به همت ادارة امور پژوهشی پژوهشکده الهیات و خانواده : سمینار علمی « بسته آموزشی کاربردهای خداباوری در تحکیم روابط همسران و اثربخشی آن بر کارآمدی خانواده»  سمینار علمی « بسته آموزشی کاربردهای خداباوری در تحکیم روابط همسران و اثربخشی آن بر کارآمدی خانواده» اثر محقق ارجمند جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن سراج‌زاده برگزار می‌گردد. به گزراش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی حجت‌الاسلام و المسلمین حسن سراج‌زاده در توضیحی پیرامون این اثر پژوهشی بیان داشت: امروزه بر اساس آمارهای رسمی، طلاق در میان زوجهای ایرانی رو به افزایش است که این نشان از ناسازگاری و عدم رضایت از روابط همسری دارد. در این میان، دین و آموزه های آن می تواند روابط همسران را تقویت و استحکام بخشد. بر اساس تحقیقات، دین بهترین عامل ثبات و پایداری در ازدواج و زندگی زناشویی است و عمل به باورهای دینی موجب افزایش مشارکت کلامی، افزایش میزان شادکامی، کاهش چشمگیر پرخاشگری کلامی و تعارض ها و اختلافات زناشویی شده و در نهایت، سبب فزونی رضایتمندی زناشویی می شود. 
وی در ادامه افزود: هدف از بسته آموزشی کاربردهای خداباوری در تحکیم روابط همسران و اثربخشی آن بر کارآمدی خانواده، یکی، تبیین مفهوم خداباوری، مولفه های خداباوری و راهکارهای تقویت خداباوری در روابط همسران بوده و دیگری تدوین بسته آموزشی کاربردهای خداباوری برای افزایش کارآمدی روابط هم سران است. برای رسیدن به هدف اول، بخش زیادی از کارهای کتابخانه ای آن انجام گرفت و ضمن تبيين مفهوم خداباوری، راهکارهای تقویت خداباوری در روابط هم سران توضیح داده شده است. برای تحقق هدف دوم، لازم بود که وضعیت موجود همسران در جامعه ایرانی مورد ارزیابی قرار گیرید. بدین منظور، اطلاعات لازم از دو منبع زوجین و متخصصین باید به دست آید. براین اساس، ابتدا با توزیع دو پرسشنامه سنجش نگرش مذهبی و دینداری خدایاری فرد و همکاران و رضامندی زناشویی جدیری وجان بزرگی در میان ۱۰۰ نفر از زوجین اصفهانی، نگرش های مذهبی و رضایت زناشویی آنان استخراج و از میان این ۱۰۰ زوج، ۱۵ نفر از زوجینی که «نمره بالایی» در کارآمدی و نگرش مذهبی داشتند و جزء چارک بالا قرار می گرفتند و ۱۵ نفر از زوجینی که «نمره پایینی» در کارآمدی و نگرش مذهبی داشتند و جزء چارک پایین قرار می گیرند، جدا و غربالگری شدند. سپس از این ۳۰ نفر مصاحبه به عمل آمد که فعلا این مصاحبه ها در حال تحلیل به روش تحلیل مضمون می باشد تا پس از تحلیل مصاحبه با متخصصين، بسته آموزشی تهیه و تأثیر آن بر کارآمدی همسران سنجیده شود.
لازم به ذکر است که این طرح پژوهشی که برگزاری سمینار آن در تاریخ 1400/4/8 با حضور اعضای شورای گروه، ناظر طرح و مدعوین محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در دستور کار قرار گرفته است، از طرح‌های مصوب پژوهشکده الهیات و خانواده بوده که ادامة فرآیند پژوهش همچنان و تا اواخر سال 1400 در جریان است

 
منبع: اخبار پژوهشکده الهیات و خانواده
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده الهیات و خانواده
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 94
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما