رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: سیره پژوهی ائمه(ع) باید از سطح اجتماعی به سطح راهبردی ارتقاء یابد.  سیره پژوهی را باید از سطح اجتماعی به سطح راهبردی و تمدنی ارتقاء دهیم و انجام این مهم نیازمند گسترش دانش اجتماعی و تمدنی است. به گزارش خبرگزاری ایسکااز قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین نجف لکزایی پیش از ظهر امروز در مراسم رونمایی از جدیدترین آثار پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت(ع) که در تالار شیخ طوسی(ره) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد اظهار داشت: در دهه‌های اخیر رویکرد جدیدی در بازخوانی سیره اهل‌بیت(ع) به وجود آمده که از ساحت فردی به ساحت‌های اجتماعی فراتر رفته است.
ر
ئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه از پیشگامان این عرصه سید محمدباقر حکیم است، افزود: شبیه همین ایده یعنی نقش ائمه(ع) در جماعت صالحان در اندیشه‌های آیت‌الله آصفی و شهید سیدمحمدباقر صدر پیگیری می‌شد، در ایران هم مقام معظم رهبری به‌صورت جدی به این مسئله پرداخته‌اند.
وی با اشاره به اینکه در دوره‌های متأخر رویکردی که به این بحث‌ها در سیره اهل‌بیت(ع) پرداخته تنزل یافته است، ادامه داد: سیره پژوهی را باید از سطح اجتماعی به سطح راهبردی و تمدنی ارتقاء دهیم و انجام این مهم نیازمند گسترش دانش اجتماعی و تمدنی است.
لکزایی ابراز کرد: جامعه شناسان 5 نهاد اساسی را مورد تأکید قرار داده‌اند که باید موردتوجه قرار گیرد، این 5 نهاد شامل نهادهای خانواده، بهداشت، تعلیم و تربیت، اقتصاد و حکومت هستند.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تأکید بر توجه به این 5 نهاد مهم گفت: باید سیره و زندگی ائمه(ع) را از این 5 منظر موردتحقیق و پژوهش قرار دهیم.
وی با تأکید بر ارتباط بین تاریخ با نیازهای روز مطرح کرد: یکی از معانی سیره متعارف با هَدی است که این مفهوم می‌تواند سیره را به سطح راهبردی و حتی فرا راهبردی ارتقاء دهد، امیدواریم ارتباطات میان عالمان مختلف بیشتر شده و بتوان به این سمت رفت.
لکزایی ثمره شناخت عقل و جنود جهل را هدایت عنوان کرد و گفت: وقتی می‌گوییم کسی هدایت شد به این معنا است که در راه قرار گرفته است، اگر این عقلانیت و جامعه مبتنی بر جنود عقل را در یک‌طرف و جامعه مبتنی بر جنود جهل را در طرف دیگر قرار دهیم آن زمان می‌توانیم سیره اهل‌بیت(ع) را در ابعاد مختلف موردبررسی قرار دهیم.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نتیجه تربیت انسان را رشد عقل دانست و خاطرنشان کرد: سیره به معنای هدایت و هدایت به معنای راهبرد عقلانیت بوده و از این راهبرد به تمدن توحیدی و الهی خواهیم رسید.

 
منبع: اخبار اختصاصی ایسکا
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده تاریخ و سیره, آیین رونمایی از آثار جدید پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت, حجت الاسلام دکتر نجف لک زایی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 1557
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما