمله خانواده می‌دانند که دیدگاه‌های آنان در زمینه دفاع از وضعیت زنان در خانواده، موجب تزلزل و فروپاشی نظام خانواده و ترویج تجرد‌ زیستی شده است.
نوسینده کتاب « فمینیسم و خانواده» اظهار داشت: برخی از شاخه های فمینیسم مانند فمینیسم رادیکال، حتی معتقدند که زنان بر مردان برتری دارند و توصیه های اخلاقی و عاطفی به زنان را بر نمی تابند و همین امر سبب ایجاد مشکلات زیادی برای زنان در خانواده شده است.
سراج زاده درباره مفاد کتاب، ابراز داشت: این کتاب در دو فصل تدوین شده است که در فصل اول شش گرایش مهم فمینیستیِ غیر اسلامی شامل فمینیسم لیبرال، فمینیسم رادیکال، فمینیسم مارکسیستی، فمینیسم سوسیالیستی، فمینیسم خانواده گرا و زن گرا و فمینیسم پست مدرن بررسی شده است و در فصل دوم بر « فمینیسم اسلامی» متمرکز شده‌ایم.
وی در باره علتِ گرایش های مختلف فمینیستی، بیان داشت که هر گرایش فمینیستی، پاسخ‌های متفاوتی به سه پرسش در باره زنان، داده‌اند که همین پاسخ‌های متفاوت‌، موجب شده است که گرایش‌های متفاوتی از فمینیسم به وجود آیند. این سه پرسش عبارت است از: وضعیت موجود زنان ریشه در چه اموری دارد و چرا زنان در موقعیت فرودستی نسبت به مردان قرار دارند. پرسش دوم این است که وضعیت مطلوب و آرمان پیش رو برای زنان چیست و پرسش سوم هم این است که چگونه و با چه راهکاری می توانیم زنان را از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب برسانیم.

آیا فمینیسم اسلامی به دنبال احقاق حقوق زنان از طریق فرامین اسلام است؟
نوسینده کتاب « فمینیسم و خانواده» افزود: در بررسی هر یک از گرایش‌های فمینیستی ابتدا پاسخ هر یک از این گرایش‌ها به سه پرسش بالا بررسی و نقد شده است و آنگاه دیدگاه هر یک از گرایش ها، نسبت به مسائل خانواده از جمله ساختار خانواده و نظام توزیع قدرت در خانواده، نقش زنان در خانواده در قالب‌های مادری و همسری، خانه‌داری و اشتغال و نظام مردسالاری مورد کنکاش قرار گرفته اند.
سراج زاده درباره فمینیسم اسلامی اظهار داشت: این گرایش از فمینیسم به دنبال استفاده از آموزه های اسلامی برای دفاع از حقوق زنان نیست، بلکه می خواهد همان تفکرات غربی را در قالب یک سری اندیشه های اسلامی منتشر و تبیین کند و در واقع به نوعی مباحث فمینیسم غربی را متناسب با فرهنگ کشورهای اسلامی و از جمله ایران، بومی سازی کرده  و خواسته اند تا در پوشش دستورات اسلامی، تفکرات فمینیستی را القاء کنند.

نقد و بررسی علل فرودستی زنان در خانواده از دیدگاه فمینیسم اسلامی و لزوم آشنایی زنان با تکالیف خود، پیش از شناخت حقوق
وی درباره دیدگاه فمینیسم اسلامی در زمینه علل فرودستی زنان در خانواده، اظهار داشت: این گرایش، 4 دلیل عمده برای فرودستی زنان در خانواده مطرح می‌کند که عبارت است از:ازدواج زودهنگام زنان، خانه داری زنان، توزیع نامناسب قدرت و خشونت زناشویی. وی افزود فمینیست‌های اسلامی به اشتباه، معتقدند که برخی دستورات اسلام از جمله جواز تنبیه بدنی زنان در موارد خاص و حکم سنگسار که زمینه اعمال خشونت علیه زنان را فراهم کرده اند، یکی از عوامل در فرودستی زنان نسبت به مردان می‌باشد.
نوسینده کتاب « فمینیسم و خانواده» افزود: فمینیسم اسلامی معتقد است که اگر زنان زود ازدواج نکنند  بلکه پس از اینکه دوران تحصیلات عالیه را سپری کردند، ازدواج کنند و بعد از ازدواج هم بتوانند در بیرون از منزل کار کنند و درآمد قابل توجهی داشته باشند، از موقعیت فرودست نسبت به مردان دور می شوند که در این کتاب، هر 4 دلیل فمینیسم اسلامی برای فرودستی زنان در خانواده، نقد و بررسی شده است.
سراج زاده با بیان اینکه فمینیسم را می‌توان از منظرها گوناگون شامل فمینسیم و سیاست، علم، معرفت شناسی، جنسیت، الهیات و اخلاق، مورد بررسی قرار داد، افزود: محور مباحث در این کتاب، مسائل خانواده و روابط همسران از منظر فمینیسم بوده است.
وی درباره اعتقاد فمینیسم به لزوم آشنا کردن زنان با حقوق آن‌ها برای کاهش سطح فرودستی آنان، گفت: ما در این کتاب ضمن تأیید این حقیقت، گفته‌ایم که قبل از آشنایی زنان با حقوقشان، لازم است تا آن‌ها را با تکالیفشان آشنا کنیم، زیرا آشنایی با تکالیف اخلاقی و حقوقی در اولویت هستند و اگر اینگونه باشد، بسیاری از معضلات زنان در خانواده رخت خواهند بست.

استحکام خانواده با محوریت اخلاق در روابط زوجین؛ حلال مشکلات خانواده‌ها
نوسینده کتاب « فمینیسم و خانواده» با اشاره به تمرکز بخشی از کتاب بر «اخلاق در روابط زوجین» ، اظهار داشت: علاقه مندان به اخلاق در خانواده می‌توانند به بخش پایانی کتاب مراجعه کنند تا فضائل ده گانه و رذائل اخلاقی هفتگانه یک شوهر نسبت به زن و همینطور فضائل هفتگانه و رذائل نه گانه یک زن نسبت به شوهر را بشناسند.
سراج زاده اهمیت اخلاق در خانواده را بسیار بالا ارزیابی کرد و ابراز داشت: اگر روابط زوجین با محوریت اخلاق را تقویت کنیم، دیگر نوبت به بسیاری از مسائل و مشکلات دیگر نمی رسد.
گفتنی است، کتاب «فمینیسم و خانواده؛ نقد و بررسی مسائل خانواده از منظر فمینیسم با تأکید بر آراء فمینیسم اسلامی» در 416 صفحه نوشته حجت الاسلام و المسلمین حسن سراج زاده در زمستان 1399 توسط انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان منتشر شده است.

 
منبع: اخبار پژوهشکده الهیات و خانواده
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده الهیات و خانواده, مراسم رونمایی کتاب « فمینیسم و خانواده»
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 205
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما